modernizacija

Jadrolinija 60 godina nakon prvog trajekta u floti sada želi električne brodove

06.07.2023 u 13:28

Bionic
Reading

Jadrolinija je prije nekoliko dana raspisala novu javnu nabavu za gradnju električnih brodova procijenjene vrijednosti 45 milijuna eura. Drugi je to pokušaj nacionalnog brodara u svega pola godine da modernizira flotu prvim brodovima na struju

Podsjetimo, državna tvrtka još je u siječnju raspisala nabavu za gradnju triju električnih brodova, uz pregovore s ciljem sklapanja okvirnog sporazuma. Ideja je bila da se odrede minimalni tehnički uvjeti pa da se onda dogovore detalji s tvrtkom koja može izgraditi brodove. Iako je rok za odabir bio dva mjeseca, cijela se priča otegnula do svibnja, u kojem je nabava poništena jer, kako je objašnjeno, 'niti jedan od natjecatelja nije zadovoljio za kvalitativni odabir'.

Ponude su dostavili Astilleros Armon S.A., Baltic Workboats As, Cantiere Navale Vittoria, Holland Shipyards Group, zajednica ponuditelja Brodotrogir Cruise i Tema, kao i Dalmont s INMEL-om i TSI-jem te Iskra brodogradilište s Navis Conceptom i turskim tvrtkama.

Jadrolinija je tada tražila, što traži i u novoj nabavi, da svaki brod ima kapacitet 389 putnika, od čega 150 u zatvorenim prostorima, i mjesta za osam članova posade te da minimalni kapacitet tereta koji mogu prevesti bude petnaest euro paleta. Doplov broda pri brzini u službi od 12 čvorova, s maksimalnim kapacitetom tereta i putnika i dvije trećine zaliha, na mirnom moru treba biti najmanje 40 nautičkih milja, a zahtjev je da im maksimalna duljina bude 52, širina 12 metara, gaz u rasponu od 2,4 do 2,8 metara te trajnost baterija od minimalno osam godina.

Planirano je da brodovi budu sufinancirani iz fondova EU-a i da mogu voziti na linijama Mali Lošinj – Susak, Šibenik – Vodice i Suđurađ – Dubrovnik.

Pokušaj modernizacije flote brodovima bez emisije štetnih plinova korespondira sa šezdesetom godišnjicom nabavke prvog trajekta Jadrolinije, što je označilo prekretnicu u povijesti kompanije. Naime prvoga dana 1963. godine Jadrolinija je u promet uvela Bodulku, prvi trajekt u svojoj floti.

Bodulka je u službu stavljena 1. siječnja 1963. godine, a radilo se o drvenom brodu čija namjena, kada je sagrađen, nije bila prijevoz vozila i putnika. Izgrađen je 1952. godine u šibenskom Mornaričkom tehničkom remontnom zavodu 'Velimir Škorpik' kao desantni brod za potrebe tadašnje Jugoslovenske ratne mornarice. No vrlo brzo vojska ga se rješava i 1959. godine otkupila ga je Kvarnerska plovidba iz Rijeke, da bi ga u brodogradilištu u Puntu na Krku preinačila u trajekt kapaciteta 130 putnika ili 12 vozila.

Brod potom kupuje Jadrolinija i uvrštava ga u svoju flotu već spomenute 1963. godine te nastavlja održavati liniju između Crikvenice i Šila na Krku. Šesnaest godina kasnije prodala je Bodulku, a ona je potonula u rovinjskoj luci 2009. godine.