ZAŠTO SMO OBNAVLJALI PRUGE?

Doznajte koji se vlakovi ukidaju, a koji zamjenjuju autobusima

10.04.2014 u 13:26

Bionic
Reading

Iako Dražen Ratković, direktor HŽ Putničkog prijevoza nije sklon riječi 'ukidanje', draža mu je 'supstituiranje', činjenica je da HŽ na tri relacije u potpunosti ukida putnički prijevoz vlakom te uvodi autobusne linije. Tako će uz neke pruge, koje su netom obnovljene za višemilijunske iznose, prometovati autobusi koji će prevoziti iste one putnike koji su nekoć putovali vlakom. Osim toga, smanjuje se vozni red vikendima i blagdanima. Naime, za deset posto smanjen je broj linija, i to na svim relacijama

Ove velike novosti iz HŽ-a predstavljene su na konferenciji za novinare na kojoj je Ratković iznio zapanjujuće brojke kako bi opravdao ove poteze. Naime, činjenica je da se hrvatski građani ne voze previše ovom vrstom prijevoza, prije svega zbog nepouzdanosti i kašnjenja. Kritično je posebice vikendima i blagdanima kada se broj putnika drastično smanjuje.


Država je smanjila subvencije HŽ-u te su bili primorani na ovakve drastične rezove. Tako će željeznički putnički promet biti potpuno obustavljen u oba smjera na relacijama Banova Jaruga - Daruvar, Ploče - Metković i Strizivojna - Vrpolje - Slavonski Šamac. Na relaciji Knin - Zadar vlakovi privremeno ne voze zbog remonta. Ratković kaže kako na relaciji Ploče - Metković karta stoji 28 kuna, a to putovanje država subvencionira sa 560 kuna.

Vlakove će na tim relacijama zamijeniti autobusi, javni natječaji već su u velikoj mjeri raspisani, tražit će se najpovoljniji ponuđač, a iz HŽ-a uvjeravaju kako će cijena karata ostati ista. HŽ je toj relaciji gubi 2,5 milijuna kuna godišnje, a za autobusni prijevoz će plaćati 365 tisuća kuna na godinu. Računica je jasna. Osim što će putnici na tim relacijama plaćati kartu Hrvatskim željeznicama, a voziti se autobusima.
Zbog, među ostalim, i ovih mjera, bez posla ostaje 220 ljudi, većinom strojovođa. U toj je brojci i 60 zaposlenika u administraciji koji su otpušteni od početka godine.

Na novinarsko pitanje zašto je u infrastrukturu na relacijama na kojima se posve ukida putnički prijevoz posljednjih godina ulagano, Ratković kaže kako je najviše uloženo u prugu Metković - Ploče jer je na toj relaciji jak teretni željeznički promet. Ulagalo se i u prugu na još jednoj ukinutoj relaciji, i to onoj Banova Jaruga - Daruvar. Tamo teretni prijevoz nije značajan, Rajković stoga nije imao jasan odgovor na to pitanje.

Ratković demantira napise o izolaciji Slavonije ili bilo kojeg drugog kraja. 'Neće se ukinuti usluge, već će se jednostavno voziti busom', dodaje.
Nakon rebalansa državnog proračuna država je subvencije HŽ-u smanjila na 505 milijuna kuna, što je smanjenje od 20 posto. Unatoč tome, Ratković kaže da tako velike subvencije za putnički prijevoz ne mogu platiti niti bogatije države. Doduše, u njima možda za subvencijama nema toliko potrebe jer posluju s manjim ili nikakvim gubitkom.
Uz ukidanje tri relacije zbog čeka je došlo do otpuštanja tehnološkog viška, u HŽ-u su srezali troškove za plaće. One su u prosjeku smanjenje za osam posto.
Rajković priznaje kako je točnost vlakova problem što je jedan od razloga okretanja leđa mnogih putnika HŽ-u. Kašnjenja tumači činjenicom da se 25 godina nije ulagalo u putnički promet. Stoga je od vlakova koji su u prosjeku stari 28 godina teško očekivati pouzdanost.