GRČKA JEDE SAMU SEBE

Život u Ateni na granici izdržljivosti

29.07.2010 u 07:00

Bionic
Reading

Premda u Grčkoj ovih dana nedostaje goriva, situacija je takva da zaista malo nedostaje pa da sve odleti u zrak, ali eksplozivna atmosfera malo toga ima s ljetnim vrućinama, jer znoj se slijeva od muke zbog neprestanih štrajkova koji pogubno prijete grčkom turizmu kao posljednjoj slamci spasa

Svaki peti euro u grčkom proračunu dolazi iz turizma, a rezervacije se masovno otkazuju pa ne čudi što je grčka vlada nedavno osnovala krizni odbor kojem je na čelu grčka turistička zajednica. No teško će i taj posebni odbor pomoći sad kad se čini da je zaista sve krenulo nizbrdo nakon što je 35.000 grčkih vozača kamiona odlučilo cijelu zemlju staviti pred zid.

I posljednji pregovori s grčkom vladom propali su, kazali su predstavnici tamošnje udruge cestovnih prijevoznika dodavši da vlada razmišlja o civilnoj mobilizaciji u smislu slanju vlastitih zaposlenika u nabavu goriva, javlja Associated Press najnoviji razvoj događaja.

KAOS ZBOG NEDOSTATKA GORIVA

Kamiondžije su zakuhale novi štrajk diljem zemlje, koji traje već četvrti dan, zbog vladinih planova za otvaranjem njihovog sektora većoj konkurenciji, a grčki mediji obiluju naslovima poput 'Završni udarac turizmu - kaos na benzinskim pumpama zbog štrajka' ili 'Sudar vlada - vlasnici kamiona: Benzinske pumpe bez goriva usred turističke sezone'.

Tisuće vozača napunile su spremnike automobila još u ponedjeljak predviđajući nestanak goriva, a ostatak stanovništva pokušava naći gdje će 'natankati' svoja vozila nakon što je više od 85 posto benzinskih postaja u Grčkoj ostalo bez goriva i nakon što su dugački redovi pred pumpama zabilježeni diljem zemlje.

Liberalizacija, zbog koje su vlasnici kamiona-cisterni izazvali kaos u snabdijevanju gorivom, samo je još jedan od uvjeta za dobivanje zajma od Međunarodnog monetarnog fonda i europskih institucija teškog 110 milijardi eura, podsjeća Wall Street Journal.

ZAVRŠNI UDARAC GRČKOM TURIZMU

Mediji su uvjereni – bit će to konačan udarac nacionalnom turizmu. I to usprkos svim naporima Grka da u što svjetlijim tonovima prikažu sliku svoje zemlje ne bi li spasili sezonu, a radi se na svim poljima, od medija i reklama do diplomacije. Što ne čudi, jer treba popraviti nekako ili kako god je moguće ono što se popraviti dade nakon što je Udruga hotelijera Grčke iznijela zastrašujuće podatke - dosad je otkazano gotovo 30.000 noćenja u hotelima. Razlog su incidenti tijekom prosvjeda i recesija, a rezultat je gubitak od više desetaka milijuna eura.

Što u takvoj situaciji znači nedostatak goriva, ne treba posebno razlagati, posebno kad se uzme u obzir to da bi štrajk, prema najavama, trebao trajati nekoliko dana te pogoditi i transport druge robe, kao i grčki izvoz.

Kad je pak riječ o cestovnim prijevoznicima, riječ je o jednoj od najzatvorenijih profesija u Grčkoj; naime, nove licence za rad nisu izdavane već nekoliko desetljeća. No mnogi ekonomski analitičari smatraju da bi otvaranje tog sektora smanjilo poslovne troškove i na godišnjoj razini povećalo bruto domaći proizvod za jedan posto, piše ekathimerini.com

USKORO I NOVI ŠTRAJK KONTROLORA LETA

Međutim, nisu kamiondžije jedini; ni u zraku baš situacija nije bajna, jer prosvjed grčkih kontrolora leta ometa red letenja u zračnoj luci u Ateni, nakon što nije udovoljeno njihovu zahtjevu za plaćanjem prekovremenih sati. Samo u ponedjeljak svojim su štrajkom izazvali kašnjenje 42 zrakoplova, ograničivši broj letjelica kojima dopuštaju ulazak u grčki zračni prostor.

Ipak, na nekoliko su dana odlučili odgoditi štrajk, no 31. srpnja kreću ponovno, a hotelijeri u izjavama za grčku državnu televiziju NET upozoravaju na to da nije samo turizam sam po sebi ugrožen, nego da će zbog masovnih otkazivanja rezervacija morati krenuti u drastično dijeljenje otkaza turističkim radnicima i zatvaranje hotela. Strahuju od novih općih štrajkova, jer bi zatvoreni kolodvori, zračne i pomorske luke bili pogubni.

Liberalizacija koju zahtijeva europsko zakonodavstvo mogla bi, međutim, uroditi i novim prosvjedima, jer će se većoj konkurenciji morat otvoriti i odvjetnici, farmaceuti, javni bilježnici, arhitekti i mnogi drugi. Slično kao i prijevoznici, i oni će, očekuje se, prstom upirati u vladu koja je od njih pokupila visoke iznose za izdavanje dozvola, koje nakon liberalizacije neće značiti mnogo.

U IŠČEKIVANJU REZULTATA

I tako se opet vraćamo popunjavanju proračunskih rupa, koje bi trebalo zatrpati novcem od turističke sezone (zvuči poznato), ali, primjerice, zbog nedostatka goriva opravdano se strahuje da će samo ovih dana svoj dolazak u Grčku otkazati tisuće posjetitelja samo iz susjednih zemalja.

Turistički prijevoznici u zemlji već osjećaju nedostatak goriva, a građani bi uskoro mogli osjetiti i nedostatak hrane; naime, prodavači na glavnoj atenskoj tržnici očekuju da bi danas, jer četvrtak je nekako grčki dan nabave na tržnici, moglo doći do problema u opskrbi voćem i povrćem.

Ironično, ali - sve se ovo zbiva dok delegacija EU, MMF-a i Europske centralne banke borave u Grčkoj u svojevrsnoj inspekciji programa traženih reformi. Analitičari pak kazuju, prenose grčki mediji, da unatoč, blago rečeno, suludoj situaciji, građani nakon velikih prosvjeda sad miruju pokušavajući naći nadu u tome da će sezona ipak biti posljednja slamka spasa. U tom smislu, ako plaže ovoga ljeta budu sablasno prazne kao u predsezoni, jesen bi mogla biti pakleno vruća na ulicama prepunim građanskog bijesa.