KARTA ZA SVETOG ILIJU

'Obećavali nam tunel koji će donijeti razvoj, a sada ga naplaćuju'

25.03.2013 u 11:12

Bionic
Reading

Ministarstvo prometa, pomorstva i veza pokrenulo je postupak prema Vladi RH s prijedlogom za uvođenje sustava naplate u tunelu Sv. Ilija

Kako nam je objasnio Ronald Radojević iz Hrvatskih autocesta, naplata tunela razmatra se zbog visokih troškova održavanja tunela (troškovi opremanja COKP-a i OVP-a 5,4 milijuna kuna, troškovi upravljanja i održavanja 10 milijuna kn/10 godina i troškovi izvanrednog održavanja 10 milijuna kn/10 godina) te visokog iznosa investicije izgradnje tunela (oko 530 milijuna kuna).

Ako Vlada RH da suglasnost za naplatu tunelarine, Hrvatske autoceste pripremit će cjenik po kojemu će se naplaćivati prolazak kroz Biokovo od imotske krajine do makarskog primorja. U HAC-u su nam kazali kako postoji mogućnost da za lokalno stanovništvo bude i nešto povoljnija cijena, sukladno dosadašnjim iskustvima sa sličnim objektima pod naplatom cestarine.

Tim povodom obišli smo imotsku krajinu, koja će od tunela Sv. Ilija imati najveću korist. Probojem tunela kroz Biokovo vidi se izlaz Zabiokovlja iz ekonomske krize, sveukupni boljitak i razvoj cijele krajine.

'Nije u redu da nam sada naplaćuju tunel', kažu mještani zaseoka Dedići kod Zagvozda, koji je najbliže tunelu. 'Barem da nam daju neku godišnju kartu s povlaštenom cijenom', kaže Ante iz Dedića. Recimo, 50 eura za godinu dana. 'Puno si rekao', dodaje njegov susjed: 'Ovaj kraj dao je toliko branitelja u Domovinskom ratu da bi bilo fer da imamo neke popuste, barem branitelji. To je sramota ako nam budemo plaćali 20 kuna za svaki prolaz kroz tunel.'

U jednom imotskom kafiću društvo za stolom diskutira o naplati prolaza kroz Biokovo i slaže se da tunel treba plaćati. 'Plaća se svugdje tunelarina, plaća se prolaz kroz Učku pa je logično da se plaća prolaz kroz Biokovo. Iako za Imotsku krajinu trebalo dati neku povlaštenu cijenu, zbog razvitka poljoprivrede i turizma. Istra je ipak razvijenija i ima bolji standard od nas, tako da ne bi trebala biti ista cijena za Učku i Biokovo.'

No njihovo mišljenje ne dijeli gradonačelnik Imotskog Ante Đuzel. 'Nije korektno prema narodu Imotske krajine da se naplaćuje tunelarina kroz tunel Sv. Ilija. To je sve što vam mogu reći', rekao je Đuzel, neraspoložen za daljnji razgovor na tu temu.

Slično misli i Mate Patrlj iz imotskog SDP-a: 'Ne sviđa mi se ta ideja naplate tunelarine. Taj tunel svakako neće biti isplativ veći dio godine, hoće ljeti, ali ostatak godine neće, pa prema tome ne bi ga trebalo naplaćivati, barem domaćim ljudima. Zašto ne naplaćuju prolaz kroz Sv. Rok. Ne sviđa mi te ta ideja nikako!'

U Zagvozdu, kao i gradonačelnik Đuzel, ne prihvaćaju mogućnost naplate tunelarine.

'To je sramota, svi su nam obećavali tunel koji će donijeti razvoj, a sada nam ga naplaćuju. Znamo da sada nije ona vlada koja nam je obećavala, ali valjda im je jasno da tako koče razvoj ovoga kraja.'

Ekipa iz Zagvozda vodi nas do samog gradilišta tunela. Uz dogovor s nadležnima na gradilištu, provozali smo se kroz utrobu Biokova. Tunel izgleda impresivno, ravan, lijepo uređen, po svim europskim standardima, identičan onima s Dalmatine, i za samo par minuta vožnje, iz hladne Imotske krajine stiže se u sunčanu Bašku Vodu. Dolje su veliki radovi na spajanju izlaza iz tunela s Jadranskom magistralom. Dok pijemo kavu u Baškoj Vodi i gledamo more, dečko iz Zagvozda kaže:

'Vidiš, novinaru, sve je ovo skupo za nas, a sve plaćamo, isto ćemo mi preživjeti, ne sekiraj se ti.'

Sjedamo u Mercedes imotskih tablica i kroz utrobu Biokova vraćamo se u Imotsku krajinu, gdje svi uglavnom voze Mercedese i svi uglavnom kažu kako je 20 kuna tunelarine previše.