pročešljali smo mjere HZZ-a

Je li ovo ostvarivo? Ako djeca trče, povećati razmak na više od dva metra, ruksak u vrtiću na vikend-karanteni, svaka prostorija u kojoj boravi skupina mora imati vlastiti toalet

30.04.2020 u 13:45

Bionic
Reading

Već danima, otkako je najavljeno da bi se 11. svibnja u školske klupe trebali vratiti oni najmlađi, koji pohađaju razrednu nastavu, ali i vrtićanci u svoje odgojne ustanove, roditelji s nestrpljenjem iščekuju daljnje i detaljne upute. Poslati dijete u ovim uvjetima u školu za mnoge je neprihvatljivo, a sada su svoje upute za vrtiće i osnovne škole dali i iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo. Evo kako bi prema njihovim uputama trebali postupati zaposleni u školama, ali i oni najmanji, na kojima je takve stvari zapravo najteže primijeniti

Ukoliko takvo što prođe, bit će zanimljivo vidjeti u praksi kako se djeca u vrtićima pridržavaju propisanog - da sjede, odnosno leže na udaljenosti od dva metra od svojih prijatelja i odgajatelja, i to uvijek na istom mjestu.

Organizacija rada s djecom

Potrebno je organizirati odgojno-obrazovne skupine s manjim brojem uvijek iste djece (po mogućnosti do devetero djece u grupi i odgajatelj/nastavnik), od kojih svaka boravi u jednoj odgovarajućoj prostoriji i izbjegava se fizički kontakt s djecom iz drugih skupina, drugim roditeljima i djelatnicima. Krevetići za dnevni odmor djece, stolovi za jelo i školske klupe razmiču se na udaljenost od dva metra, a odgajatelj ili nastavnik s djecom provodi što više vremena na otvorenom.

Organizacija prostora

Prostorija u kojoj borave djeca mora biti što veće površine i visine, prozračna i osunčana, kao i odvojena vratima od prostorija u kojima borave druge skupine. U neposrednoj blizini mora biti toalet koji koristi isključivo ta odgojno-obrazovna skupina, a prehranu u prostoriji mora se organizirati na način da osoba koja donosi hranu ostavi istu na kolicima ispred ulaza.

Ta ista prostorija mora imati i direktan izlaz na veću terasu, balkon ili dvorište.

Ulazak i izlazak iz vrtića i škola

Roditelj ili skrbnik dovodi dijete i, ako je moguće, ne ulazi u ustanovu, osim u krajnjoj nuždi. On svoje dijete predaje na ulazu, zadržavajući distancu od najmanje dva metra od drugih, i prepušta ga odgajatelju. Za to vrijeme primopredaje drugu djecu u skupini čuvaju druge odrasle osobe koje su na radnom mjestu.

Što se tiče školske torbe, učenik, ukoliko nije omogućeno ostavljanje u školi, svoju opremu i pribor svakoga dana donosi i odnosi iz škole i ne dijeli s drugim učenicima. Vrtićke ruksake roditelji donose u petak, i to obilježene, kada dolaze po dijete. Predaju ga odgajatelju, koji im vraća ruksak s korištenim stvarima proteklog tjedna, a novi ruksak ostaje preko vikenda u vrtiću i počinje se koristiti tek nakon pauze od 48 do 72 sati.

Dijete bi trebala uvijek dovoditi ista osoba, ukoliko je to moguće, ili da se izmjenjuju dvije odrasle osobe, a bilo bi poželjno izbjegavati da djecu prate odrasle osobe koje spadaju u rizičnu skupinu obolijevanja od Covid-19, odnosno da nisu starije životne dobi ili kronični bolesnici.

Ulazak u vrtiće i škole trebao biti organiziran po dobnim skupinama na način da, kada god je to moguće, djecu iz svake skupine dovode i odvode roditelji/skrbnici u zasebno, prethodno dogovoreno vrijeme, s razmakom od najmanje 10 minuta između dviju skupina. Pred ulaznim vratima učiteljica dočekuje tek djecu prvih razreda, dok ostala sama ulaze u zgradu.

Organizacija rada ustanova

Ako je moguće, potrebno je organizirati rad u turnusima i to na način da zaposlenici rade u sedmodnevnim ili četrnaestodnevnim smjenama, a koji se izvan ustanove pridržavaju što je više moguće pravila kojima se smanjuje njihova mogućnost zaraze - izbjegavanje trgovina, javnog prijevoza…

U ustanovi treba biti najmanji mogući broj djelatnika u isto vrijeme, ali opet dovoljan broj da je moguće organizirati skrb za djecu u malim skupinama.

Ulazna vrata u vrtić ili školu otvaraju se na poziv telefonom ili zvonom tijekom radnog vremena i dežurstva, a dostavu preuzimaju nadležni radnici na vanjskim vratima.

U ustanovu prva u jutarnjoj smjeni ulazi spremačica, a ona je ujedno zadnja osoba koja izlazi nakon što dezinficira sve korištene površine. Dva puta tjedna potrebno je na temperaturi od 60 do 90 stupnjeva prati posteljinu i tekstil.

Na ulazu u vrtić i školu, ali i na nekoliko lako dostupnih mjesta, moraju se postaviti dozatori s dezinficijensom, a dva puta dnevno mora se prozračivati prostor i to minimalno pola sata prije dolaska i nakon odlaska djece.

Sve ručke na vratima, prozorima, radne površine, tipkovnice, slavine u toaletima i kuhinjama, tipke vodokotlića, prekidače za struju… treba dezinficirati na početku i na kraju svake smjene, a svi zaposlenici moraju odmah po dolasku dezinficirati svoje mobitele.

Kada je riječ o maskama za lice, odgajatelji ih mogu koristiti optimalno, ali nisu obavezne, dok nošenje rukavica nije preporučljivo.

Mjerenje temperature i praćenje pojave simptoma kod zaposlenika

Svim djelatnicima dnevno se mora mjeriti temperatura i prije dolaska na posao, a u evidencijsku knjigu sve se vrijednosti izmjerene tjelesne temperature moraju unositi.

Djeca

U ustanovama djeca ne nose zaštitne maske, a treba ih poticati da ne dodiruju usta, nos, oči i lice, kao i da ne stavljaju ruke i predmete u usta.

Treba ih isto tako poticati da redovito i pravilno peru ruke, a nakon pranja sapunom i vodom neophodno je koristiti papirnate ručnike za jednokratnu upotrebu koje nakon korištenja treba odbaciti u koš za otpad s poklopcem.

Djecu treba poticati da, kada kašlju i kišu, prekriju usta i nos laktom ili papirnatom maramicom.

U planiranju didaktičke opreme treba dati prednosti opremi glatkih, tvrdih površina koja se lako operu deterdžentom i vodom, a zabranjeno je korištenje materijala poput kinetičkog pijeska, gline, kukuruza, riže… Igračke bi trebalo prati i sušiti na kraju svakog radnog dana.

Kod tjelesne aktivnosti neophodno je izbjegavati one koje intenzivno ubrzavaju i produbljuju disanje, kao i brzo trčanje i druge oblike brzog kretanja djece. Ukoliko se takve aktivnosti ne mogu izbjeći, neophodno je povećati razmak između djece na više od dva metra.