PROMJENE U PENTAGONU

Pilot kojeg su Srbi oborili kod Šapca postaje šef američkog zrakoplovstva

27.04.2016 u 19:00

Bionic
Reading

General David L. Goldfein, poznat po tome što je preživio obaranje svojeg lovca F-16C u borbenoj misiji iznad Srbije 1999. godine, predložen je za zapovjednika američkog ratnog zrakoplovstva, priopćio je Pentagon

Odluku o njegovom nominiranju donio je američki ministar obrane Ashton Carter, a ukoliko Senat odobri ministrov prijedlog, Goldfein će u srpnju zamijeniti Marka Welsha koji odlazi u mirovinu. Goldfein je pak u svojem priopćenju naveo kako je izuzetno počašćen nominacijom za 21. načelnika glavnog stožera američkog ratnog zrakoplovstva.


Ministrova nominacija predstavlja munjeviti Goldfeinov napredak jer je prošlog ljeta unaprijeđen u generala s četiri zvjezdice i drugog čovjeka američkog ratnog zrakoplovstva, navodi list Stars And Stripes koji se bavi američkim obrambenim snagama.

General Goldfein je dosad ravnao Združenim zapovjedništvom američkog ratnog zrakoplovstva te je bio zapovjednik Središnjeg zapovjedništva zračnih snaga koje nadgleda operacije na Bliskom istoku. U američkoj javnosti je ipak najpoznatiji po svojem borbenom iskustvu tijekom NATO-vog bombardiranja Srbije i dramatične akcije spašavanja nakon što je oboren njegov lovac.

Slično iskustvo pilota Scotta O'Gradyja, koji je oboren u BiH bilo je inspiracija za uspješan holivudski ratni spektakl 'Iza neprijateljskih linija', ali Goldfein ipak nije postao 'filmski heroj'.

Kao zapovjednik 555. lovačke eskadrile smještene u NATO-voj bazi u Avianu, Goldfein je 2. svibnja 1999. letio u sklopu akcije Združena snaga te je njegov F-16 pogodila raketa koju su ispalile protuzračne snage tadašnje Socijalističke Republike Jugoslavije. Goldfein se uspješno katapultirao te je padobranom sletio na područje Kosova.

Nekoliko sati nakon katapultiranja pokupili su ga američki specijalci helikopterom Black Hawk i odveli ga na sigurno u NATO-vu bazu u Tuzli.

Srbijanski mediji pak ne potvrđuju Goldfeinovu priču te tvrde kako je njegov avion nakon pogotka još neko vrijeme bio upravljiv te se on pokušavao domoći teritorija Bosne i Hercegovine, ali se nakon prestanka rada radara morao katapultirati te se padobranom spustio u blizini Šapca u zapadnoj Srbiji.

Budući je Goldfein sletio u blizini granice s BiH, ekipa za borbenu potragu i spašavanje američke vojske locirala je pilota i vrlo brzo ga helikopterom prebacila najprije u Tuzlu, a potom u matičnu bazu u Avianu.

Goldfein je, inače, vrlo iskusan borbeni pilot s više od 4500 sati naleta, najviše na F-16, a jedno vrijeme je letio i na 'nevidljivom' F-117, kakav je također oboren iznad srbijanskog neba u proljeće 1999. godine. Nakon izglednog imenovanja Goldfein će postati i prvi Židov zapovjednik zračnih snaga u povijesti američke vojske.