HAJDAŠ DONČIĆ O UKIDANJU VLAKOVA

'Ovo nije Austro-Ugarska ili SFR Jugoslavija, HŽ djeluje na tržištu'

11.04.2014 u 10:10

Bionic
Reading

Ministar prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić nakon sjednice Vlade stao je pred novinare zbog odluke HŽ Putničkog prijevoza da se ukine 10 posto putničkih vlakova zbog neprofitabilnosti. Rekao je da ga se ukidanje vlakova ne tiče te da mu je jedino stalo do toga da HŽ Putnički prijevoz ne ode u stečaj

Ministar Hajdaš Dončić ne zna točno koje se sve HŽ-ove putničke linije ukidaju u Hrvatskoj i kaže da ga to ni ne zanima jer smatra da je on odgovoran za cijeli sustav te da se ne treba brinuti o detaljima na takav način.

TRŽIŠTE I PROFIT ISPRED INTERESA GRAĐANA?

'Ovo nije vrijeme Austro-Ugarske, nije vrijeme Kraljevine Jugoslavije ili SFR Jugoslavije, ovo je vrijeme u kojem operateri imaju nove izazove koji su vezani prije svega uz Agenciju za zaštitu tržišnog nadmetanja i s njome planiraju restrukturiranje', rekao je Hajdaš Dončić na konferenciji za novinare objašnjavajući zašto odobrava taj potez HŽ Putničkog prijevoza, tj. ukidanje 10 posto putničkih linija. Najavio je čak da će HŽ Putnički promet nastaviti s redukcijom novih linija i ukidanjem putničkog prometa jer, kaže, sustav ne može propasti.

Hajdaš Dončić kaže da je sustav u ovakvom kaosu zbog neracionalnosti u prošlosti, a on se, ističe, kao ministar osjeća odgovornim za funkcioniranje sustava u cjelini. 'Sustav željeznica sastoji se od tri neovisna poduzeća. Jedno je HŽ Infrastruktura koja ulaže novac u prugu. Kaže se da se ukidaju neke pruge. Ne, ne ukidaju se, samo se na njima neće odvijati putnički promet. Tko će voziti? Vozit će Cargo', kaže Hajdaš Dončić.

Zapravo, jedina relacija kojom će se voziti teret ona je od Metkovića do Ploča, a preostale će biti puste sve dok se ne pronađe netko s tržišnim interesom. Hajdaš Dončić kaže da će se u prugu Metković-Ploče i dalje ulagati, nada se iz kohezijskih fondova EU-a do 2030. godine.

'I DA UVEDEMO NAJBRŽI VLAK, GRAĐANI SE NJIME NE BI VOZILI'

Ne brine se ministar previše za četiri milijuna stanovnika u zemlji jer, kaže, imamo dobre autoceste: 'Imamo izvrsnu mrežu autocesta, imamo subvencioniranje zračnog prometa, i to s 110 milijuna godišnje, imamo autobusne destinacije... I da dovedemo superbrze putničke vlakove, lokalno stanovništvo nikada, baš nikada, neće koristiti te vlakove u nekim mjestima', uvjeren je Hajdaš Dončić.

No pitali smo ga što s gradovima koji nisu povezani s autocestom i u kojima živi sasvim dovoljan broj građana koji nemaju osobni automobil i kojima je država dužna osigurati javni prijevoz. Za primjer smo mu spomenuli Daruvar, nagrađivano kontinentalno turističko središte s poznatim toplicama, u kojem živi 13 tisuća stanovnika. Daruvar s glavnim gradom nije povezan autocestom, a od sutra neće biti ni vlakom.

MINISTAR SE RASPITAO - VLAK DO GRADA DARUVARA VRAĆA SE NAKON OBNOVE MOSTA KRNDIJA

Ministar je rekao da se o tom slučaju posebno raspitao i da se ta linija ukida tek privremeno. 'Ukida se tek privremeno jer se radi o sanaciji nekog mosta. To me jedino zanimalo u cijelom ovom smanjivanju relacija... Dakle radi se o mostu Krndija. Evo, ušao sam u detalje, jeste li zadovoljni? Dakle, što se tiče Daruvara, to je privremeno i ne radi se o ukidanju linija. Znate li što to znači ukidanje linija? Znači da ništa ne vozi. Dok popravljamo, imamo supstituciju autobusnim prometom, za što, naravno, HŽ Putnički prijevoz mora provesti javni natječaj u većini slučajeva. Osim ako ne vozi vlastitim resursima', poručio je Hajdaš Dončić.

Kako se neke linije zamjenjuju autobusima (čak i one na prugama koje su proteklih godinu dana bile obnavljane i na koje je utrošeno na desetke tisuća eura), pitali smo ministra vodi li se računa o javnim natječajima za autobusne prijevoznike. Naime neki sindikati su upozoravali da se vrlo često pogodovalo vlasnicima autobusa koji su godinama zarađivali od HŽ-a, odnosno od novca građana, i to bez javnog natječaja, što je, valjda je svima jasno - protuzakonito.

Ministar Hajdaš Dončić ne osjeća se odgovornim za (ne)provođenje javnih natječaja u tvrtkama u svom resoru: 'Nisam odgovoran za neprovođenje javnog natječaja, već Uprava HŽ Putničkog prijevoza. Kako to ispada? U portfelju imam 53 poduzeća, a u kojoj se to državi ministar bavi javnom nabavom tih poduzeća? (...) Ministarstvo se treba baviti zakonima, pisanjem zakona. Posao javne nabave je operativna razina, za što nemam licencu. Ako postoji sumnja u kriminal, postoje institucije koje se time trebaju baviti.'