ODZVONILO TESTOMANIJI

Škole moraju đacima dati plan pismenih ispita

21.09.2009 u 08:58

Bionic
Reading

Odzvonilo je testomaniji i nenadanoj pismenoj provjeri znanja učenika u hrvatskim školama! Sve će nastavnici, naime, najkasnije u listopadu načine ocjenjivanja znanja svojih učenika morati prilagoditi odredbama novog Pravilnika o praćenju i ocjenjivanju koji se ovih dana ubrzano dovršava u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta

ZAGREB - Trenutačno je na snazi pravilnik star 14 godina, donesen za mandata Ljilje Vokić, prema kojem su učenici tjedno smjeli pisati najviše tri testa, dok se usmeno njihovo znanje smjelo provjeravati iz najviše dva predmeta. Prema novom Pravilniku, učenici će tjedno smjeti pisati najviše dva testa. Testovi se i dalje neće smjeti pisati u istom danu, a učenike će se dodatno zaštiti tako što će na dan kada pišu test usmeno smjeti odgovarati iz samo jednog predmeta, piše Jutarnji list.

Zaključivanje ocjena

U prvom polugodištu prvog razreda osnovne škole znanje učenika i daljeće se ocjenjivati opisno. Ocjenu iztesta nastavnik neće upisivati u imenik ako više od pola razreda dobije negativnu ocjenu. Kao i do sada, nastavnik će imati obvezus učenicima ponoviti gradivo, a potom i sam test. Ako ispravak pišu i učenici koji suna prvom testu dobili pozitivnu ocjenu, nastavnik je dužan upisatiim onu ocjenu koja je za njih povoljnija.

Ocjena koju ćenastavnik zaključiti učeniku na kraju godine i dalje neće morati bitiistovjetna aritmetičkoj sredini zbroja njegovih ocjena, no neće smjetibiti ni niža od nje. To pravilo neće vrijediti samo za one učenike kojisu na jednom od polugodišta imali zaključenu jedinicu.

Testovi će se obvezno pisati samo iz onih predmeta za koje pisane oblike provjeravanja znanja kao obvezu propisuje nastavni plan i program. Trenutačno to su hrvatski jezik, strani jezik, matematika i informatika.

Najveća je, ipak, novost obveza škola prema kojoj one raspored pisanja testova iz svih predmeta moraju donijeti već na početku školske godine i o tome obavijesti učenike i roditelje. Takvu praksu već njeguju pojedine hrvatske gimnazije, a sada će to postati obveza svih osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj.

U iznimnim situacijama nastavnici će moći promijeniti vremenik, ali o tome neće smjeti odlučiti samoinicijativno. I tu će odluku morati donijeti razredno vijeće, a škole će o svakoj promjeni morati pravovremeno obavijestiti učenike i roditelje.

Prema riječima državne tajnice Dijane Vican, svrha je novog pravilnika potaknuti nastavnika da kontinuirano prate rad učenika i nagrađuju ih za svaki napredak. U kontekstu takve politike promijenit će se i uloga blic-testova.

Ocjene koje su učenici zaradili na blic-testovima, nastavnici ni dosad nisu smjeli upisivati u rubriku za ocjenjivanje, već u rubriku bilježaka u imeniku. U praksi se, međutim, pokazalo da pojedini nastavnici zlorabe takvu mogućnost, pa je Ministarstvo odlučilo propisati da se višeminutne provjere u trajanju do 15 minuta više ne upisuju u imenik, a mogu služiti samo u svrhu poticanja učenika na kontinuirani rad.

'Osnovna je zadaća višeminutnih testova da nastavnici vide jesu li djeca usvojilo gradivo. Njih nema potrebe ocjenjivati. Ako je većina razreda na blic-testu postigla dobar uspjeh, nastavnik im u znak poticanja njihova rada sa strane u rubriku može upisati smješka. Ako je situacija obrnuta, nikako ih ne smije kazniti lošom ocjenom', rekla je Vican.

Uvodi se i obveza učiteljima da za đake koji dva puta zaredom nisu postigli minimalna očekivanja organiziraju dopunsku nastavu.  'Do sada je dopunska nastava nerijetko služila samo kao jedan od elemenata za utvrđivanje norme nastavnika. Ovim pravilnikom naglasak se stavlja na praćenje učenika, što znači da će i sami nastavnici moći promijeniti metode svoga rada i pomoći učenicima da nastave efikasnije učiti. Kada vide da većina učenika ne postiže dobre rezultate, sada će moći kreirati vrijeme dopunske nastave', objasnila je državna tajnica Vican.

Stupanjem na snagu novoga pravilnika incijalni se testovi više neće smjeti pisati u prvom tjednu nastave. Svaku ocjenu koju je dao učeniku nastavnik će biti dužan javno izreći i objasniti je pred razredom, a učenici će se jedanput u polugodištu moći ispričati da nisu spremni odgovarati.