ZDRAVSTVENI ODGOJ

Osnovci će učiti o masturbaciji, seksualnim rizicima...

Bionic
Reading

Kurikulum zdravstvenog odgoja predvidio je da učenici osnovnih i srednjih škola uče, između ostalog, masturbaciji, upotrebi uložaka i tampona, što je prihvatljiv, a što neprihvatljiv tjelesni dodir…

To su samo neki od dodatnih sadržaja zdravstvenog odgoja o kojima će se od ove jeseni educirati učenici od prvog razreda osnovne škole do četvrtog razreda srednje škole, a koji se mogu iščitati iz kurikuluma zdravstvenog odgoja upravo objavljenog na mrežnim stranicama Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta.

Gradivo za prva četiri razreda

1. razred osnovne škole:
•• - opisativažnost svakodnevne tjelovježbe; opisati pravilnu uporabu sanitarnogčvora; pokazati kako zaustaviti krvarenje iz nosa;
2. razred osnovne:
•• - kao i prvi razred, plusnabrojiti nezdrava ponašanja (alkohol, duhan, nedostatna tjelesnaaktivnost); izraziti potporu bolesnom učeniku; uvažavati druge; opisatineprihvatljivo ponašanje;
3. razred osnovne:
•• - pokazatiuvažavanje tuđeg talenta i postignuća; navesti primjer kako se razvijaljudsko tijelo; prepoznati nasilničke oblike ponašanja; n iskazati štoje (ne)prihvatljiv tjelesni dodir; prepoznati promjene uloga rođenjemdjeteta u obitelji;
4. razred osnovne:
•• - kontroliratinegativne emocije; strukturirati šest koraka rješavanja problema;objasniti razvoj ljudskog tijela od začeća do puberteta

Zdravstveni odgoj, a s njim i seksualna edukacija, već je dosad izazvao puno kontroverzija, no ministar Željko Jovanović ustrajao je u tome da sadržaji koji će pomoći zdravijem razvoju djece, sprečavanju nasilničkog ponašanja, rodnoj i spolnoj ravnopravnosti te razvoju znanja i vještina korisnih u cjeloživotnoj primjeni što prije uđu u škole, piše Slobodna Dalmacija

Intencija programa je da se promijene pristup i način poučavanja postojećih sadržaja na taj način da učenici stječu vještine i primijenjena znanja, a ne samo bubaju puke činjenice. Što se tiče dodatnih i za neke mogućih kontroverznih sadržaja, ponovit ću da je zdravstveni odgoj koncipiran na način da nudi samo znanstveno utemeljene informacije i ni na koji način ne sugerira vrijednosna svjetonazorska ili ideološka uvjerenja - decidiran je Vinko Filipović, ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje, pod čijom je paskom radila stručna skupina za izradu novog programa ZO-a.

Dok su mnogi nastavnici i ravnatelji ostali zatečeni ulaskom toga programa u škole već u ovoj školskoj godini, i to bez prethodnih najava, Filipović napominje kako razloga za bojazan nema.

Podsjetimo, dio sadržaja integrirat će se kroz već postojeće predmete poput biologije, prirode i društva, tjelesne i zdravstvene kulture i psihologije, a dodatni sadržaji predavat će se unutar sata razredne zajednice, i to godišnje deset sati za učenike prvih razreda osnovne škole, 11 sati za učenike drugog i trećeg razreda osnovne škole, 12 sati za učenike od četvrtog osnovne do trećeg srednje te četiri sata godišnje za učenike četvrtih razreda srednje škole.

'Nigdje imperativno ne stoji da program treba uvesti odmah početkom listopada. Svaka škola sama može odrediti kada će tijekom nastavne godine održati te dodatne sate, a unutar postojećih programa odrađivat će se prema planu i programu za taj predmet',  pojašnjava Flipović.

Dodaje i kako će Agencija u listopadu početi sa stručnim skupovima za voditelje županijskih stručnih vijeća iz redova učitelja razredne nastave, biologije, tjelesne i zdravstvene kulture te stručne suradnike pedagoge, a koji će potom educirati ostale nastavnike. Do 20. listopada na mrežnim stranicama Agencija će objaviti nekoliko nastavnih jedinica za svaki razred koje će biti metodički razrađene. Podsjetimo i da će se program provoditi dvije godine eksperimentalno, a ishode učenja vrednovat će same škole te Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja.

Što se tiče preporuke radne skupine i njezine članice dr. Sanje Musić-Milanović kako bi djeca nižih razreda trebala prvi sat imati zdravstveni odgoj na kojemu će doručkovati, prati zube i ostalo, Filipović naglašava:

- To nije obveza, nego dobra preporuka za one škole koje za to imaju mogućnosti.