AGUSTA WESTLAND

Makedonci kupili talijanske hit helikoptere, oporba tvrdi da je riječ o prevari

25.04.2024 u 10:30

Bionic
Reading

Sjeverna Makedonija zaključila je ovih dana ugovor za najveću obrambenu nabavu u svojoj povijesti. Skoplje je od talijanske multinacionalne kompanije Leonardo za potrebe Vojske Sjeverne Makedonije kupilo četiri srednja višenamjenska helikoptera Agusta Westland AW149 i četiri laka dvomotorna helikoptera AW169M. Prema pojedinim izvorima, sveobuhvatna ponuda za novih osam helikoptera ima vrijednost od 330 milijuna eura, no makedonska oporba tvrdi da je tehnička vlada u jeku globalne nesigurnosti kupila transportne, a ne borbene letjelice

Makedonska ministrica obrane Slavjanka Petrovska i Leonardov potpredsjednik Cesare Cacha potpisali su nedavno ugovor o kupnji osam višenamjenskih helikoptera, temeljen na međuvladinom sporazumu između Sjeverne Makedonije i Italije, a nešto ranije, uz Petrovsku, supotpisao ga je talijanski ministar obrane Guido Crosetto.

'Nabavom novih helikoptera doći će do značajne modernizacije zrakoplovne komponente i povećanja sposobnosti za izvršavanje misija, kako za potrebe kopnene vojske, tako i za potporu drugim civilnim institucijama naše zemlje. Ulaganje u vojsku je ulaganje u budućnost naše zemlje i zato ćemo nastaviti s time ovim intenzitetom', kazala je Petrovska nakon potpisivanja sporazuma.

Potpisivanjem ovog ugovora, osim nabave osam helikoptera koji bi trebali biti isporučeni u razdoblju od 2026. do 2028., predviđen je paket za logističku potporu, odnosno dodatnu opremu, rezervne dijelove, simulator, kompletnu obuku letenja i tehničkog osoblja, kao i izgradnju suvremenog infrastrukturnog objekta u zračnoj bazi Petrovec kod Skoplja.

Petrovska je istaknula da je odabir oba tipa Leonardovih helikoptera temeljen na njihovim performansama, taktičko-tehničkim podacima, cijeni, ponuđenoj opremi, sustavu logističke potpore i programu tehničkog održavanja. Zaključenjem ugovora s Talijanima, Makedonci su odbili ponude europske multinacionalke Airbus Helicopters i njihove modele H145M i H225M Caracal, kao i dvije američke ponude, onu Bell Textrona s modelom 412M te Lockheed Martinovu s njihovim S-70i Black Hawk International.

Zamjene za donacije Ukrajini

Vojska Sjeverne Makedonije trenutno ima 10 jurišnih helikoptera Mi-24W i dva Mi-24K, nabavljenih u Ukrajini. Izraelska tvrtka Elbit modernizirala je između 2004. i 2014. šest primjeraka Mi-24W, no samo su dva u letnom stanju te će najvjerojatnije biti donirani Ukrajini. Makedonci također imaju šest transportnih helikoptera Mi-17 te četiri trenažna helikoptera Bell 206. Helikopteri sovjetske proizvodnje Mi-17 također će biti donirani Ukrajini, kao što je Skoplje ranije doniralo svoje jurišne avione Su-25K, a oni su u dijelovima dopremljeni u Kijev.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Journal Military

Agusta Westland AW149 je višenamjenski vojni helikopter sposoban za letove po pravilima vizualnog, instrumentalnog letenja (VFR/IFR) danju i noću. Posadu čine pilot i kopilot, iako osnovne misije može izvršiti i jedna osoba, a u helikopter se može ukrcati najviše 18 njih, odnosno 12 maksimalno opremljenih vojnika ili 2720 kilograma vanjskog tereta. Maksimalna uzletna masa je 8300 kilograma, s mogućnošću povećanja do 8600 kilograma.

Najveća brzina helikoptera je 313 kilometara na sat, maksimalni dolet je 958 kilometara, a autonomija leta iznosi gotovo pet sati. Helikopter pokreću motori Safran Aneto-1K s pomoćnom jedinicom snage Safran e-APU od 60 W, a završna montaža odvija se u Leonardovim pogonima u talijanskom Vergiateu.

Zanimljivo je to da službeno Skoplje još uvijek nije preciziralo koje popratno naoružanje namjerava nabaviti za AW149. Upravo je taj segment jedan od predizbornih prijepora između tehničke vlade Talata Džaferija i oporbe koja je optužila još uvijek vladajuće da umjesto borbenih nabavljaju transportne helikoptere u doba najveće nesigurnosti u Europi od kraja Drugog svjetskog rata.

  • +4
Helikopter AW149 koji je kupila makedonska vojska Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Millborne One

Mogućnost integriranja izraelskih protuoklopnih raketa

Inače, na prozorima i vratima AW149 mogu se postaviti po dvije snajperske puške ili dvije strojnice kalibra 7,62 milimetra, a vanjski nosači podržavaju po dvije teške strojnice kalibra 12,7 ili 20 milimetara, kao i po dva bacača raketa zrak-zemlja. Primjerice, na AW149 se mogu integrirati izraelske nenavođene protuoklopne rakete Spike u svim svojim izvedenicama, potom petocijevni General Dynamicsov top GAU-12 kalibra 25 milimetara te čitav niz elektrooptičkih sustava i mjera elektroničke zaštite.

Treba istaknuti i da se AW149 dosad nije iskazao u borbi jer je riječ o relativno novom helikopteru koji je i pored dosad nezabilježene operativne povijesti popriličan hit na tržištu. Trenutno ga koriste vojska i policija Tajlanda te egipatska i poljska vojska, a koje još uvijek finaliziraju isporuke. Egipat je, naime, naručio 24 primjerka s mogućnošću nabave njih još 10, a Poljska želi 32 helikoptera te bi oni trebali biti isporučeni do kraja 2029. godine. Inače, upravo se u Poljskoj proizvode pojedine komponente za AW149 i AW169M, s time da Varšava u svoje AW149 ugrađuje belgijsku strojnicu FN MAG, američke vođene protutenkovske rakete Hellfire te nevođene rakete zrak-zemlja Hydra kalibra 70 milimetara i dometa preko 10 kilometara.

S druge strane, AW169M je vojna inačica helikoptera koji se koristi za hitnu medicinsku pomoć, VIP prijevoz, komunalne usluge i razne dužnosti na moru. Leonardo reklamira inačicu M kao dvomotornu letjelicu za obavljanje poslova u najekstremnijim uvjetima višenamjenskih operacija danju i noću, osobito u urbanim područjima.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Military Coverage

Naoružanje? Samo dvije strojnice na kliznim vratima

Helikopter pokreću dva Pratt & Whitneyjeva motora PW210A s turboosovinom, a njome se potpuno digitalno upravlja pomoću sustava FADEC. Motori omogućuju maksimalnu brzinu od 306 kilometara na sat, dolet od 820 kilometara i maksimalno vrijeme leta od četiri sata i 20 minuta. Za potrebe talijanskog vojnog korisnika maksimalna uzletna masa povećana je s 4800 na 5100 kilograma.

U AW169M je ugrađena napredna avionika, kao i prateći navigacijsko-komunikacijski sustavi te kompatibilni stakleni kokpit koji smanjuje opterećenje pilota i povećava vanjsku vidljivost, dopuštajući posadi da se koncentrira na misiju. Proizvođač ističe da se kabina, koja je najveća u svojoj klasi, može vrlo lako preurediti da bi odgovorila na širok raspon zahtjeva. Ipak, od naoružanja zasad je moguće integrirati tek dvije strojnice i to na velikim kliznim vratima.

Prema dostupnim podacima, trenutno je naručeno oko 80 primjeraka AW169 u nekoliko varijanti, a uz Makedonce, očekuju ih Austrija, Dominikanska Republika, Italija i Katar. AW169 se otprije koristi u Argentini, Kanadi, Indoneziji, Njemačkoj, Norveškoj, Novom Zelandu, Sloveniji, Švedskoj, Tajvanu, Ujedinjenom Kraljevstvu i Sjedinjenim Američkim Državama, ali većinom u policijske svrhe i za hitnu pomoć.