AFERA KAMIONI

Poreznici upali u Eurokamion

Bionic
Reading

Prošloga tjedna poreznici su bili u poduzeću Eurokamion – zastupniku Iveca, od kojeg su Rončević i Bačić izravnom pogodbom, i to nakon što su poništili javni natječaj, za 34,5 milijuna kuna kupili 39 kamiona

Djelatnicima Porezne uprave dane su bile precizne upute da “pročešljaju” sve račune i sve isplate koje su iz Eurokamionaišle prema van, a za koje eventualno nije bilo pravne osnove. Razdobljekoje se nadzire odnosi se na nekoliko mjeseci prije 28. prosinca 2004.godine, kada je sklopljen ugovor o kupnji kamiona, te gotovo cijela2005. godina, piše Večernji list

Rezultati kombiniranog financijsko-tehničkog vještačenja koje je bilo zatraženo u posljednjoj fazi istrage protiv Rončevića i Bačića pokazali su da je dvojac koji je tada vodio MORH tvrtki Eurokamion, koja zastupa talijanskog proizvođača teretnih vozila Iveco, platio 10 milijuna kuna više nego što je za istovrsna vozila tražio njemački MAN. Tvrdilo se da su Ivecovi kamioni kupljeni zato što udovoljavaju NATO-ovim standardima te da su zbog toga i plaćeni više.

Sporni IVECO kamioni

No tehničko je vještačenje pokazalo kako potpuno iste standarde zadovoljavaju i MAN-ovi kamioni koji su navodno bili u konkurenciji nakon poništavanja natječaja, te vozila svih tvrtki koje su konkurirale na natječaju.

Dodatni bitan detalj koji je otkriven u istrazi također teško kompromitira Bačića. Naime, evidencije ulazaka i izlazaka u Ministarstvu obrane pokazale su da je u razdoblju koje je prethodilo potpisivanju spornoga ugovora o kupnji Ivecovih kamiona predstavnik tvrtke Eurokamion vrlo često dolazio k Bačiću.

Budući da nisu bili evidentirani dolasci predstavnika nijedne druge tvrtke koja je konkurirala na natječaju, ovi su posjeti istražiteljima bili vrlo indikativni. Od izvora koji je dobro upućen u tijek istrage o kupnji vojnih kamiona doznajemo da Ivo Bačić, aktualni državni tajnik u MUP-u kojega je na tu funkciju iz MORH-a sa sobom doveo Rončević, ne stoji nimalo dobro.

Naš nas izvor uvjerava da su tijekom istrage prikupljeni dokazi koji pokazuju kako je Bačić s pozicije pomoćnika ministra obrane za financije bio glavna osoba za kupnju kamiona te da ne može pobjeći od odgovornosti za potez kojim je državni proračun oštećen za najmanje 10 milijuna kuna. Naš sugovornik samo dvoji hoće li se protiv Rončevića podnijeti kaznena prijava zbog sklapanja štetnog ugovora ili zbog kaznenog djela zloporabe položaja i ovlasti.

Kakva će biti sudbina bivšeg ministra obrane Berislava Rončevića, koji je i stavio potpis na sporni ugovor, zasad ostaje bez jasnog odgovora. Argumenti da dosadašnja istraga u odnosu na Rončevića nije dala dovoljno jasne i nedvosmislene odgovore padaju u vodu pred svim dosadašnjim političkim manevrima kojima HDZ štiti svojeg zastupnika i bivšeg ministra.

Valja, naime, podsjetiti da je nedugo nakon otvaranja afere kamioni Rončević, koji je trebao biti predmetom ozbiljne istrage, nagrađen funkcijom ministra policije. U MUP, koji je doveden u situaciju da istražuje svog ministra, Rončević je doveo i drugog aktera sporne priče, Ivu Bačića. Kako se afera nije stišavala, formirano je i saborsko povjerenstvo koje je istraživalo spornu nabavu kamiona, no HDZ-ova većina u tome tijelu na kraju je zaključila da su vozila nabavljena na najbolji mogući način.

U međuvremenu se otkrilo kako je general Jozo Milićević s funkcije glavnog inspektora HV-a upozoravao Rončevića na nepravilnosti u nabavi kamiona, ali je, kako je sam izjavio pred saborskim povjerenstvom, bio ušutkan i izložen pritiscima. Njegova su upozorenja, podsjetimo, polazila od činjenice da je početkom 2004. godine za 76 vozila (za što je bio i raspisan natječaj) trebalo 39 milijuna kuna.

Poslala je samo skraćene verzije nalaza svog ureda - Šima Krasić
MORH nije osigurao dovoljno novca, no nije odustao od određene količine vozila, već je poništio natječaj te izravnom pogodbom od Eurokamiona za 34,5 milijuna kuna kupio 39 kamiona. Još se nije ni stišao skandal s pokušajem ušutkavanja generala Milićevića, kada se otkrilo da je u prikrivanju mutna posla iza kojeg je stajao Rončević stajala i Državna revizija.

Revizori su, naime, obavljajući svoj posao vrlo temeljito proanalizirali sve korake u nabavi kamiona i zaključili kako nigdje nema obrazloženja za odluku tadašnjeg ministra Rončevića da poništi postupak javne nabave i naredi da se izravno pregovara s društvom Eurokamion d.o.o. Revizori su podvukli da je Rončević naredio da se pregovara s njima jer su dali najbolju ponudu a da pritom nigdje nije obrazloženo zašto bi ta ponuda bila najbolja.

Dogodilo se, međutim, da upravo taj dio nalaza Državne revizije nikada nije došao na klupe saborskih zastupnika, a bio je izostavljen i u materijalima koji su se dostavljali Državnom odvjetništvu. Državna revizorica Šima Krasić naknadno je pokušala objasniti kako je Saboru i tužiteljima slala skraćene verzije.