KRIZNO KOMUNICIRANJE

Karamarko sanira štetu u aferi Drimia. Pitali smo stručnjake - uspijeva li?

19.05.2016 u 18:58

Bionic
Reading

Tomislav Karamarko u srijedu navečer krenuo je u akciju sanacije štete nastale nakon izbijanja afere oko poslovnog odnosa tvrtaka njegove supruge Ane Karamarko i prijatelja Josipa Petrovića, savjetnika mađarske naftne kompanije MOL-a zbog čega je protiv njega Povjerenstvo za sprečavanje sukoba interesa pokrenulo postupak, a oporba zatražila opoziv. Karamarko je dao intervju za sve tri televizije s nacionalnom koncesijom pokušavajući preuzeti kontrolu nad situacijom i pokazati javnosti da se ništa sporno nije dogodilo. No upitno je koliko je to zaista i uspio

Komunikacijski stručnjak Krešimir Macan kaže da je Karamarko sinoć izgledao umorno i slika se razlikovala od dojma koji je htio ostaviti – da je sve uobičajeno. 'Greška mu je u pristupu ta što pokušava odgovarati na ono što on misli da je bitno, a ne što javnost od njega očekuje da odgovori', smatra Macan. Stručnjak vjeruje da je cilj nastupa bio taj da mu građani više vjeruju u ovom trenutku kada je Povjerenstvo za sprečavanje sukoba interesa pokrenulo postupak – no pitanje je li u tome i uspio.

Za Karamarka, objašnjava Macan, problem leži u komunikacijskom okviru, tzv. framingu koji kaže da je Karamarko spreman žrtvovati nacionalne interese zbog privatnih i da se po pitanju MOL-a ne razlikuje od Sanadera. 'Ako taj okvir ne razbije, tako će ga percipirati javnost i neće moći sudjelovati u važnim odlukama', mišljenja je komunikacijski stručnjak. U razvijenim demokracijama, nastavlja, zbog manjih sumnji su ljudi odlazili kako bi se sačuvala vjerodostojnost u politiku. 'To ne treba očekivati kod nas još neko vrijeme. No pitanje je koliko će takav okvir opterećivati Karamarka u odlučivanju oko MOL-a, a možda i nekih drugih pitanja', smatra Macan. Karamarko se do sada uvijek uspješno nosio s krizama, ali ovoga puta prema van cijela priča izgleda prilično loše. Macan bi preporučio Karamarku da popriča s ljudima izvan svoga kruga jer moguće je da mu ljudi iz internog kruga ne daju realnu sliku problema - jer se možda slažu s njim ili mu se ne usude reći istinu.

'A to vam je presudno kad krenete rješavati krizu – razumjeti gdje je problem. Nije sada bitno što su radili ili rade drugi, sada je bitno što je radio on i njemu bliski', zaključuje Macan.

Komunikacijski stručnjak Danijel Koletić smatra da je Karamarko sa suprugom odmah nakon što se priča pojavila u javnosti trebao transparentno sazvati konferenciju za medije i odgovoriti na sva pitanja, a ne se javnosti obratiti preko Facebooka. 'Čekanje je dozvolio i otvorilo se prostora za dodatne konzultacije; u kriznom komuniciranju morate odmah reagirati', kaže Koletić. Naglašava da kada govorimo o krizama, govorimo o fokusu, a ovdje se fokus odvlači. Međutim Karamarko nastavlja odašiljati poruke iz koji se iščitava nervoza. U četvrtak je uoči sjednice Predsjedništva HDZ-a optužio Zorana Milanovića i njegove suradnike koje je nazvao bulumentom da su upropastili državu i potom je zapisao čime se sada bave.

'Obećali su pakao, a četiri godine s njima smo imali pakao. Jedino što mogu raditi jest proizvoditi ovaj pakao koji sada proizvode, a vjernici bi rekli – završit će u paklu', kazao je Karamarko. Upitan hoće li sa stranačkim kolegama razgovarati i o aferi vezanoj uz poslovni odnos tvrtke svoje supruge i prijatelja Josipa Petrovića, savjetnika mađarske naftne kompanije MOL, odgovorio je kako se tu radi o 'brutalno i bestijalno iskreiranoj priči da je zapravo infantilna. Samo glupi ljudi mogu raditi takve konstrukcije', poručio je Karamarko. Koletić smatra da je u ovome slučaju riječ o komunikacijskim porukama kao da smo na tržnici. 'Odvlači se fokus od nacionalne realnosti, a cijela država nalazi se u krizi', kaže Koletić. Žali što je ova kriza s agencijom Drimia ponovno ostavila mrlju i na sve ostale agencije koje nemaju mogućnost raditi s javnom upravom.

Krivo se započelo i konzultanti koji definiraju komunikacijske poruke nespretno to rade. S druge strane Karamarko se uvukao u totalno nebitnu priču jer je u pozadini sve izrežirano i izmanipulirano. Cijela priča komunikacijski je nevažna jer iznosi i ugovori koji se spominju za mene nisu nimalo sporni. Riječ je o odvlačenju pozornosti i vjerojatno je dio nekog šireg plana, jer svi znamo da je brak Mosta i HDZ-a klimav i pitanje je kakvu komunikaciju imaju SDP i Most', zaključuje Koletić.