U DUHOVNOM KONTEKSTU

Don Anton Šuljić: Papa opominje 'biznismene' u Crkvi

25.11.2014 u 10:52

Bionic
Reading

Don Anton Šuljić, ugledni hrvatski teolog, pisac i pjesnik, podijelio je s tportalom vlastite dojmove o poruci koju je papa Franjo odaslao s mise u Vatikanu proteklog petka prozivajući svećenike koji svoje župe pretvaraju u 'poduzeća' tako što naplaćuju usluge krštenja, blagoslove, mise i dr. Šuljić misli da Papine riječi prvenstveno treba tumačiti u njihovom duhovnom kontekstu

'Papa puno govori i puno toga kaže pa je i dan ranije i toga dana i dan kasnije izgovorio toliko toga da bismo zaista imali što komentirati i to s pravom isticati kao važno - primjerice, o tome kako je Crva 'majka svima', a to tako da se trudi podržavati kulturu prihvaćanja i solidarnosti, da ne želi biti prozelitistička nego da treba bez ikakvih uvjeta nuditi što ima i još je puno toga značajnoga rekao, no čini se da je ono o zveckanju novca zanimljivije', primjećuje prof. Šuljić, bivši glavni urednik Informativne katoličke agencije i sadašnji zamjenik ravnatelja Kršćanske sadašnjosti.

On misli da Papine riječi treba tumačiti, odnosno da ih treba shvatiti u njihovom duhovnom, a manje juridičkom i kazuističkom kontekstu.

Smatra li Šuljić da su pristojbe propisane u taksovnicima metropolija, donesene u skladu sa Zakonikom kanonskog prava kako je to za Novi list objasnio kancelar Riječke nadbiskupije mons. Nikola Imbrišak, na neki način izuzete od Papine poruke?

'Da bi se dokinuo Zakonik kanonskoga prava, potrebno je nešto više od jedne propovijedi. Ono što Papa govori, govori potaknut Duhom i to onda tako treba shvatiti. Zna Papa da se ne živi od zraka, ali isto tako zna da se katkad događaju problemi s naplatama i da se u nekim slučajevima neke crkvene strukture pretvaraju u poduzetničke strukture. No ono što je, i kako i gdje je Papa govorio posve je drugog određenja. Papi je stalo do čišćenja hrama - jer je propovijedao upravo na dan Prikazanja Blažene Djevice Marije u hramu pa to što je rekao cilja na duhovno područje. A odatle je dug put do Zakonika ili drugih juridičkih odredbi', upozorava vlč. Šuljić.

Smatra li on da bi bolje rješenje od postojećih tarifa bilo uvođenje i primjena načela gratuitnosti, na način kako je to radio preminuli zagrebački župnik Franjo Jurak, kojega je teolog i novinar Drago Pilsel nazvao svećenikom po mjeri Boga? Podsjetimo, Pilsel je svjedočio da Jurak nikad nije uzimao novac uz blagoslov kuća (prema taksovniku Zagrebačke metropolije, dnevnica župniku ili kapelanu za obavljanje blagoslova obitelji iznosi 400 kuna). Tko je htio dati novac, sam ga je trebao donijeti u crkvu. Osim toga, Jurak nikad nije pohodio domaćinstva u koja nije prethodno bio pozvan.

'Načelo gratuitnosti zapravo je trajno prisutno i većina sakramenata, od krštenja preko pričesti i krizme pa sve do plaćanja misa je takvog reda. Jasno je da misu nitko ne može 'platiti' niti se sakrament krštenja može 'platiti'. Gratuitnost zapravo podrazumijeva neku vrstu sudjelovanja i nagrade za crkvenog službenika, ali to nije 'plaćanje'. Veći su problem takse ako ih promatramo pod vidikom Papinih riječi. No, kako sam rekao, to se neće promijeniti baš tako lako ni tako brzo', navodi prof. Šuljić.

Siguran je da Papa ne misli da crkveni ljudi trebaju sve činiti gratis.

'Zna i Papa da sve nešto stoji. Ono što on želi jest da se s vjerskih, posebice sakramentalnih čina, skine fiksna taksa kao sablažnjiva i da se ne 'jaši' na novcu i naplati kao što se to znade dogoditi prigodom 'utjerivanja' kakvih taksi. Papa bi želio istjerati duh biznismenstva iz crkvenih struktura. Eto, to je zapravo poanta njegove propovijedi', zaključio je don Anton Šuljić.