KOMENTAR BOJANA STILINA

Miley Cyrus – tko smo mi da joj sudimo?

Bojan Stilin
Bojan Stilin
Više o autoru

Bionic
Reading

Bivša teen zvijezda koja se uoči svoje punoljetnosti (po američkim zakonima) pretvorila u generacijski seks-simbol našla se na trećem mjestu izbora čitatelja Timea za osobu godine, nakon što su je u posljednjim trenucima pretekli egipatski general al-Sisi i turski predsjednik Erdogan. Miley možda jest Britney Spears weba 2.0, no raskalašena bahatost kojom dominira svijetom showbiza navodi nas na zaključak da će, barem još neko vrijeme, ostati na njegovu vrhu – jer je jedino takvo ponašanje tamo može održati

Kad su mama Letitia Jean, tata Billy Ray Cyrus i kuma Dolly Parton 2005. izašli iz baptističke crkve u Franklinu u Tennesseeju, držeći za ruke netom krštenu 13-godišnju djevojčicu Destiny Hope Cyrus (od milja zvanu Miley), teško da su je mogli zamisliti kako osam godina kasnije u videospotu, još uvijek maloljetna, pruža oralno zadovoljstvo malju i naga simulira seks s građevinskom kuglom. Par dana prije objave spota, njihova je djevojčica na pozornici američkih MTV nagrada izvela twerking (u slobodnom prijevodu – miješanje) u području spolovila kolege Robina Thickea, uvrstivši tu riječ u oksfordski rječnik i izazvavši trend najveće interakcije na internetu u godini koja se bliži kraju. Koji mjesec poslije toga, svoju trilogiju skandaliziranja svjetske javnosti okončat će paljenjem džointa i još jednim razodijevanjem na pozornici europskih nagrada MTV-a u Amsterdamu.

Videospot 'Wrecking Ball' bliži se brojki od 400 milijuna pregleda na YouTubeu


U međuvremenu, mediji će procijeniti da je Miley samo u 2013. zaradila preko 150 milijuna dolara, a vrijednost njezine franšize procjenjuje se na više milijardi dolara. Dakako, kći poznatog country pjevača oduvijek je živjela u obilju, no zanimljivo je promotriti eksponencijalan rast njezina bogatstva i društvenog utjecaja – prva sezona tinejdžerske serije 'Hannah Montana' donijela joj je 18 milijuna, druga 25, a 2011., kada je iz Disneyjeva svijeta konačno uskočila u okruženje show businessa 'za velike', okrenula je 120 milijuna dolara.

Proporcionalno tome, rasla je i medijska podijeljenost oko njezina naglog odrastanja pa u proteklih par mjeseci nema globalno uglednog medija koji se nije bavio twerkingom i njegovim utjecajem na mladež. Prenose se studije naručene od roditeljskih udruga koje pokazuju da 70 posto tinejdžera oponaša seksualno zavodljive kretnje iz videospotova, analizira se rasizam u odabiru i gestikulacijama Mileyinih tamnoputih pratećih plesačica, a u priču se uključila i Sinead O'Connor savjetodavnim otvorenim pismom, u kojemu apelira na Miley da se odupre seksualnom iskorištavanju glazbene industrije. S druge strane, u sukobu su na njezinu stranu stale brojne feministice braneći je argumentom da je samo ona vlasnica svoga tijela, a dio gay skupina također joj je uzvratio podršku koju kontinuirano pruža njihovoj zajednici.

Ovako Miley twerka


Dobar dio ovakvog hypea već smo vidjeli u slučaju Britney Spears, još jedne nesuđene Disneyjeve zvijezde s juga Amerike, koja je u rekordnom roku prešla put od slatke cheerleaderice preko pop ikone i seks-simbola do hodajućeg duha izjedenog drogama i obiteljskim razmiricama, pa onda opet do najbogatije showbizerice protekle 2012. No za razliku od Britney, kod koje je uvijek tinjao potencijal tragičnog lika, Miley se (barem sad, na vrhuncu moći) čini kao djevojka koja sebe, svoju karijeru i sve koji je vole ili ne vole drži u šaci, baš kao onaj nesretni malj iz spota. Svojom raspekmeženom lascivnošću nam poručuje – možete me pljuvati koliko god hoćete, smatrati prebrzo odraslom, dijeliti savjete, mene za to nije briga, jer vaše unuke, kćeri ili sestre već twerkaju. Takav je, uostalom, i ton njezina odgovora Sinead O'Connor, koju je podsjetila na njezin bipolarni poremećaj i trganje Papinih slika, a takav je i njezin odgovor ostalim dušobrižnicima koji su problematizirali njezinu naglašenu seksualnost: 'Odjednom je problem moje twerkanje, a kuhanje metamfetamina u seriji 'Breaking Bad' nikome ne smeta.'


I što sad treba činiti roditelj čija je kći gutala Hannah Montanu, pa logično, kao s majčinog mlijeka na kravlje, prešla na Mileyinu perverznu fazu? Potražiti alternativu? Kao, Rita Ora, Rihanna i ostale 'bad girls' su bolje samo zato što su par godina starije pa svoj seksipil mogu istresati kao punoljetne? A Taylor Swift i Katy Perry su singer-songwriterice, odmjerene u imidžu pa će vam pomoći spasiti dijete od maloljetnih perverznjakuša?

Ma kako da ne. Pop-kultura nepovratno je seksualizirana, a primjer Miley, koja je – vlastitom odlukom ili kao lutka glazbene industrije, svejedno je – iz papuča uskočila u štikle a da nije ni razgazila tenisice, samo je najekstremniji u ovom trenutku, i upravo zato ne čudi visok plasman kod čitatelja Timea. Baš kao ni reakcije čitatelja domaćih portala, koji će ispod svakog članka o bilo kojoj estradnoj zvijezdi ostaviti uvredljiv komentar u stilu 'opet pišete o tim kokošima', očito nesvjestan da je prethodno kliknuo na taj članak i primio informacije koje ga, navodno, uopće ne zanimaju. Upravo ti što vas 'ne zanimaju', kako navedene brojke lijepo pokazuju, drmaju ljestvicama najbogatijih i najpopularnijih. I zato, ako zbilja želiš jednog dana biti pri vrhu te ljestvice, ponekad, ma kako ljigavo to izgledalo, moraš twerknuti. Ili, još gore – liznuti malj.