SKUP GONG-A I FPZ-A

Predizborne kampanje se sve više svode na marketing

16.03.2011 u 22:51

Bionic
Reading

U predizbornim kampanjama u Hrvatskoj, marketinška funkcija sve više potire demokratsku i ako se to ne regulira, štetu će imati birači, jedan je od zaključaka sa skupa održanog večeras na Fakultetu političkih znanosti (FPZ) u Zagrebu pod nazivom "Predizborne kampanje: medijsko-politički cirkus ili putokaz biračima".

"Odgovornost je na institucijama da na divljem marketinškom tržištu reguiliraju prostor u kojem se tržišna utakmica odvija kako bi demokratska dimenzija došla do izražaja, što danas nije slučaj", rekla je profesorica FPZ-a Marijana Grbeša na večerašnjem skupu, koji zajednički organizirali FPZ i nevladina udruga GONG povodom 20. godišnjice prvih višestranačkih izbora u Hrvatskoj.

Vani se kampanja vodi na zdravstvenim, poreznim i reformama socijalnog sustava, a kod nas na "crvenima i crnima, dijaspori, vjeronauku u školama", rekla je novinarka Novog lista Nataša Božić.

Profesor FPZ-a Dražen Lalić ocijenio je kako je Hrvatska demokracija početkom 90-ih počela s dobrom kampanjom, no zadnji parlamentarni izbori i kampanja 2007. donijeli su, rekao je, rigidni materijalizam i potrebu da se vlast osigura pod svaku cijenu.

Podsjetio je da je tada HDZ, prema analizi broja TV spotova i bilborda, utrošio 50 posto ukupnih sredstava u kampanji 2007. Takvo enormno povećanje troškova, koje se procjenjuje između 60 i 100 milijuna kuna, vezano je dijelom i za političku korupciju, o čemu danas imamo sve više informacija, kazao je Lalić.

HDZ-ova saborska zastupnica Sunčana Glavak je podsjetila da su upravo HDZ i sadašnja vlada imali "snage i volje" donijeti novi zakonski okvir financiranja političkih aktivnosti i izborne promidžbe. "To je jedan od mehanizama koji može spriječiti korupciju i snažno antikoruptivno sredstvo", kazala je dodajući kako nije u redu stigmatizirati cijelu stranku kao zločinačku organizaciju.

Navodeći da je u kampanji 2007. HDZ utrošio 40 milijuna kuna, rekla je da su brojni donatori prozivani jesu li i zašto su dali novac HDZ-u, premda u drugim državama, primjerice u Njemačkoj, na skupovima CDU/CSU-a nitko ne pita tvrtke zašto se ondje reklamiraju.

"Legalni donatori nisu sporni niti problematični nego činjenica što smo putem javnih tvrtki svi donirali HDZ", odgovorila joj je Nataša Božić.

Ustvrdila i kako je predizborna kampanja "apsolutno počela" "jer je predsjednica HDZ-a dnevno na dva-tri otvaranja, a oporba sa skupova vikendom šalje svoje političke poruke", na što je Glavak odgovorila da HDZ nije u kampanji.

Božić je također upozorila da Hrvatsko novinarsko društvo još nema kodeksa praćenja kampanja pa se novine i drugi mediji prije kampanje ne trebaju izjašnjavati koju stranku ili kandidata podupiru.

Mislav Bago, novinar Nove TV, je sadašnji izborni zakon ocijenio lošim pa je, kaže, televizijama gotovo uvedena programska shema praćenja izbora. "Sve to dovelo je do redikulizacije političke scene i svojevrsnih freak show-a", kazao je.

"Izborni zakon je slika i prilika države u kojoj živimo: znamo sve rupe i zamke, ali ih ne mijenjamo", kazao je stručnjak za odnose s javnošću Krešimir Macan. Smatra da se za izbore ozbiljno priprema tek predsjednik Hrvatskih laburista Dragutin Lesar.

Premda su brojne kritike iz publike bile upućene na račun vladajuće stranke, HDZ-ova glasnogovrnica, saborska zastupnica Sunčana Glavak dobila je pohvalu nazočnih jer se odazvala skupu, što pak nije učinio njezin saborski kolega, SDP-ovac Nenad Stazić.

Na početku vrlo dobro posjećenog skupa, studenti su imali priliku podsjetiti se na "klasike hrvatskog političkog marketinga", TV spotove HDZ-a i SDP-a iz predizborne kampanje 2007. od kojih su neki izazvali smijeh, ponajviše spotovi predsjednika HDZ-a Ive Sanadera s pozivom "Idemo dalje, zajedno!" i pohvale europskih državnika da je "omiljen diljem Europe" i da predstavlja "lice Hrvatske u EU".