TURIZAM U METROPOLI

Advent u Zagrebu kroz oči turista: Sve je dostupnije nego kod nas!

24.12.2015 u 11:32

  • +12

Pogledajte advent u Zagrebu

Izvor: tportal.hr / Autor: Dražen Breitenfeld

Bionic
Reading

Da se pod Sljemenom nešto turbo dobro događa, Clara Morrison iz Velike Britanije doznala je klikajući po internetu. Djevojčica Romana iz Dubrovnika isto je skontala kad je na nekoj od domaćih televizija vidjela veliko klizalište smješteno iza leđa kralja Tomislava, a mene je privukao miris češnjovki i kuhanoga vina. I svi smo se zatekli u Zagrebu – na Adventu

Gospođa Clara tog dana proglašena je milijuntim zagrebačkim gostom, ugostili su je i darivali svi redom - od gradonačelnika, preko ministra, do direktorice Turističke zajednice.

Romana je natjerala roditelje da vikend provedu kod rođaka i svi se zajedno iskušaju na klizalištu, a moja malenkost samo je šetala i tu i tamo ponešto čalabrcnula.

Za razliku od gospođe Clare, ja sam bio šparan i nisam mogao reći – 'ovdje se sve čini jeftinije, jeftinije je od bilo čega u Engleskoj'.

Tih dana, kad se četvrta adventska svijeća upalila na Manduševcu i svečanost Došašća se primicala božićnom finalu, svima je već bilo jasno: u Zagrebu, kad je turizam posrijedi, više ništa neće biti kao što je bilo. Na vrhu torte svakako je veliko priznaje koje je Advent u Zagrebu izborio u konkurenciji 20 gradova (nadmašio je Strasbourg i Aachen): u anketi portala European Best Destinations proglašen je najboljim u kategoriji Best European Christmas Market.

Samo dobre vibracije

'Zagreb nudi specijalnu atmosferu koja se jednostavno mora doživjeti. Zagrebačke ulice i trgovi jednostavno vas pozivaju da raspustite kosu i sudjelujete u pjevanju, plesanju i svim ostalim vidovima zabave s obitelji i prijateljima', pisalo je u obrazloženju, svojevrsnom prijepisu onoga što se u proteklih četiri tjedna moglo vidjeti u gradskoj zbilji.

Od Cvjetnog do Europskog trga, od Tomislavca do Gornjeg grada, Zagreb kao prskalica pršti od dobrih vibracija. Tamo se sladi novim palačinkama - poffertjes, drugdje ozračje začinjavaju dječji glasovi pjevajući 'Radujte se narodi!’, na jednoj strani mladi na klizaljkama, a na drugoj stariji uživajući u stotinama tisuća bliještećih žaruljica koje pretvaraju ulice u veliko božićno drvce.

‘Bio sam u Beču prošle godine i bio oduševljen! Mislio sam da toliko visoko postavljenu ljestvicu austrijske metropole Zagreb neće nikad dotaknuti. Prevario sam se! U čemu je tajna Zagreba? Preokret su donijeli ljudi. Prije mi se činilo da je sve organizirano, da iza svega stoji grad, a sad mi sve nalikuje na dobro spontano veselje u kojem sudjeluju svi dobre volje’, kaže Jakov, pomorac koji se iskrcao s broda, preletio Atlantik i na putu prema Dalmaciji odlučio zastati u Zagrebu.

Nadmašena sva očekivanja

‘Bili smo sa štandom i prošle godine, ali ovo nadmašuje sve očekivanja. Ne stignem natočiti toliko brzo koliko brzo stižu narudžbe. A tek jezici, svi jezici regije i sve varijante engleskog, od kotrljajućeg 'rrr' kod Francuza do korejske varijante – this is wonderful', dovikuje ugostitelj Luka Pavičić dok odjednom poslužuje stotinu gostiju okupljenih u bajkovitom noćnom ozračju Zrinjevca.

Pobrojeno je samo dio onoga što se moglo u prosincu vidjeti u Zagrebu, a za širi uvid izdvojimo dio novih programa. Primjerice ‘Adventski kalendar’ s nizom manifestacija čiji je cilj oživjeti dvorišta i prolaze Donjeg grada. Bilo je tu dnevnih i večernjih događanja, prigodnih izložbi, čitaonica, radionica, predavanja, predstava, svjetlosnih instalacija i koncerata. Pod nazivom ‘Božić starog Zagreba' u Galeriji Klovićevi dvori do Badnjaka je održavan sajam antikviteta, izložba starog božićnog nakita i adventskih razglednica.

Na platou Gradec kreirale su se ledene božićne skulpture. U Praškoj je pak Festival božićnih kolača i kolačića, na Europskom trgu Festival kratkometražnog filma, u Tomićevoj Fuliranje, a pred katedralom žive božićne jaslice što su ih zamislili članovi Zajednice Cenacolo... Događaj za događajem, da ne kažemo eventijada.

20 posto više turista

‘Bilježimo veliko povećanje, čak 20 posto, u dolascima i 19 posto u noćenjima. Prema onome što možemo vidjeti na ulicama našeg grada, on je itekako pun kao i prvih dana, tako da očekujemo da te brojke neće padati do kraja mjeseca’, kaže ovih dana 'rasprodana' Martina Bienenfeld, direktorica TZ-a Zagreb, dok me iz njezina ureda na pitanje - u čemu je tajna - obasipaju brojkama.

‘Advent u Zagrebu ne pada s neba, a njegova organizacija vrlo je zahtjevan i minuciozan posao te traži sinergiju gradskih tijela i ureda, Koncertne direkcije Zagreb i Turističke zajednice grada Zagreba’, kaže Darja Juzbašić, voditeljica Odnosa s javnošću TZ-a, dodajući kako na adventskim programima radi 2.500 ljudi. I troškovi Adventa (uključujući nastavak u siječnju) su poznati: za više od više od 40 dana (28. studenoga 2015. - 10. siječnja 2016.) iznose 2,1 milijun kuna.

Usporedba s prošlom godinom pokazuje da je Zagreb lani u adventskom razdoblju, tj. u prosincu, posjetilo 56.142 ljudi koji su ostvarili 101.473 noćenja. U odnosu na prosinac 2013., ove brojke predstavljaju porast od čak 21 posto u dolascima i u noćenjima. A tko najviše dolazi?

Zagreb pun Talijana

Prvi na listi po dolascima su gosti iz Italije, BiH i Slovenije dok u noćenjima prva tri mjesta zauzimaju gosti iz Italije, BiH te Njemačke, a Turkish Airlines se pridružio zagrebačkoj Turističkoj zajednici u njenoj promidžbi na dalekim tržištima i pripremio popuste od 20 posto na letovima za Zagreb. Je li milijun gostiju gornja zagrebačka granica? Sad već bivši ministar Lorencin misli da nije.

‘Zagreb ima kapacitet da u dogledno vrijeme, u pet do 10 godina, podigne to na tri milijuna noćenja. Brojimo noćenja i dolasci su jako bitni ako se to spoji s poslovnim turizmom. Zagreb uvijek ima jako puno prostora za daljnji razvoj, primjerice spajanje Adventa sa Snježnom kraljicom i drugim događajima u širi turistički projekt pod nazivom Zima u Zagrebu. Ključ je u kreiranju događaja, a Zagreb je Adventom pokazao da je u tome u samom vrhu. Zato tri milijuna nisu nedostižna’, rekao je Lorencin.

I Katarina Miličević iz Instituta za turizam Advent u Zagrebu smješta u širi vremenski kontekst.

‘O uspjehu zagrebačkog turizma svjedoči podatak da je samo prije pet godina hrvatska metropola imala gotovo upola manje gostiju nego što je imala ove godine’, kaže.

Zanimljivi i Korejcima

Ona milijuntog gosta vezuje i uz činjenicu da je velik broj posjetitelja prepoznao Zagreb ne samo kao važno poslovno središte, nego i kao city break destinaciju, što će reći kao idealno mjesto u kojem možete provesti vikend i uživati u ozračju, povijesti, kulturi, gastronomiji...

‘Trud TZ-a Zagreb i sadašnje direktorice svako je prepoznatljiv, ali on se temelji i na radu prethodnice, dugogodišnje direktorice TZ-a Zagreb Amelie Tomašević’, kaže Miličević, dodajući ‘tajni Adventa u Zagrebu’ još neke stručne opservacije.

Za uspjeh destinacije vezane su i neke druge okolnosti koje su nam se dogodile, a ne toliko zbog ciljnih aktivnosti. Našoj javnosti nije možda poznato, ali iz Zagreba je emitiran u Koreji iznimno popularan reality show, što je rezultiralo povećanjem gostiju iz tih regija, posebice gostiju iz Koreje.

‘Važno je napomenuti i kako su zagrebački hotelijeri svojom uslugom učinili mnogo za promicanje i uspjeh destinacije. Puno toga utječe na uspjeh Adventa, a ne tiče se samo tog razdoblja’, kaže Miličević, dodajući za kraj kako je uvjerena da se Advent u Zagrebu ne bi mogao zbiti na ovako spektakularan način da nije izrastao iz onoga što se zove ‘kultura života i rada’.

‘Riječ je o tome da je atmosfera koju Advent u Zagrebu nudi nezamisliva bez Zagrepčana. Upravo je njihovo prihvaćanje klizališta, ponude hrane, zabave i drugih sadržaja omogućilo da se kreira atmosfera koja privlači turiste. Uvjerena sam da se zadovoljstvo Zagrepčana projicira i na turiste’, zaključuje Miličević.