BORBA ZA ZAGREB

Sandra Švaljek o bivšem šefu Bandiću i zapošljavanju po rođačkoj liniji

22.10.2016 u 10:41

Sandra Švaljek

Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Bionic
Reading

Sandra Švaljek, doktorica ekonomije, znanstvena savjetnica na Ekonomskom institutu kojeg je vodila osam godina i nezavisna zastupnica u Skupštini odlučila je, sportskim rječnikom rečeno, krenuti u maratonsku predizbornu utrku za mjesto gradonačelnice Zagreba. Još u svibnju najavila je kandidaturu, a sedam mjeseci prije izbora krenula je s kampanjom

Dug put na kojem će se suprotstaviti bivšem šefu Milanu Bandiću, koji 'dela' već 16 godina, Anki Mrak Taritaš, bivšoj HNS-ovoj iznimno popularnoj ministrici, SDP-ovcu Davoru Bernandiću, ukoliko on ili stranka ne promjene mišljenje, nepoznatom kandidatu HDZ-a, a nije isključeno i još nekome.

'Trčanje je to na duge staze, ali i drugi kandidati već se ozbiljno pripremaju. Sedam mjeseci je dugo razdoblje, no da biste građanima prestavili sebe i ono za što se zalažete, treba vremena. Nije dovoljno samo pokazati da razumijete probleme grada, treba dokazati da za njih imate i rješenja', mišljenja je Švaljek.

To lijepo zvuči, ali kampanje su često negativne i prljave i programi su u drugom planu. Kako mislite odigrati u tom slučaju?

Kampanju neću temeljiti na konfrontacijama nego na rješenjima i nastojat ću što izravnije, u kontaktu s građanima izložiti svoje ideje i stavove. Na protukandidatima je da odaberu svoj stil.

Pravo mjesto za zastupanje građana je skupštinska govornica. Nezavisna zastupnica ste godinu i pol dana, a prvo pitanje gradonačelniku postavili ste tek u kolovozu ove godine. Zašto ste do sada šutjeli?

U skupštini sam raspravljala o temama za koje sam ocijenila da su važne i da mogu pridonijeti kvaliteti rasprave. Nisam postavljala pitanja na aktualnom satu jer se za vrijeme aktualnog sata ionako odvija samo igrokaz. Na sva pitanja odgovara gradonačelnik, i niti na jedno postavljeno pitanje ne daje izravan odgovor. Kada su, međutim, na izvanrednoj sjednici uoči parlamentarnih izbora na dnevni red sjednice stavljene odluke koje sam smatrala populističkim, štetnim i nepripremljenima, odlučila sam na to upozoriti svojim pitanjima.

U utrku ulazite bez stranačke infrastrukture koja se često zna pokazati kao ključ uspjeha. Kako mislite funkcionirati bez nje?

Neovisnost o političkim strankama smatram svojim adutom u ovim izborima, a politička stranka ionako nije jedina skupina ljudi koja može pružati logističku potporu. Oko mene postoji priličan broj suradnika – mojih prijatelja, kolega, ali i sugrađana koji su izrazili spremnost da mi se pridruže. Nismo formalno organizirani kao stranka, ali oni su ta moja infrastruktura.

Tko su ti ljudi? Ima li među njima neko poznatije ime?

To je skupina ljudi različitih dobi i profesija, koji ne pripadaju političkim strankama. Općenito, većina naših sugrađana nikada nije bila učlanjena u neku stranku pa bi bilo pogrešno zaključivati da osim članova stranaka ne postoje oni koje biste mogli zainteresirati. Upravo osobe koje nisu vezane uz stranke traže nove ljude za novo vrijeme i prepoznali su takvu osobu u meni. Samoinicijativno su mi se priključili i sa mnom surađuju iz entuzijazma i uvjerenja.


Potporu su vam svojedobno dali Vladimir Ferdelji, Martina Dalić, šef HSLS-a Darinko Kosor bio je često uz vas dok ste mijenjali Bandića za vrijeme njegova borvka u Remetincu. Imate li njegovu podršku i podršku HSLS-a?

Moje je čvrsto opredjeljenje da budem nestranačka, nezavisna kandidatkinja na ovim lokalnim izborima. To ne znači da ne bih prihvatila podršku onih stranaka koje neće imati svoje kandidate na izborima, a tu se očito radi o strankama centra. HDZ i SDP će sigurno imati svoje kandidate, a podršku Stranke rada i solidarnosti ne bih mogla prihvatiti. Podrška ostalih stranaka mogla bi uslijediti u kasnijoj fazi kampanje, kada predstavim svoj program.

Očekujete li da će vas i dalje podržavati Martina Dalić koja je postala ministrica gospodarstva iz kvote HDZ-a?

Gospođa Dalić i ja poznajemo se i profesionalno uvažavamo dugi niz godina. Nadam se da njena potpora neće prestati time što je postala ministrica kao što neće niti moja njoj.

Je li vas kontaktirao Most da budete njihov kandidat?

Ne, nisu me kontaktirali.

Ne očekujete potporu stranke Milana Bandića, a gostujući nedavno na N1 televiziji kazali ste bi ste mu ponovno bili zamjenica. Možete li to pojasniti?

Ta je moja izjava bila pogrešno interpretirana. Ona se nije odnosila na budućnost, nego na prošlo iskustvo zbog kojeg ne žalim. Nikakvo drugačije tumačenje te izjave nema smisla. Naime, da sam željela biti zamjenica Milana Bandića, ne bih dala ostavku na to mjesto i time jasno dala do znanja da su naši pogledi na upravljanje gradom potpuno nespojivi.

Prije tri godine bili ste na listi nezavisnoj listi Milana Bandića. Hoće li vam ta činjenica sada biti otegotna okolnost?

Radilo se o nezavisnoj listi, a ne o stranci pa stoga nisam bila niti stranački poslušnik. Milan Bandić je tada predstavljao kandidate s te liste kao osobe s imenom i prezimenom, koje su se dokazale u područjima svojih struka. Ja sam bila jedna od takvih.

To vi kažete. Ljudi to percipiraju drugačije. Vi ste za njih ona koja je bila njegova zamjenica. Dakle bili ste s njim.

Bila sam dio toga tima, ali u njega ne bi ušla da je uvjet za ulazak bila stranačka pripadnost i bezuvjetna lojalnost.

Tri brzopotezna

Terasa na Cvjetnom? Nedopustivo. Istup Zrinke Paladino, zamjenice pročelnika zagrebačkog Gradskog zavoda za zaštitu spomenika kulture i prirode? Podržavam ga. Nadam se da će i drugima iz Gradske uprave taj istup biti ohrabrenje i poticaj da postupe na isti način u sličnim situacijama. Ne čudi me što se ništa nije dogodilo iako je gradonačelnik najavio kazne. To je uobičajena praksa. Gradonačelnikova opsjednutost fontanama? Ne razumijem je. U gradu postoji toliko neriješenih problema, neuređenih i zapuštenih dijelova grada, a grade se fontane kao da je sve riješeno, pa je preostalo samo još postaviti ukrase.

O Bandiću niste nikad loše govorili. Unatoč svemu što se dogodilo između vas vi ste i dalje vrlo suzdržani. Zašto?

Nemam namjeru govoriti o njemu kao osobi, nego o načinu na koji već šestnaest godina upravlja gradom. Bandićev stil i način upravljanja gradom blokira razvojne potencijale Zagreba. Upravljanje gradom je nesustavno, i nije dio neke jasne strategije i plana. Odluke se donose naprečac ili su podložne čestim promjenama pa je teško razumijeti motive s kojima se donose. Takav stil i način upravljanja ne pridonosi razvoju grada. U razdoblju 16 godina vlasti sadašnjeg gradonačelnika u Zagrebu nije realiziran nijedan kompleksniji razvojni projekt.

Na što točno mislite?

Kada pogledate što se napravilo u zadnjih 16 godina vidjeti ćete da su to manji i međusobno nepovezani projekti koji nisu pridonijeli stvaranju identiteta grada, modernizaciji i dostizanju drugih europskih metropola u pogledu kvalitete života u gradu. Projekti koji građani smatraju bitnima nisu realizirani - žičara, rotor na Remetincu, dodatni mostovi preko Save, prostor Gredelja i Zagrepčanke. Nisu napravljeni ni manje atraktivni, a važni projekti koji utječu na uvjete života u gradu. Tu mislim na sustav gospodarenja otpadom koji nije uspostavljen, nekvalitetan prometni sustav, te sustav vodoopskrbe u kojem su gubici u mreži do 50 posto što plaćamo previsokom cijenom vode. Drugim riječima, svi veliki sustavi komunalne infrastrukture u Zagrebu su zastarjeli i vape za modernizacijom. Nadalje, grad se ne razvija u u skladu s konzistentnom strategijom pa je prostorni razvoj grada i urbanizam koji se prakticira u Gradskoj upravi neprimjeren dobu u kojem živimo. Suvremeni je trend da se gradovi razvijaju unutar postojećeg prostora, a ne širenjem na rubne dijelove. Širenje grada iziskuje prevelike troškove izgradnje dodatne mreže cesta, vodovoda, odvodnje i ostale infrastrukture. Istodobno, Grad Zagreb gotovo u središtu grada u svom vlasništvu ima velike prostore koji godinama stoje devastirani i neiskorišteni.

Kako vidite razvoj prometa u Zagreba? Bandić je svojedobno najavio zakopavanje lopate za stanicu metroa na Jelačić placu.

Takva najava proizlazi iz nesustavnog promišljanja prometnog sustava grada i želje da se građane fascinira nekom revolucionarnom idejom. Prije gradnje podzemne željeznice, potrebno je sagledati sadašnje i buduće prometne potrebe u cjelini, te na taj način donositi zaključke o neophodnim kapitalnim projektima. Osim toga, trebalo bi uz manje kapitalne projekte te automatizaciju signalnog sustava prometni sustav nastojati učiniti efikasnijim i protočnijim. Stručnjaci smatraju da je to moguće. U Zagrebu se stimulira dolazak u središte grada osobnim automobilima, dok se u većini europskih metropola u prometu gradskim središtima težište stavlja na pješačenje, javni prijevoz, prijevoz biciklima i električnim vozilima.

U kampanju ulazite sa sloganom i programom pod nazivom 'Zagreb može sve'. Tko je autor programa i slogana?

Slogan je moj, a program je također prožet mojim vrijednostima i idejama, iako su na njemu su surađivali brojni eksperti različitih struka. Sloganom sam željela naglasiti kako u Zagrebu postoji koncentracija znanja iz svih područja života, te da bi, kada bi se to znanje usmjerilo u razvoj, Zagreb mogao biti jednako ugodan, uređen i razvijen kao i najrazvijeniji gradovi Europe. Zagreb mora bi može biti moderniji nego danas, i pritom ne mislim samo na modernu arhitekturu, već i na primjenu visokih tehnologija i inovativnih rješenja u području komunalne infrastrukture.

Gradonačelnik Osla početkom tjedna je izjavio da su iz upotrebe izbacili sto tisuća statičnih uređaja za prodaju karta u javnom prijevozu jer u Gradu od 660 tisuća stanovnika ima 600 tisuća pametnih telefona. U Zagrebu se karta mogla kupiti telefonom, danas to nije moguće, ali je moguće kupiti je kod vozača. Kao da bježimo od tehnologije?

To je samo jedan primjer. Prisjetimo se, uz to, da su studenti FER-a napravili aplikaciju koja je omogućavala da vidite gdje se točno nalazi tramvaj na koji želite stići i koliko mu vremena treba do stanice. ZET je nažalost onemogućio pristup podacima na kojima se temeljilo funkcioniranje te aplikacije. Smatram da je to pogrešno, jer se radi o podacima koji su de facto u vlasništvu građana, a ne ZET-a. Općenito, smatram da Grad i Zagrebački holding trebaju omogućiti pristup svim podacima koji se stvaraju unutar tih sustava, osobito ako se podaci koriste za neku novu uslugu ili unapređenje postojeće. Samo u iznimnim slučajevima, kada bi to narušilo sigurnost, podaci mogu ostati dostupni samo gradskoj upravi. Osim u prometu, visoka tehnologija ili tzv. pametna rješenja primjenjuju se u brojnim drugim područjima kao što su gopodarenje otpadom, javna rasvjeta, vodoopskrba, opskrbe energijom, sigurnosni nadzor i sl., pa su brojne mogućnosti njihove primjene i u Zagrebu.

Najavili ste kada preuzmete vlast da ćete odmah raspisati za mjesta pročelnika gradskih ureda, čelne ljude Holdinga i podružnica. To znači da su svi sadašnji nesposobni?

Na najviše funkcije u Zagrebačkom holdingu i Gradskoj upravi mogu doći samo osobe koje zadovoljavaju visoke profesionalne i moralne standarde te imaju odgovarajuće iskustvo. Sam po sebi, javni natječaj na kojem će se tražiti takve osobe, ne isključuje one sada zaposlene u sustavu Holdinga i Gradske uprave.

Ako taj netko zadovoljava sve traženo a poznato je da je istaknuti član SDP-a, HDZ-a ili Bandićeve stranke hoće li mu ona biti prepreka?

Stranačka pripadnost ne bi trebala biti prepreka za poziciju ako osoba zadovoljava ostale uvjete. Osim toga, ne vidim zašto bi stranačka pripadnost uopće imala bilo kakvu ulogu prilikom vođenja npr. ZET-a ili Čistoće? Upitno je samo bi li se na natječaje za takva mjesta javljale osobe s članskom iskaznicom npr. HDZ-a ili SDP-a?

Zašto ne?

U svakom slučaju, ta iskaznica neće biti prepreka. Neće uopće biti relevantna. Općenito, zapošljavanje prema političkoj i rođačkoj liniji koje je danas praksa u sustavu grada i Holdinga izravno utječe na to da najkvalitetniji mladi ljudi gube perspektivu u Zagrebu i odlučuju napustiti Zagreb i Hrvatsku.

Sve je to u redu, ali tu onda postoji objektivna opasnost da kad on krene slagati svoje suradnike da to budu pripadnici njegove stranke i da vam krenu raditi iza leđa?

Upravljanje Zagrebačkim holdingom treba doživjeti bitne promjene. Strategiju, kao i mjerljive ciljeve Zagrebačkog holdinga mora postaviti skupština i nadzorni odbor društva. Profesionalna uprava mora biti odgovorna za ostvarenje ciljeva, i samim time smjenjiva ako se ciljevi ne ostvare. S takvo postavljenim sustavom posve je nespojivo bilo kakvo uhljebljivanje stranačkih kadrova.

Zagrepčani plaćaju najveći prirez u državi. Dobivaju li za ono što plaćaju adekvatnu uslugu i razmišljate li o smanjenju prireza ako dođete na vlast?

Adekvatna usluga se ne dobiva. Uz zadanu razinu poreza i svih ostalih davanja može se bitno unaprijediti kvaliteta komunalnih usluga i funkcioniranje grada. Prirez je, međutim, nezahvalan instrument vođenja javnih politika jer je izrazito ovisan o poreznoj politici koja se vodi na razini središnje države. Najavljena je porezna reforma koja bi trebala smanjiti opterećenje porezom na dohodak. Takva mjera implicira i smanjenje prihoda od prireza, budući da je osnovica porez na dohodak osnovica za izračun prireza. Zbog toga, dok god ne znamo detalje porezne reforme, neozbiljno bi bilo govoriti o smanjenju prireza.

Nismo li to sve već trebali znati

Zbog pada prethodne Vlade, izvanrednih izbora i nedavnog formiranja nove Vlade, i porezna je reforma stavljena na čekanje. Očekujem da će se uskoro znati detalji te reforme.

Iako ste relativno kratko bili u vlasti iza vas je ostala afera sa zapošljavanjem vašeg supruga u Holdingu. To se kao rep vuče za vama. Kada je to izašlo na vidjelo on je dao ostavku. Kako s vremenske distance gledate na to? Je li to bila pogreška?

To je danas irelevantno i ne smatram da se radi o aferi. Dapače, rado bih tu epizodu sagledala iz druge perspektive. Istodobno s mojim suprugom zaposleno je 40-ak osoba čije kvalifikacije, za razliku od njegovih, nisu bile besprijekorne. Shvativši u kakvoj se situaciji našao, dao je otkaz nakon samo dva mjeseca provedena u Zagrebačkom holdingu. Drugi zaposleni u to doba i na isti način, nisu postupili kao on.

Hoće li biti mjesta za vašeg supruga u vašem timu nakon izbora?

On ima svoj životni put.
431168,428362,427785,427563