NOVA PRAVILA KAMPANJE

Tko više plati, više će biti na televiziji

14.10.2014 u 06:52

Bionic
Reading

Odzvonilo je apsurdnim izbornim emisijama na HRT-u s po 20 sudionika, a komercijalne TV kuće same će odrediti na koji će način i u kojoj mjeri predstavljati sudionike izbora i njihove programe. Političari i stranke/koalicije koje budu imale više novca imat će i veće šanse doprijeti do potencijalnih birača putem programa nacionalnih TV kuća u Hrvatskoj

Rezultati su to izmjene Pravila o postupanju elektroničkih medija s nacionalnom koncesijom tijekom izborne promidžbe, prema kojima televizijsko oglašavanje kandidata/stranaka/koalicija za vrijeme izborne kampanje nije ograničeno.

Izmjena se dogodila sredinom rujna i prošla je posve nezapaženo, a značajno su promijenjena pravila kojih su se morali pridržavati HRT i komercijalne televizije kako bi se osigurala provedba 'načela jednakosti' za sve sudionike izbora.

Budući da se oko 60 posto hrvatskih građana informira prvenstveno putem televizije, marketinško osvajanje televizijskih minuta moglo bi biti odlučujuće na izborima, kako predsjedničkima, koji će se održati krajem godine, tako i parlamentarnima, na koje izlazimo iduće godine.

Jedino ograničenje za televizijsko oglašavanje proizlazi iz Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe. Riječ je o općem ograničenju sredstava koja sudionici izbora smiju potrošiti na oglašavanje. U slučaju predsjedničkih izbora na propagandne oglase kandidati smiju potrošiti najviše po osam milijuna kuna. U slučaju parlamentarnih izbora ograničenje za troškove plaćenog oglašavanja zastupnicima je 1,5 milijuna kuna po izbornoj jedinici te 1,5 milijuna na izborima za članove Europskog parlamenta.

I dok su ranija izborna pravila za televizijske kuće s nacionalnom koncesijom, pogotovo za javnu televiziju, bila prestroga, čini se da je zakonodavac otišao u drugu krajnost i u potpunosti prepustio TV kućama da same odrede pravila prema kojima će pratiti izbornu kampanju. Tek je HRT-u, kao javnom servisu, propisana obveza da svim sudionicima u izborima osigura po pet minuta predstavljanja političkih programa.

Sudionike sučeljavanja biraju TV kuće

Komercijalne TV kuće, u okviru svog informativnog programa, mogu predstavljati sudionike izbornog procesa i njihove programe. Jedina obaveza im je da osiguraju 'odgovarajući prostor za predstavljanje političkog programa sudionika u izborima'.

Svim TV postajama dana je mogućnost da jednom tijekom predizborne kampanje organiziraju posebnu emisiju sa sučeljavanjem osoba koje su sudionici u izborima istaknuli kao kandidate za predsjednika RH (ili predsjednika Republike ili europarlamentarca), ali tko će sudjelovati u tim sučeljavanjima, na koji način, koliko će ono trajati i kad će biti emitirano, televizijske kuće odlučivat će samostalno. Nakladnici zadržavaju pravo medijski oblikovati izvješće te odrediti njegovo trajanje i vrijeme emitiranja.

Televizijske kuće dužne su osigurati odgovarajući prostor za predstavljanje političkog programa sudionika u izborima. Prepušteno im je međutim da internim pravilima urede mjesto, vrijeme snimanja, vrijeme koje će osigurati za predstavljanje programa, vrijeme i način na koji će prikazivati programe, izbor sugovornika te pravila za sučeljavanja po izbornim jedinicama i nacionalnog sučeljavanja. Sva ta 'interna' pravila one bi trebale objaviti u roku od sedam dana od dana raspisivanja izbora.

Nakladnici s nacionalnom TV koncesijom omogućit će, pod jednakim uvjetima, svim sudionicima u izborima objavljivanje plaćenih oglasa izborne propagande u trajanju do dvije minute, a trebaju im omogućiti i objavljivanje emisije pod sponzorstvom u trajanju od 10 minuta. Televizijske kuće morat će predati cjenik oglasa Državnom izbornom povjerenstvu i objaviti ga na svojim mrežnim stranicama. Plaćeni oglasi emitirat će se sukladno zahtjevima sudionika u izborima, ali i programskoj shemi i raspoloživom vremenu. Količina naručenih oglasa izborne promidžbe ne može ući u količinu marketinških poruka na temelju kojih se odobrava popust marketinškim agencijama.