Hrvatska POLAGANA PREDAJA

Šoping centri ubili stare jezgre po Dalmaciji

Zadarski obrtnici u Opatiji organiziraju skup priobalnih gradova da bi našli riješenje za opstanak - Šibenčani: 20 posto obrtnika stavilo ključ u bravu - Čak 25 dućana u dubrovačkoj ulici od puča zatvoreno- Splićani predlažu reorganizaciju gradskog prijevoza

Zadarski obrtnici, trgovci i ugostitelji na Poluotoku u staroj gradskoj jezgri muku muče sa stalnim osipanjem posla i zatvaranjem obrta i lokala. Razlog su veliki trgovački centri koji odnose velik dio posla, ali i veliki nameti koji pritišću obrtnike kao i jedan, naizgled, banalan, razlog - naplata parkiranja u staroj jezgri, piše Slobodna Dalmacija 

Za razliku od trgovačkih centara u kojima je parking besplatan, u gradskoj se jezgri parking naplaćuje tri kune, odnosno pet kuna za sat vremena (ovisno o zoni), a ukoliko parking istekne ili ga ne platite, djelatnici gradske tvrtke Obale i lučice naplatit će vam kaznu, ne manju od 45 kuna.

Ljeti je naplata parkirališta posve opravdana zbog velikih prometnih gužvi, ali zimi u poslijepodnevnim satima i subotom Poluotok zjapi prazan. Unatoč tomu, naplaćivači ipak obilaze pusta parkirališta i uredno vješaju kazne na usamljene automobile tjerajući na taj način građane iz stare jezgre u (uglavnom strane) trgovačke centre.

- Sličan problem postoji u većini dalmatinskih gradova zbog čega stare jezgre polako odumiru - kaže Mladen Malta, ugledni zadarski trgovac, pročelnik Sekcije za trgovinu u Udruženju obrtnika Zadar i predsjednik Ceha trgovaca u Obrtničkoj komori Zadarske županije.

- Nakon niza sastanaka koje smo na razini Ceha trgovaca i Udruženja obrtnika imali, odlučili smo za mjesec dana u Opatiji organizirati skup o toj temi na koji bi pozvali predstavnike priobalnih gradova, od cehova trgovaca i ugostitelja pa do dužnosnika lokalnih vlasti, pročelnike za gradsku imovinu i pročelnike za gospodarstvo. Svi bi zajedno analizirali situaciju u svim gradovima, usporedili podatke i pokušali doći do rješenja za naš opstanak.

Vladimir Ivanov / CROPIX
Zadarski poluotok zimi je poluprazan

 

U prvom redu regulirati parkiranje u staroj jezgri da ne bude tako nestimulativno za nas i utjecati na gradske vlasti da nam smanje dio troškova i nameta kako bi barem donekle bili konkurentni velikim trgovačkim lancima. Obrtnici su najzdraviji čimbenik poduzetništva, mi smo domicilni i sav naš prihod ostaje ovdje, za razliku od trgovačkih lanaca koji su često u stranom vlasništvu. Taj bi sastanak u Opatiji u svakom slučaju trebao biti prekretnica, inače, svima nam prijeti ključ u bravu, a ako gradovi ne reagiraju, oni će u konačnici imati najveću štetu – veli Mladen Malta.

Stara gradska jezgra, ponos Šibenika, započela je polagano “umiranje“ prije većine dalmatinskih gradova te veličine. Međutim, i one najoptimističnije je iznenadilo kojom brzinom je došlo do njezina gospodarskog urušavanja.

- Ponosni smo na Kalelargu, nažalost, ona zjapi prazna. Pogledajte slične stare gradske jezgre u Europi. One su, i danju i noću, pune života. Lokalne vlasti ih paze i maze - kaže Slaven Jakelić, tajnik Obrtničke gospodarske komore Šibensko–kninske županije.

Prvi snažniji udar na svoje poslovanje više stotina obrtnika u središtu Šibenika, a riječ je uglavnom o trgovinama, kafićima i restoranima, ali i drugim obrtničkim radnjama, doživjelo je zabranom parkiranja na središnjem trgu – Poljani.

Mnogi su to protumačili smišljenim potezom lokalne vlasti koja je, kako su tvrdili pogođeni obrtnici, išla na ruku velikim trgovačkim centrima izvan grada.

- To je velikom broju obrtnika stavilo ključ u bravu. Naravno, dio njih nije se uspio oduprijeti konkurenciji velikih trgovačkih lanaca. No, to je samo dio teškoća s kojima se suočavaju. Uza sve slabiji promet, više nije moguće plaćati enormno visoke najamnine. Radili smo analizu i dokazali da su brojna komunalna davanja, recimo, za čistoću, zatim porezi na reklame, pa i spomenička renta, jedna od najvećih od Istre do Dubrovnika. Zbog toga smo prije tri godine razradili program oživljavanja stare gradske jezgre. Nije nam pružena ruka, rezultat je katastrofalan – 20 posto obrtnika moralo je staviti ključ u bravu - kaže Jakelić.

Može li se taj proces umiranja gradske jezgre zaustaviti? Jakelić tvrdi da može, ali, velik dio odgovornosti je na lokalnoj vlasti.

- Prvi potez je već povučen – dopušten je parking na Poljani. Mi bismo išli i korak dalje – omogućili bismo besplatno parkiranje u popodnevnim i večernjim satima. Također, uveli radno vrijeme do 24 sata, te tako vratili život u grad koji je danas, usred ljeta, poslije 21 sat potpuno pust. Ukratko, trebalo bi ukinuti spomeničku rentu, uvesti i druge olakšice koje bi omogućile poslovanje gotovo 500 obrtnika u središtu Šibenika - kaže Jakelić.

 Admir Buljubasic / CROPIX
Ni snježne radosti na dubrovačkom Stradunu nisu interesantne
Čak 25 poslovnih prostora u Ulici od Puča, trgovačkom središtu dubrovačke povijesne jezgre, proteklog je mjeseca bilo zatvoreno, što dovoljno govori o problemima sa zaradom u središtu Dubrovnika tijekom zimskih mjeseci, ali i o manjku kupaca koji izvan sezone sve rjeđe zalaze među opustjele zidine.

Pojedini vlasnici, pretežito prehrambenih trgovina, nadomak spomeničke dubrovačke zone, ovih dana zbrajaju gubitke koje su evidentirali u siječnju zbog neradne nedjelje, pa ne čudi što predsjednik Sekcije dubrovačkih trgovaca pri Obrtničkoj komori DNŽ Ivo Marlais zdušno podržava inicijativu koja stiže iz Zadra.

- Dobrodošle su sve olakšice koje bi značile povećanje prometa i omogućile lakše poslovanje u središtima gradova, koji su preko zime mrtvi – od povlastica za parking, pa nadalje. Osobito u Dubrovniku gdje su cijene najma visoke do ludila – prokomentirao je Marlais.

Ideja da se u centrima gradova smanji cijena parkiranja i poveća broj parkirališnih površina, kod splitskih obrtnika, koji imaju poslovne prostore smještene u staroj gradskoj jezgri, dočekana je s oduševljenjem.

- Upravo to je i naš cilj, a to smo i tražili od Grada Splita, no još nismo dobili nikakav odgovor. Ako se baš zbog nekih objektivnih razloga fizički ne mogu osigurati nova parkirališna mjesta, predlažemo reorganizaciju javnoga gradskog prijevoza pojačanjem linija prema centru, te smanjenje cijena putnih karata - mišljenja je Dragan Righi, predsjednik Udruge “Centar Split”, dodavši kako se nada da će im Split po pitanju produženog radnog vremena tijekom ljeta izaći u susret.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još