ANALIZA

Kinezi na otvorenju Pelješkog mosta dok drže ljestve Rusima u Ukrajini: 'Milanović ne razumije kako oni zarađuju. Gledaju samo sebe'

27.07.2022 u 18:59

Bionic
Reading

Na svečanosti otvorenja Pelješkog mosta nije nezamijećeno prošla poruka puna ljubavi koju je kineski premijer poslao Hrvatskoj, u kojoj je najavio buduće dobre odnose ne samo s Hrvatskom, nego s cijelom Europskom unijom. U kontekstu geopolitičkih događanja izazvanih ruskom agresijom na Ukrajinu i kineskog pokazivanja određenog razumijevanja prema Moskvi, razmjena komplimenata između vrha kineske vlasti i države članice Europske unije svakako je vrijedna analize. Branimir Vidmarović, stručnjak za međunarodne odnose sa Sveučilišta u Puli, smatra da se Kinezi nisu odmaknuli od Europe nakon početka rata u Ukrajini, već su se odmaknuli od biranja strana u konfliktu

Kineze, objašnjava, politički najviše zanima sama Kina i nastoje održavati dobre odnose sa svim zainteresiranim stranama, pa tako i Hrvatskom.

'Kooperaciju s Hrvatskom ne doživljavaju kroz prizmu biranja strana u rusko-ukrajinskom ratu, nego kroz prizmu inicijative Pojas i put', navodi Branimir Vidmarović te smatra da u ponašanju Kine nema ničeg kontradiktornog.

Kineski premijer Li Keqiang u srijedu je u poruci koja je puštena na svečanosti otvorenja Pelješkog mosta kazao da 'možemo reći da je Pelješki most - most promicanja prijateljstva između Kine i Hrvatske', kao i 'odraz suradnje Kine i EU-a'. Kineski premijer rekao je da će se Peking nastaviti zalagati za jačanje suradnje s Unijom, što smatra važnim za 'razvoj i napredak čovječanstva'.

Vanjskopolitički analitičar smatra da je izgradnja Pelješkog mosta uspješan primjer suradnje između Europske unije i Kine, pri čemu je EU većinski financijer, a Kina izvršitelj poslova. Projekt, vjeruje, otvara novi prostor za daljnju suradnju s Kinom na prostoru EU-a, pa i u Hrvatskoj, ako političke stvari budu dobro posložene.

Građevinske radove na Pelješkom mostu izvela je kineska tvrtka China Road and Bridge Corporation (CRBC). Kinezi su dobili posao ispred austrijskog Strabaga i zajednice ponuđača koju su činile talijanska i turska tvrtka. Europska komisija odobrila je Hrvatskoj 357 milijuna eura iz sredstava Kohezijske politike za izgradnju mosta kojim se najjužniji dio zemlje i Dubrovnik povezuju s ostatkom Hrvatske. Ukupna vrijednost projekta Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom, u sklopu kojega je realiziran Pelješki most s pristupnim cestama, iznosi 526 milijuna eura.

  • +45
Pogled iz zraka na Pelješki most, spreman za svečano otvorenje Izvor: Pixsell / Autor: Igor Kralj/PIXSELL

Mnogi smatraju da će u kontekstu prilika vezanih uz rat u Ukrajini Kinezi teško opet pobijediti na nekom novom natječaju za posao u Europskoj uniji. Vidmarović kaže da komunikacija između Kine i EU-a, odnosno problemi koje imaju, nisu vezani za Ukrajinu i Rusiju, nego sežu malo dublje i starijeg su datuma. Problemi su prije svega trgovinski, odnosno manjak greenfield investicija Kine u Europi i rigorozna pravila za europske poduzetnike u Kini. Drugi problemi su, navodi, pitanje Ujgura, ljudska prava, sloboda medija i, naravno, prava radnika.

EU i Kina imaju set problema koji, kako kaže naš sugovornik, nisu vezani uz trenutnu političku situaciju. Upravo zbog toga ne smatra da trenutna situacija utječe na odnos Kine i Europe. Kako je objasnio, na njih je veći utjecaj imao bivši američki predsjednik Donald Trump i sigurnosni strahovi koje je iznjedrio - one vezane uz razvoj 5G mreža, umjetne inteligencije, napretka u mikročipovima... famozni plan Made in China 2025.

'Opskrbni lanci i ovisnost Europe o Kini, to je ono što brine Europsku uniju. To je okvir briga i ono što će definirati odnose između Europe i Kine', upozorio je stručnjak, ujedno naglasivši da u našem slučaju postoji još jedna važna stvar, a to su obnovljivi izvori energije.

Kako se Europa nalazi u tranziciji prema zelenoj energiji, što će biti ubrzano zbog situacije s Rusijom, Kina će se, prema mišljenju Vidmarovića, sve više nametati kao partner zato što je najveći proizvođač komponenti te tehnologije za solarnu i energiju koja se generira iz vjetra.

Naš sugovornik navodi da je u potpunosti u kineskom stilu to što su popratili cijeli govor premijera Andreja Plenkovića i što je, recimo, državna agencija Xinhua pažljivo pratila cijeli događaj.

'Nije da im je Hrvatska posebno važna', kaže, 'nego su Kinezi u svojim medijima jako pažljivi i prema najmanjoj zemlji s kojom surađuju.'

'U tome su jako dosljedni i pošteni, obraćaju pažnju na bilo koje važnije datume u najmanjoj državici, bilo da se radi o Haitiju i Solomonskim Otocima, bilo Hrvatskoj. Gdje god postoje kineske kompanije, gdje god je Kina prisutna i ostvaruje ekonomsku ili političku suradnju, obraća pažnju i zbog toga ne treba čuditi to da je događaj bio jako popraćen i u tamošnjim medijima', kazuje stručnjak.

A je li Unija bojkotirala svečanost zbog Kineza, Vidmaroviću je to teško procijeniti. Kaže da se na prvu ruku ne čini da se radilo o nekakvom bojkotu jer je Europska unija na otvorenje poslala samo Dubravku Šuicu, a ona bi i tako došla jer je iz Dubrovnika. Napominje da je Europska unija financirala izgradnju mosta te da su možda bili drugi prioriteti unutar Unije ili se percipiralo da je to regionalni most koji ne zahtijeva prisutnost velikog broja visokih dužnosnika.

  • +52
Poznati na otvorenju Pelješkog mosta Izvor: Pixsell / Autor: Miroslav Lelas/PIXSELL

Međutim druge europske zemlje sigurno će obratiti posebnu pažnju na događaj u kojem je kineski premijer slao poruku o suradnji s Europskom unijom dok na drugoj strani, mnogi će reći, drži ljestve Rusiji. Vidmarović kaže da se Europska unija danas daleko opreznije odnosi prema Kini i postoji više strahova, pogotovo u sferi sigurnosti i visokih tehnologija, više skepse i svojevrsnog razočaranja suradnjom s Kinom i to je opet nešto što ne ovisi o ratu u Ukrajini, ali rat u Ukrajini produbljuje te strahove, pomaže da se EU još više razočara u kineske ideale, mogućnosti i perspektivu suradnje.

'Jednostavno, suradnja između EU-a i Kine toliko je velika i snažna da ju je nemoguće izbjeći', naglašava.

U tom smislu ovakav način na koji je izgrađen Pelješki most, na hibridni način prema kojem Europska unija izdvaja novac, a Kinezi su samo izvođači, neće dići mnogo prašine i roditi mnogo strahova, ocjenjuje Vidmarović jer je specifičan projekt. EU strahuje, objašnjava, da će Kina pokupovati njihova visokotehnološka poduzeća. Ovo kod nas je, kaže ne želeći umanjiti značenje projekta, primitivniji oblik suradnje. Iako vrhunski, Kinezi su bili kod nas samo radnici, proizvođači toga mosta, a uvjete financiranja i transparentnost generira Europska unija, navodi Vidmarović te je mišljenja da je riječ o lijepom primjeru suradnje u negativnim uvjetima koji trenutno vladaju svijetom.

Milanović griješi, kaže Vidmarović

Predsjednik Zoran Milanović u srijedu je kazao da je pametno biti dobar i surađivati s Kinezima.

'To nije njihov projekt, to je naš novac i naš projekt, a kineska tvrtka dobila je posao na transparentnom natječaju, ali bojim se da je to bio zadnji put', kazao je aludirajući na geopolitičke prilike u svijetu, a nije uvjeren ni da su Kinezi zaradili na tom poslu.

Vidmarović kaže da Milanović vjerojatno ne razumije mehanizme zarade velikih kineskih kompanija koje su državne ili su naslonjene na državu. 'Kineska kompanija ostvarila je profit. Možda ne konkretno od ovoga mosta, ali u smislu financiranja kineskih banaka i njihovog kreditiranja takvih projekata i onoga što izdvaja vlada potporama inicijativi Pojas i put, kompanija je ostvarila profit. Kinezi neće raditi sebi na trošak. Načini ostvarivanja profita kineske kompanije CRBC naprosto su skriveni od očiju Zorana Milanovića i svih nas', objasnio je stručnjak.

Što možemo očekivati u budućnosti u odnosima između Hrvatske, Europske unije i Kine? 'Politika Europske unije i Zapada, odnosno SAD-a, utjecat će na suradnju između Hrvatske i Kine', kaže Vidmarović te dodaje da je do sada ta suradnja bila dosta dobra i benigna. Osim Pelješkog mosta, tu je vjetropark kod Senja, koji je gradila kineska kompanija Norinco, a koja je, navodi, vezana za kinesku vojnu industriju.

'Ti projekti u sferi infrastrukture i zelene energetike, koji ni na koji način ne diraju visoke tehnologije, kritične tehnologije, izvan su sfere skrutinizacije Europske unije. Hrvatska ionako nije imala neku vrlo aktivnu suradnju s Kinom, ovo s Pelješkim mostom se pogodilo i smatram da to otvara vrata za daljnju suradnju između Kine i Hrvatske, samo ne u svim područjima', zaključio je Vidmarović.