ZLOČIN BEZ KAZNE

U Kini padaju mostovi, vlast optužuje vozače

31.08.2012 u 10:10

Bionic
Reading

Otvorenje mosta Yangmingtan u gradu Harbinu na sjeveroistoku Kine, u studenom prošle godine, lokalni dužnosnici pozdravili su kao veličanstveno postignuće. Most dug 14,5 kilometara stajao je gotovo 300 milijuna dolara. Procjenjivalo se da će se izgraditi u tri godine, ali je most bio dovršen za godinu i pol. Prošlog tjedna, Yangmingtanu su popustili temelji. U nepune dvije godine, to je osmi kineski most koji se urušio

U studenom se slavilo. 'Mnoštvo drugova nije bilo kući godinu dana, nisu uzeli odmor ni slobodan vikend', zborio je Yang Qingwei, partijski sekretar tvrtke za izgradnju mostova, za pokrajinsku TV postaju Heilongjiang.

No ranog jutra prošlog tjedna, srušio se prilazni dio mosta. Četiri kamiona stropoštala su se na donju cestu. Troje ljudi je poginulo, petero ih je ozlijeđeno.

Vlasti su isprva okrivile vozačem tvrdeći da su kamioni bili prenakrcani. No zbog velikog broja urušavanja građevina u Kini, najveći broj ljudi stvarnog krivca pronalazi u korupciji.

Od 2011, osam mostova urušilo se diljem zemlje. Među njima je i slučaj iz travnja prošle godine, kada je pukao čelični kabel na visećem mostu u pokrajini Xinjiang, a vozila su završila u rijeci. Dva mjeseca kasnije, urušio se most u pokrajini Fujian, pri čemu je poginula jedna osoba, a 22 ljudi prošlo je s ozljedama. U ožujku ove godine, raspolovio se most u izgradnji u pokrajini Hubei.

Nakon urušavanja mosta u Harbinu, objavljeno je više od dva milijuna poruka na Sina Weibou, kineskoj verziji Twittera.

'Korupcija. To je prvo što mi pada na pamet. Ne moramo previše razmišljati', napisao je Zeo Niu, brucošica iz Harbina, čija tetka vodi građevinsku tvrtku u centralnoj Kini. Prema njezinim tvrdnjama, uobičajena metoda je korištenje nekvalitetnog materijala, dok se istovremeno naplaćuje prvoklasna sirovina.

Problem je u Kini započeo 90-ih godina, usporedo s tržišnom reformom i uzletom građevinske industrije.

Zhu Lijia, profesor na Kineskoj upravnog akademiji u Pekingu, kaže da je namještanje natječaja pravilo i da mehanizmi kontrole nisu na snazi.

Najgori slučaj urušavanja zbio se 2008, kada je jaki potres pogodio pokrajinu Sichuan. Samo u jednoj školi poginulo je 700 djece.

'To su bili dobrotvorni projekti i dužnosnici su škrtarili, koristeći nekvalitetni materijal. Nismo vidjeli da je itko kažnjen zbog toga', kaže Zhu.

Iako je urušavanje mosta Yangmingtan izazvao val reakcija u Harbinu, malo je onih koji su o tome spremni razgovarati sa stranim novinarima.  Čovjek prezimena Zhang, dizajner namještaja, progovorio je unatoč strahu da će doći u nemilost lokalnih dužnosnika. On smatra da će se urušavanja nastaviti jer nema načina da se vlast pozove na red.

'Civilno društvo u Kini nije dovoljno snažno', rekao je Zhang između zalogaja u lokalnom KFC-u. 'Previše je fragmentirano i preslabo, ne može natjerati partiju na promjene.'