Hrvatska DUBROVNIK - DOLI

Za besmislenu autocestu čak 3,67 milijardi kuna

Hrvatska će zbog spašavanja proračuna u iduće četiri godine gotovo potpuno odustati od gradnje autocesta, a izuzetak će biti samo oni projekti koji su već ugovoreni, što znači da bi se trebala graditi potpuno nepotrebna i prometno neopravdana dionica Dubrovnik – Doli na krajnjem jugu Hrvatske

DUBROVNIK - Za nju su ugovori o gradnji vrijedni 3,67 milijardi kuna već potpisani, a Ivo Sanader u svibnju je na lokaciji budućeg čvora Dubrovnik kod mjesta Osojnik slavodobitno označio početak gradnje. Ta gradnja je u međuvremenu postala doslovno besmislena, jer je sada definitivno jasno da od mosta Pelješac neće biti ništa još barem deset godina, jednako kao što još barem pet godina neće biti ništa od gradnje nastavka autoceste nakon prolaska Ploča, piše Novi list.

Magistralom 4 puta jeftinije

'Lijepo je govoriti o povezivanju svih krajeva Hrvatske, ali je izuzetno glupo u ekonomskom smislu govoriti o gradnji autoceste od Ploča do Dubrovnika. To je potpuno neisplativo. Trebalo bi graditi još 33 km ceste od mjesta gdje ona skreće prije Neuma pa preko mosta Pelješac dolazi do mjesta gdje se vraća na trasu jadranske magistrale. Između Ploča i Dubrovnika promet je malen i tamo je više nego dovoljno kvalitetno rekonstruirati magistralu, a to bi koštalo barem četiri puta manje od autoceste i potpuno bi zadovoljavalo prometne potrebe', kaže Stanko Kovač, bivši šef Uprave Hrvatskih autocesta.

Tako je i izuzetno skupa autocesta Dubrovnik – Doli osuđena da postane dionica koja sa obje strane počinje u kršu i kamenjaru, jer do nje neće biti nikakvog spoja autoceste. Ludost hrvatske prometne politike još je veća ako se zna da turizam u Dubrovniku uopće ne ovisi o spoju s autocestom, da se ne govori o tome da Dubrovnik jednostavno ne može primiti neki veći broj automobila, koje bi tamo dovela autocesta.

Osim što je najavila obustavu gradnje Pelješkog mosta do 2015. godine, Jadranka Kosor najavila je i obustavu mnogih infrastrukturnih projekata u naredne četiri godine s izuzetkom onih za koje su potpisani ugovori. Upravo zbog toga je važna dionica Dubrovnik – Doli, gdje bi se ugovor o gradnji s nizom domaćih građevinskih tvrtki na čijem je čelu Konstruktor iz Splita, jednostavno morao razvrgnuti ili do daljnjega staviti van snage.

U ovom trenutku definitivna odluka još nije donesena, ali se zna da direktori Hrvatskih autocesta i Hrvatskih cesta već tjedan dana vrlo aktivno pregovaraju sa Vladom o novom programu gradnje autocesta i cesta u naredne četiri godine. Novi list neslužbeno doznaje da će se vjerojatno odustati od mosta preko Drave, čija gradnja košta nešto manje od milijarde kuna i koji je spoj između Hrvatske i Mađarske u projektu slavonskog koridora 5C. Niti autocesta Zagreb-Sisak neće bolje proći, jer je trenutno u igri samo opcija gradnje relativno kratke dionice između Zagreba i Velike Gorice. Započeti projekt podravske magistrale također će se značajno usporiti i mogao bi ostati na razini zemljanih radova najmanje do 2013. Posljednja, ali nikako ne i najmanje važna, jest dionica Rijeka – Žuta Lokva, koja se gotovo sigurno neće graditi niti na jednom dijelu još barem četiri godine.

Građevinski lobi zapovijeda Vladi

'Prometno je besmisleno danas graditi dionicu Dubrovnik – Doli. To se ne smije dozvoliti. Mislio sam da će Vlada naći snage voditi računa o teškim problemima države i naroda, odnosno da neće dozvoliti da joj zapovijeda građevinski lobi. Te tvrtke su uzele dovoljno novca iz proračuna. RH ima puno većih i važnijih prometnih problema od autoceste prema Dubrovniku. Nevjerojatno je da cijela EU preporuča ulaganja u željeznicu umjesto u cestogradnju, a jedino mi radimo potpuno obrnuto, ističe Ivan Dadić, dekan Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu. 

Sve te procjene tek treba potvrditi usvajanjem programa gradnje na Vladi, gdje će morati biti riječi i o raskidu ugovora za oko 30 kilometara dugu autocestu Dubrovnik – Doli. Taj raskid mogao bi biti i pravno problematičan ukoliko bi se neka od građevinskih tvrtki usudila tražiti naknadu za izgubljeni posao i prihode. Svaki dobar gospodarstvenik ne bi ni sekunde promišljao, već bi odmah tužio državu koja mu je uzela posao i pritom bila dovoljno lakomislena da sve to ovjeri i potpisima. Bilo bi to naivno očekivati, jer jednako kao što pas ne ujeda ruku koja ga hrani, tako ni Žderić iz Konstruktora, Pilipović iz Hidroelektre, Miličić iz Dalekovoda ili netko drugi iz neke druge domaće građevinske tvrtke, neće ni pomisliti tužiti državu i Vladu, koja im je osigurala posao i financijsku stabilnost.

Nije naodmet ni podsjetiti kako se sve to događa samo dva i pol mjeseca od govora Ive Sanadera, koji je na budućem gradilištu nadomak Dubrovnika između ostalog kazao i ovo:

'Izgradnja ceste do Dubrovnika vraćanje je duga hrvatskom jugu i nema toga tko će nas spriječiti da bi je završili, kao i toga tko bi spriječio da izgradimo Pelješki most', kazao je Sanader.


  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još