Hrvatska RASTROŠNI ZET

U minusu milijardu kuna, a dijelove za bus plaća višestruko skuplje

ZET, podružnica Zagrebačkog holdinga koja je u posljednje tri godine kumulirala gubitak od oko milijardu kuna te većinu svojih obveza ne podmiruje na vrijeme, umjesto da štedi, dijelove za autobuse kupuje po višestruko većim cijenama nego prije nekoliko godina, piše Večernji list. U podružnici je odlučeno da se dijelovi nabavljaju od ovlaštenog distributera, a istodobno javna nabava Holdinga ima sporazum s pet tvrtki kako bi spustila cijene

Večernji list je u posjedu dviju narudžbenica koje pokazuju da je krajnik spone prije dvije godine ZET platio 73 kune za komad, dok je prije nešto više od pola godine to isto platio sedam puta više – 518 kuna. Prije tri godine gurajuću sponu kupio je za 344 kune, a prošle godine za 1.620 kuna, gotovo pet puta skuplje. Razlike u cijeni posljedica su prošlogodišnje odluke u toj javnoprijevozničkoj podružnici da dijelove kupuju samo od ovlaštenih distributera, doznajemo od pouzdanog izvora iz ZET-a. Stoga su krajnik spone i gurajuću sponu ranije kupili od M. B. Auta i Trgometala, a lani su ih nabavili u tvrtki Man Importer Hrvatska.

Zašto se ZET, podružnica koja je financijska omča oko vrata Holdinga, odlučio na poslovni potez da kupuje skuplje dijelove, Večernji list nije uspio doznati jer iz Holdinga nisu odgovorili na upit niti se Dubravko Baričević, voditelj te podružnice, javljao na telefon.

Kako piše Večernji list, zbunjen se našao Ivica Pranjić, voditelj nabave u Direkciji Holdinga. On provodi narudžbe koje zahtijevaju podružnice, pa mu je teško govoriti o poslovnim odlukama te ne može objasniti kako je cijena naglo narasla.

'Ja sam tu od sredine prošle godine i ne znam kako se prije nabavljalo. Problematika rezervnih dijelova je velika', kazao je Pranjić.

'To je nabavljeno preko okvirnog sporazuma za rezervne dijelove iz 2009. koji imamo s M. B. Autom i Manom. A imamo i okvirni sporazum iz 2010. baš za spone i krajnike, u kojemu je pet ponuditelja', kazao je Pranjić.

Zbog odluke gradonačelnika Milana Bandića da većina stanovnika ima pravo na subvencionirani prijevoz, ZET je prijašnjih godina od prodaje karata zarađivao nešto manje od 300 milijuna kuna. Od 1. srpnja ukinut je dio kategorija koje će se voziti o trošku Grada, pa se može očekivati nešto viši prihod. ZET godišnje ukupno naplati 433 milijuna, dok mu troškovi iznose 1,453 milijarde kuna. Od Grada je ranije dobivao 700 milijuna, a sada je taj prihod pao na 600 milijuna kuna. Budući da tramvaji još nisu stali, vladajućoj političkoj strukturi nije prioritet, kao što je slučaj s povećanjem cijene vrtića za roditelje, napraviti pritisak na gradonačelnika zbog manjka koji uplaćuje za javni prijevoz.

Pokazalo se da su dijelovi poskupjeli od 2008. te da je Man dao popust pri ZET-ovoj kupnji 2010, no da se svejedno moglo višestruko jeftinije proći. U M. B. Autu krajnik spone stoji 140 kuna, dok je u Man Importeru taj dio 690 kuna, provjerio je Večernji list. Gurajuća spona u prvoj se tvrtki cijeni 615 kuna, dok je u drugoj cijena 1.998 kuna. Gubitašu ZET-u stalno prijeti financijski kolaps jer kasni s plaćanjem dobavljačima, a spašava ga što je dio Holdinga i obveze svih podružnica plaćaju se s istog računa. Problem je što mu godišnje Grad uplaćuje oko 300 milijuna kuna subvencija za prijevoz građana koji ne plaćaju prijevoz. Da bi ZET došao na nulu, Grad bi Holdingu trebao uplatiti milijardu i sto milijuna kuna, a ove mu je godine osigurao tek 600 milijuna, požalio se potkraj prošle godine Ivo Čović, šef uprave Holdinga, gradonačelniku Milanu Bandiću. Vozni park ZET-a ima 485 putničkih i školskih autobusa, od čega ih je 214 novih, piše Večernji list.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još