visokih 44 posto

Inflacija u Turskoj usporila uoči izbora

03.05.2023 u 16:39

Bionic
Reading

Godišnja inflacija u Turskoj u travnju je prema službenim podacima usporila na 43,68 posto, splasnuvši pred izbore za koje neke ankete pokazuju da predsjedniku Tayyipu Erdoganu prijeti mogući gubitak ponajprije zbog rasta troškova života

Nestandardno smanjenje kamatnih stopa koje je tražio Erdogan izazvalo je valutnu krizu krajem 2021., potaknuvši lani skok inflacije u Turskoj na 85,51 posto, najvišu razinu u 24 godine. U prosincu je bila posustala, a u ožujku iznosila 50,51 posto, zahvaljujući povoljnom baznom efektu i relativno stabilnoj liri.

Indeks potrošačkih cijena (CPI) u travnju je pokazao rast cijena od 2,39 posto u odnosu na prethodni mjesec, objavio je u srijedu turski statistički ured.

Kriza troškova života nagrizla je štednju kućanstava, a također i Erdoganovu popularnost uoči predsjedničkih i parlamentarnih izbora 14. svibnja, koji se smatraju najvećim testom u njegovoj 20-godišnjoj vladavini. Neke ankete pokazuju da Erdogan zaostaje za svojim glavnim protivnikom Kemalom Kilicdarogluom.

Očekuje se da će bazni efekt, koji je pomogao sniziti godišnju stopu inflacije u dosadašnjem dijelu godine, u narednim mjesecima iščeznuti, a ekonomisti kažu da bi inflacija mogla ponovno porasti.

Haluk Burumcekci iz konzultantske tvrtke Burumcekci Consulting prognozira da bi godišnja stopa inflacije mogla usporavati do lipnja zahvaljujući baznom efektu. "Godišnji CPI mogao bi se smanjiti najviše na oko 40 posto u prvoj polovini godine i završiti u rasponu od 50-55 posto za ovu godinu", napisao je u bilješci.

Neki ekonomisti očekuju povratak standardnoj monetarnoj politici nakon izbora bez obzira na njihov ishod, ali Erdogan je nedavno rekao da će kamatne stope nastaviti padati sve dok je on na vlasti.

Na godišnjoj razini, najveći porast cijena u travnju bilježi sektor zdravstva, za 66,62 posto, a slijede restorani i hoteli, s rastom cijena od 66,41 posto, te hrana i bezalkoholna pića, čija je cijena porasla za 53,92 posto.

Na mjesečnoj razini, cijene u segmentu komunikacija porasle su za 5,93 posto, cijene usluga restorana i hotela za 4,24 posto, a cijene hrane i bezalkoholnih pića za 3,95 posto.

Indeks proizvođačkih cijena pokazao je u travnju rast od 0,81 posto na mjesečnoj razini i od 52,11 posto na godišnjoj razini, pokazuju najnoviji podaci statističkog ureda.