Hrvatska PRIJEDLOG ZA UŠTEDU

Skuplje gorivo? Nema problema, vozite se u društvu!

Unatoč konstantnom rastu cijena goriva, rijetko tko će odustati od vožnje automobilom, na čije održavanje odlazi znatan dio kućnog budžeta. Ipak, postoji način kako zadržati stare navike uz malu korekciju, ali i znatnu uštedu - riječ je o 'carpoolingu'

Praksa dijeljenja vožnje u Europi postoji više od 50 godina. Kod nas je taj način ekonomične vožnje i dalje u povojima, dok se većina građana u svojim automobilima vozi sama ili uz tek jednog suputnika.

'Carpooling' omogućava vam da se i dalje na posao i s posla ili pak na neku dalju destinaciju vozite automobilom, no u nešto većem društvu, čime ćete znatno smanjiti troškove, tj. podijeliti ih na onoliko dijelova koliko suputnika imate. Osim što štedite novac, čuvate i okoliš.

Projekt 'Auto za sve'

Riječ je o istoimenom portalu koji djeluje u sklopu projekta Europske unije Civitas Elan, a vode ga djelatnici Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu. Projekt 'Auto za sve' za sada se odnosi samo na osam državnih tvrtki i gradskih institucija na potezu oko Savske ceste u Zagrebu. Na web stranici zaposlenici, npr. Rektorata Sveučilišta u Zagrebu ili pak djelatnici Gradskog stambeno-komunalnog poduzeća, mogu se dogovarati oko zajedničkog odlaska ili dolaska na posao.

'Servis mogu koristi svi građani, no analiziramo tvrtke čiji se zaposlenici povezuju sa svojim kolegama s posla. Njih motiviramo da što više sudjeluju u ovom projektu, no korisnike je teško motivirati', kaže nam Ivan Grgurević, asistent na Fakultetu prometnih znanosti. Dodaje kako bi građane na 'carpooling' moglo motivirati povoljnije ili dostupnije parkirno mjesto u gradu.

Ovaj je projekt financiran iz EU fondova, dok se u drugim zemljama EU, kaže Grgurević, takvi projekti potiču na državnoj ili pak lokalnoj razini. Ima čak i primjera da tvrtke potiču svoje zaposlenike dodatkom na plaću po svakom prijeđenom kilometru zajedničke vožnje.

Poslodavci nagrađuju zajedničku vožnju


Troškovi prijevoza dijele se, sudionici se međusobno dogovaraju o modelu naplate, no u Njemačkoj, recimo, postoje kartice za 'carpooling' pa je sistem naplate jednostavniji.

Thinkstock
Pogodnosti za dijeljenje vožnje
Uz, to, postoji i model dijeljenja automobila, tzv. 'car sharing'. Taj se model pokazao učinkovitim u njemačkim gradovima Ulmu i Bremmenu. Riječ je o automobilima gradskih tvrtki koji su dostupni svima za kratke vožnje, dakle radi se o svojevrsnom kratkoročnom rent a caru.

Osim 'Auta za sve', hrvatskim građanima dostupno je još nekoliko portala za dijeljenje vožnje. Na njima je moguće ponuditi rutu kojom planirate ići ili pak kao suvozač tražite vožnju. Moguće je pronaći i vožnje preko granice, iz npr. Zagreba ili Rijeke do Venecije, Münchena ili pak Stuttgarta. Upravo do ovog grada prijevoz traži, kako piše, 'mlada djevojka koja nije komplicirana i koja je spremna dijeliti troškove prijevoza'. Na portalu Gorivo je i sljedeći oglas: 'Stižem avionom u Zadar 28. 3. i tražim prijevoz za Zagreb.'

Suputnici s istim glazbenim ukusom

Najčešći su pak oglasi vezani za one koji svakodnevno zbog posla putuju u drugi grad. 'Tražim nekoga tko putuje svaki radni dan iz Bjelovara za Zagreb i natrag. Ujutro da je oko pola osam u Zagrebu, a poslijepodne da oko 16 sati ide natrag', jedan je od mnoštva takvih oglasa.

Postoje i tzv. crne liste na koje se stavljaju vozači ili pak suvozači s kojima ste imali neugodna iskustva. Kako bi vrijeme provedeno u automobilu s neznancima bilo što ugodnije, portal Put pod noge prilikom registracije vas traži da odredite omiljeni glazbeni žanr.

15 umjesto 40 eura

D.N. iz Zagreba podijelio je snama svoja iskustva, koja su uglavnom pozitivna. 'Super stvar je, što ako voziš na duži put, nisi sam nego imaš društvo i unaprijed se dogovori cijena prijevoza, o čemu naravno dosta ovisi da li će netko ići s tobom ili ne.

Stvar funkcionira u principu oko većih gradova gdje gravitira više ljudi, i to pretežno vikendom. Išao sam jednom u Švicarsku i koštalo me 15 Eura 360 kilometara, što bi inače sigurno platio minimalno 40 eura. Inače je recimo Salzburg-Graz 15 Eura, što je oko 300km. Sve je bilo OK, iako je meni draže da ja vozim, jer nikad ne znaš s kakvom budalom ćeš sjesti u auto.

Vožnja se naravno može ocjenjivati kao i couchsurfing i ebay, sve se temelji na tom principu.'

  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još