Hrvatska DRŽAVNA MATURA

Jovanović otkrio detalje o testu iz hrvatskoga jezika

Ministar znanosti, obrazovanja i sporta Željko Jovanović najavio je kako će u ponedjeljak imati zadnji sastanak sa članovima stručnoga tima za testiranje testa iz hrvatskoga jezika na ovogodišnjoj državnoj maturi, na kojemu će biti doneseni zaključci, ali i istaknuo kako je već sada jasno da su maturanti bili u pravu da spomenuti test nije bio dobar koncepcijski te da su u njemu bila brojna dvojbena pitanja.

Ministar Jovanović sastanak je najavio u 3. Dnevniku HTV-a u koji se uključio iz Rijeke, ocijenivši kako su ta dvojbena pitanja na ispitu državne mature iz hrvatskoga jezika mogla na neki način oštetiti učenike i onemogućiti ih da svoje znanje pokažu na najbolji mogući način.

Napomenuo je kako spomenuti test nije objektivan odraz znanja maturanata u protekle četiri godine.

Ministar obrazovanja je istaknuo da je zbog brojnih prigovora maturanata i njihovih roditelja smatrao kako mu je obveza testirati test na državnoj maturi iz hrvatskoga jezika, te se zahvalio timu koji je na tome radu cijeli vikend. Ocijenio je da je taj tim odlično odradio posao.

Kad je pak riječ o dvojbenim pitanjima na ispitu, napomenuo je kako drži da treba priznati mogućnost više odgovora i naveo dva primjera.

Ministar je podsjetio da se u Hrvatskoj koriste dva pravopisa pa, ako primjerice, imate pitanje kako je pravilno napisati riječ 'fotoklub' onda postoje dva točna rješenja, isto kao i za pitanje kako glasi genitiv imena i prezimena Harryja Pottera.

Zato smatra da treba priznati dvostruko rješenje i tako spriječiti da budu oštećeni kako učenici koji su na to pitanje odgovorili točno po mišljenju Nacionalnoga vijeća za vanjsko vrednovanje, tako i oni koji su odgovorili točno u skladu s oba važeća pravopisa.

Ministar Jovanović ocijenio je i da ispit državne mature iz hrvatskog jezika nije bio koncepcijski dobar jer su tekstovi koji su tražili razumijevanje, zahtijevali od učenika da ih pročitaju tri ili četiri puta, a - istaknuo je - 72 pitanja u 80 minuta uz takvo čitanje nije dostatno da učenici objektivno pokažu stečeno znanje.

S tim u vezi kazao je kako je preporuka Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta Nacionalnome centru - koji donosi konačnu odluku i na koju Ministarstvo ne može utjecati - da je cilj državne mature da učenici imaju mogućnost objektivno prikazati svoje znanje te da pitanja moraju biti objektivna i nedvosmislena te ne smiju učenike dovoditi u neravnopravan položaj.

Smatra da Nacionalni centar mora uvažiti ako su postojala pitanja s po dva točna odgovora što ćemo, kazao je, dokazati sutra na predstavljanju mišljenja stručne komisije. Ministar Jovanović opetovao je da Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta nema nikakav utjecaj na sastavljanje pitanja za državnu maturu te na njihove rezultate i procjenu.

Nacionalno vijeće učenika protivi se i 'zadiranju' politike u struku i mogućem izbacivanju pitanja iz ispita


Nacionalno vijeće učenika Republike Hrvatske smatra kako je ovogodišnji ispit iz hrvatskoga jezika na državnoj maturi bio objektivno teži od ispita prošlih godina, ali da je pravi krivac za učeničko nezadovoljstvo sustav, a protivi se i 'zadiranju' politike u struku i mogućem izbacivanju pitanja iz ispita ili 'ispravku' ispita, jer drži da bi to ugrozilo sam koncept državne mature kao standardiziranog ispita.

Kako se navodi u priopćenju Nacionalnog vijeća učenika Republike Hrvatske, ovogodišnji ispit tražio je da pristupnici imaju više znanja i razumijevanja književnosti i jezika no do sada, što je za Vijeće vjerojatno i glavni razlog učeničkoga nezadovoljstva.

Ističe se kako učenici ne bi trebali za mogući slabiji rezultat optuživati ni Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje, niti mjerodavno ministarstvo, a ni pojedince jer je pravi krivac sustav koji je koncipiran tako da je pismenost u Hrvatskoj poražavajuća, a naši učenici u testovima PISA-e u čitanju s razumijevanjem i pismenosti postižu izrazito loše rezultate.

Nacionalno vijeće napominje kako učenici nekih strukovnih škola nisu mogli iskoristiti dodatne sate pripreme za maturu, a ponegdje se nisu odazvali, unatoč dobroj pripremi škola.

Vijeće smatra da ogorčeni napisi pojedinih učenika promašuju srž vrednovanja rezultata državne mature - a to je - ako je ispit doista teži onda je jednako težak svima te će se, sukladno ovogodišnjim rezultatima, na razini naraštaja raditi raspored prolaznosti i pojedinih ocjena, tako da ničije znanje neće biti podcijenjeno.

Najoštrije se protivi i podjelama između učenika strukovnih škola i gimnazija, uz ocjenu da državnu maturu treba tako preurediti da podjednako obuhvati naučena znanja i vještine pojedinih škola.

Nacionalno vijeće učenika Republike Hrvatske podsjeća kako već godinama preporučuje da se rezultati državne mature koriste kao dijagnoza stanja hrvatskoga školstva i da budu poticaj za akciju, a ne tek statistika primljena na znanje i zagubljena u ladicama.

Za Vijeće bi svakako najbolji korak bio dijalog sa sveučilištima i fakultetima kako bi se stvorila državna matura koja odgovara i traženjima visokoga školstva, čime bi se eliminirali prijemni ispiti, a svrha mature u potpunosti ispunila.

U priopćenju što ga je potpisao v.d. predsjednika Nacionalnog vijeća učenika, Domagoj Babić, zaključuje se kako je Vijeće najviše predstavničko tijelo učenika osnovnih i srednjih škola, u kojemu su i učenici srednjih škola i gimnazija koji su ove godine pristupili ispitima i više i niže razine hrvatskoga jezika, a i savjetodavno je tijelo ministra obrazovanja, znanosti i sporta, pa se smatra dovoljno objektivnim i dužnim 'spustiti loptu na zemlju'.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još