IZRAUBANI SLOGAN

Milanović se fura na Blaira, Obamu i Bučkovskog

03.03.2015 u 07:00

Bionic
Reading

Slogan 'Naprijed, a ne nazad', koji mediji najavljuju kao glavnu parolu SDP-a u predizbornoj kampanji za parlamentarne izbore, dok u stranci tvrde da je zasad riječ tek o 'dobroj poruci' i 'citatu' premijera Zorana Milanovića, valjda je najviše izraubano PR rješenje na svjetskom tržištu predizbornih slogana. Korišten je, među ostalima, u Velikoj Britaniji, u kojoj je navodno i skovan, potom u SAD-u te u Makedoniji

Slogan su upotrijebili britanski laburisti na parlamentarnim izborima 2005, kada su cijeli izborni program nazvali 'Britain Forward, not Back'. Autor istoimene knjige o tom laburističkom manifestu bio je tadašnji premijer Tony Blair, današnji savjetnik srpske vlade i premijera Aleksandra Vučića osobno. Laburistička stranka pod Blairom tada je ostvarila treću pobjedu zaredom, iako znatno manje uvjerljivu - s većinom od samo 66 parlamentarnih mandata u odnosu na konzervativce (2001. ta razlika iznosila je 160).

Nakon toga pobjednički slogan obišao je zemaljsku kuglu. Hrvatskoj najbliži primjer je Makedonija, u kojoj je bivši premijer Vlado Bučkovski i šef tamošnjih socijaldemokrata (SDSM) 2006. u kampanju krenuo sa sloganom 'Makedonija naprijed, ne natrag' i osvojio 35 od ukupno 120 mandata - upola manje od onoga na prethodnim izborima.

Posljednji primjer upotrebe istog slogana zabilježen je prije dvije godine, kada se Barack Obama na pozornicama diljem SAD-a, obilježenim natpisima 'America Forward, Not Back', izborio za svoj drugi predsjednički mandat. U Americi, dakle čak i ondje gdje su koncepti usmjerenja, poput 'naprijed', duboko ukorijenjeni u politički jezik, taj 'europski' slogan je problematiziran jer se zloupotrebljavao u političkim okršajima. Primjerice, neki ljevičari doživljavali su procvat registracije za kupone za hranu kao korak u pravom smjeru, prema darežljivijoj socijalnoj državi, dok je za druge to bio korak natrag - kako za proračun, tako i za civilizaciju. I novinari su tada upozoravali da ono što predstavlja 'naprijed'  u potpunosti ovisi o tome kamo želite ići, a dakako i odakle mislite da krećete.

Uz takva pitanja za hrvatskog premijera, posljednjeg u nizu privremenih vlasnika istog predizbornog slogana, valja pridodati još jedno - je li SDP prilikom obračuna naknade za unajmljene PR magove u obzir uzeo i kilometražu njihove lansirne rakete za predstavnike svjetovne vlasti?'

Macan: Dio ljevice bit će mobiliziran, ali...

Krešimir Macan, stručnjak za političku komunikaciju, objašnjava da postoje dva tipa kampanje: traže se promjene ili nastavak dobrih rezultata.

'Ovo je jedan od tipičnih slogana za drugi tip kampanje. Želi se reći da treba nastaviti raditi ono što je dosad bilo dobro i da nema potrebe vraćati se na staro', tumači Macan, dodajući da se kod nas u Hrvatskoj, izgleda, to prvenstveno odnosi na ideološke razmirice. Stoga Macan ne vjeruje da će slogan imati onakav učinak kakav je imao kod britanskih laburista, koji su nakon dva vrlo uspješna mandata imali o čemu govoriti.

Macan nije želio izravno komentirati činjenicu da je Milanović posegnuo za kopijom koja svojom bjelodanošću zasad bode samo uši, a pojavi li se u obliku službenog slogana - bost će i oči.

'To ću ostaviti njemu da raspravi sa savjetnicima', kazao je Macan. Narod, tumači, voli kad mu se nešto jednostavno objasni po principu 'kruha i igara'. 'Ovo bi bio slučaj da narod hoće kruha, a nude mu se igre', dijagnosticirao je Macan, referirajući se na forsiranje ideoloških umjesto ekonomskih tema. Prema Macanom predviđanju, dio ljevice bit će biti mobiliziran retorikom predsjednika HDZ-a Tomislava Karamarka i tome zapravo služi slogan 'Naprijed, a ne nazad', ali je 'katastrofa da se u trenutku kad se otvaraju ekonomska pitanja mi bavimo ideologijom'.