ČAROLIJA ADVENTA

Otkrivamo kako su i ove godine kumovi i rođaci dijelili štandove u centru Zagreba

19.12.2015 u 09:07

Bionic
Reading

Advent u Zagrebu. Lampice, ukrasi, ušima ugodna glazba, fijaker i topot konjskih kopita, klizalište, miris kobasica i kuhanog vina i na kraju nagrada za najbolju europsku adventsku destinaciju. 'Zagreb kak mali Beč', iako je austrijska prijestolnica ostala deset mjesta iza hrvatske metropole. Iza fasade blještavila božićne metropole tportal otkriva kako je adventska čarolija opet bila paravan za malverzacije; organizatori ugostiteljske štandove dodjeljuju sebi, prijateljima i onima kojima su očito morali

'Čim smo maknuli šator, stigla je nagrada', napisao je Tomislav Stojak, gradski zastupnik HNS-a, na facebook-profilu komentirajući laskavu titulu koju je Zagreb osvojio.

Šator ili adventska kuća, kako mu je tepao gradonačelnik Milan Bandić, ove godine nije postavljen jer je prvi čovjek Grada 'slušao bilo građana', ali čini se da iako šator nije ondje kao sinonim za namještanje poslova, i dalje je tu. I dok jedni uživaju u mirisu kobasica, kuhanog vina i fritula, drugi pak mirišu ogroman novac koji se od njih okreće.

'Dobiti ugostiteljski posao na Adventu u Zagrebu nemoguća je misija. Vrte se veliki novci i, vjerujte, ništa se u modelu poslovanja nije promijenilo s tim što je šator s Jelačića placa maknut. To je samo predstava za javnost. Oni koji su posao radili poznatim putovima tako rade i danas. Tu se vrte toliki novci da se glava za to može izgubiti', pomalo dramatično nam je ispričao jedan ugostitelj, želeći ostati anoniman, koji je prije par sezona imao prilike držati štand, a onda je, kaže, istisnut.

Proteklih godina Zagreb je promijenio nekoliko modela dodjele ugostiteljskih i inih štandova s prigodnim proizvodima. I svi ti modeli bili su suspektni, natječaji, ako ih je i bilo, radili su se u zadnji čas, kriteriji kako je tko što i kako dobio nikad nisu bili jasni. Ove godine Grad i Turistička zajednica Grada Zagreba odlučili su napraviti iskorak u ponudi jer je prošlog prosinca Zagreb posjetilo 56 tisuća gostiju, ostvareno je više od sto tisuća noćenja, a očekuje se da će te brojke ove godine biti premašene.

Prema podacima koje smo dobili iz Gradske uprave za organizaciju programa, na najatraktivnijim lokacijama u centru grada pobrinule su se četiri agencije: Kokoš ili jaje- Fuliranje (Tomićeva i Kurelčeva), Tvornica događaja – Adventski štiklec (Gajeva, Bogovićeva), Svibanj projekt – Advent na EU trgu (Europski trg) Johann Franck – Zagrebačkoj bajci pripala je istočna strana Jelačić placa, a na zapadnoj posao organizacije vodi Udruženje obrtnika grada Zagreba. Oko Adventa na Zrinjevcu i Ledenog parka na Tomislavcu skrbi se Turistička zajednica grada Zagreba (TZGZ).

Za posao organizacije programa agencije su se javljale na Javni poziv TZGZ-a za sufinanciranje projekata i manifestacijaza što je ove godine, za potrebe adventskih projekata, kazali su nam u TZGZ-u, izdvojeno 2,1 milijun kuna.

Agencije su potom od Grada unajmile 162 štanda, od čega 83 otpada na ugostiteljske. Cijena najma za ugostiteljski štand dnevno iznosi 35 kuna/m2, a za onaj sa suvenirima 20 kuna/m2.

Nakon što su unajmile štandove, agencije su štandove mogle dilati dalje. Po kojoj cijeni, stvar je njih i onog tko od njih unajmljuje. Neslužbeno, cijena se kretala od šest do osam tisuća kuna mjesečno za suvenirnice i od 25 do 140.000 kuna za ugostiteljstvo

'Tu leži pravi problem. Grad je agencijama i svima ostalima dao štandove, a onda su ih oni dalje iznajmljivali što su, naravno, mogli. Tu ima rodbine i prijatelja, ali i onih o kojima se svih ovih godina pisalo. I njima su se morali dati štandovi, inače posao organizacije nikad ne bi dobili. Nije svejedno prodajete li kobasice okruženi drugima ili ste na izdvojenoj isturenoj lokaciji', tvrdi naš sugovornik.

Tragom dobivenih informacija, krenuli smo u obilazak, nasumce odabravši nekoliko štandova. Spoznaje do kojih smo došli u najmanju su ruku zanimljive.


Lokacija zapadni dio Trga bana Jelačića

Ugostiteljski objekt Novi dvori drži Josip Katić. Godinama je Grad baš njemu davao da vodi, za smiješnih 82 tisuće kuna, najam ugostiteljstva u šatoru. Kada je to otkriveno, posao organizacije programa u šatoru dan je Tvornici događaja koja je posao ugostiteljstva dodijelila Adventusu, tvrtki njegove kćeri Anite Malinar. Protiv Katića i još nekoliko ljudi USKOK je u srpnju podigao optužnicu zbog namještanja poslova u šatoru.

Udruženje Obrtnika 26. studenog 2015. raspisalo je natječaj za 15 m2 jedinog ugostiteljskog objekta na svojoj lokaciji iako se na njemu zapravo nalaze dva. Advent je počeo dva dana kasnije, a Katić je već bio ondje.

'Katić se jedini javio na natječaj. Mi smo, da budem iskren, preko Radio Sljemena doznali da će nama biti dodijeljene organizacija na Jelačić placu i zato je sve išlo nabrzinu. Kad smo došli, njegov objekt već je bio tamo, vjerojatno od nekog sajma koji je bio ranije. Nama plaća cijenu koja je propisana gradskim Pravilnikom o zakupninama, a to je 35 kuna dnevno za m2', kazao je za Boris Trupec, tajnik udruženja Obrtnika grada Zagreba.

Upitan kako se na njihovoj lokaciji nalaze dva ugostiteljska objekta, drugi, Kotlovinko u vlasništvu Dalibora Gavrića, prodaje fritule, a raspisan je bio natječaj samo za jedan, Trupec odgovara da 'ne zna za drugi objekt'.

'Raspisali smo natječaj za jedan objekt. Drugi ne bi smio biti ondje, koliko sam upoznat, to bi trebao biti pomoćni objekt za manje skladište. Morat ćemo poslati naše dečke tamo da vidimo o čemu se radi', kazao je Trupec.

Drugim riječima, Katić plaća 525 kuna dnevno i za 44 dana platit će 23.100 kuna što se, po tvrdnjama našeg sugovornika, zaradi u jednom dobrom radnom danu bez ikakvih problema.

'Vjerujte, svote su astronomske, tu vam na kraju ostaje par stotina tisuća kuna čiste zarade, a ako imate nekoliko štandova, a ima takvih koji imaju ne jedan ili dva štanda nego nekoliko, suma se multiplicira', navodi naš sugovornik.

Uz ovaj štand Katić ima još jedan na drugoj strani trga gdje je posao sklapao s Johannom Franckom.

Lokacija Bogovićeva - Gajeva

Posao organizacije u Bogovićevoj i Gajevoj dobila je spomenuta Tvornica događaja Sanje Baničević Medenica. Privremeni ugostiteljski objekt na križanju Bogovićeve i Cvjetnog trga godinama je držao Katić. I kada bi svi objekti bili uklonjeni, njegov je znao ostajati do proljeća, a obrazloženje koje je Grad nudio bilo je uvijek isto – građani su to tražili. Ove godine Katić više nije na toj lokaciji, a kućicu je dobila tvrtka Gastro bijeliosnovana samo dan prije početka adventa ili preciznije 27. studenog. Riječ je o tvrtki Mire Miloša, povezanog s tvrtkom Miramare odnosno Miramare projekt koja je bila vinovnik jedne zanimljive zamjene zemljišta s Gradom, a vezano uz gradnju nebodera od 20 katova na križanju Bednjanske i Miramarske. Iza Miramare projekta je Vlado Leko te tvrtka u vlasništvu sina Petra Pripuza – Ivana Pripuza.

S druge strane Bogovićeve posao vodi Orfeum fest u vlasništvu obitelji Budek, koja se u fokusu javnosti našla kada je prije par godina otkriveno da drži ekskluzivno pravo na prodaju hrane i pića u Ciboni.

Baničević Medenica također priznaje da je ove godine sve krenulo relativno kasno u drugoj polovici studenog, ali smatra da nema ništa sporno.

'Stvar je osobnog dogovora agencija i ugostitelja kako će se i za koji novac dogovoriti. Neki su se javljali nama, neke smo mi pozvali. Vjerujte, cijene koje se plaćaju nisu male. Mi prvi put imamo i program dječjih predstava, gostovanja DJ-jeva i koncerata bendova', kazala je za tportal Baničević Medenica.

Zanimljivo je da je Katićeva kći, kada je prije dvije godine dobila posao u šatoru, također svoju tvrtku osnovala neposredno prije adventa, a kad su krenuli s radom, zatvorila ih je inspekcija zbog neizdavanja računa.

Lokacija Zrinjevac

Na Zrinjevcu tik do glazbenog paviljona kobasice i rakije možete kupiti u tvrtki Catering projekt u vlasništvu rođaka Luke i Hrvoja Majhera, sinova braće Majher, poznatijih kao osnivača i vlasnika Plavog radija. Oni su tvrtku pak osnovali 18 dana prije početka adventa. Za dodjelu kućica na Zrinjevcu zadužena je bila Turistička zajednica Grada Zagreba.

Lokacija Kurelčeva

Fuliranje u Kurelčevoj ulici organizira agencija Kokoš ili jaje u vlasništvu Romana Pokosa koji je ujedno i idejni pokretač Fuliranja, započetog prije par godina u Tomićevoj ulici. Jedan je od većih lokala na toj lokaciji Rakijarnica u kojoj je Pokos s Ivnom Franić Ljuština suvlasnik. Ona je pak snaha Duška Ljuštine, Bandićeva prijatelja i voditelja njegove predsjedničke kampanje 2009. Je li joj ta činjenica pomogla, može se nagađati, ali odmogla nije sasvim sigurno.

I ništa nema suspektno, sve je po slovu zakona, zarađuje Grad, zarađuje država, zarađuju organizatori, zarađuju ugostitelji, narod se veseli.