UGLEDNI TJEDNIK PIŠE O SPLITU

The Economist: 'Kerum je ekscentričan i razmetljiv'

07.04.2011 u 09:13

Bionic
Reading

Iz pera uglednog novinara Tima Judaha, ugledni i utjecajni britanski tjednik The Economist objavio je opsežnu reportažu posvećenu Splitu, naslovljenu 'Split's personalities'. Aludirajući na socijalnu i političku podvojenost grada, tjednik je precizno opisao današnji splitski trenutak: od problema s golemom nezaposlenosti i nestankom industrije do prosvjeda na Marjanu, a nije propustio dotaknuti i Ivu Sanadera te Željka Keruma

'U Splitu si bio nitko ako nisi imao Sanaderov broj mobitela. Danas će tek rijetki priznati da su ga uopće poznavali', piše Judah. Splitskog gradonačelnika pak opisuje kao 'ekscentričnog i razmetljivog biznismena kojeg mnogi vide kao splitskog Berlusconija'.

'Gospodin Kerum je vlasnik lanca hotela, restorana i supermarketa te jedne televizijske postaje, a redovito je pod optužbama za sukob interesa i nepotizam', stoji u The Economistu. Opisujući stanje hrvatske ekonomije i zaključujući da 'Hrvatska u ovom trenutku nije mjesto sretnog življenja', tjednik nije propustio podatak da je prije dvadeset godina BDP Zagreba bio tek desetak posto viši od splitskoga, dok je razlika danas preko 100 posto.

'U zadnjih dvadeset godina u Dalmaciji je izgubljeno oko 66 tisuća radnih mjesta, a od toga u Splitu 40 tisuća', piše dalje, uz komentar profesora splitskog Ekonomskog fakulteta Petra Filipića o pljačkaškoj privatizaciji koja je nakon gubitka tržišta Jugoslavije i jeftine konkurencije iz Azije dokrajčila nekadašnje splitske gigante.

Kao Judahovi sugovornici u Splitu navedeni su Nataša Bebić ('Svi koji žele postati nešto odlaze u Zagreb.'), Jurica Pavičić ('Nekada je Split bio industrijski grad, poput Sheffielda ili Birminghama. Danas je nigdje. Blještava turistička destinacija koja od toga ne može živjeti.'), zatim Boris Dežulović ('Prosvjeduje se protiv svega, vlade, opozicije, EU-a, NATO-a i čega sve ne. Samo se ne nudi alternativa.') te civilna aktivistica Miranda Veljačić ('Ljudi su nezadovoljni jer se gradska jezgra polako prazni i umire, dok bogati stranci kupuju nekretnine.').

Zanimljivo, na javni istup u The Economistu odlučio se i poduzetnik Juroslav Buljubašić, koji posljednjih godina bježi od hrvatskih medija. Požalio se da mu je teško pronaći čistačice za njegov luksuzni hotel na Braču jer, eto, 'svi dižu nos na spomen takvog posla'.

'Ljudi misle da je bolje poslati djecu na fakultet i da nakon toga ostanu nezaposlena, nego da rade kao frizeri ili kuhari', jada se Buljubašić.

Britanski novinar razgovarao je i sa stanovitim poštarom Matom koji također ne voli Keruma, a tekst je zaključio jednom od poznatijih izjava Miljenka Smoje - da bi Split trebalo natkriti šatorom i u njega naplaćivati ulaz, kao u najveći cirkus na svijetu.