ISTRAŽILI SMO U MÜNCHENU

Brojke s Oktoberfesta od kojih će vam se zavrtjeti u glavi, ali slabije nego lani

08.10.2016 u 08:00

  • +21

Reportaža s Oktoberfesta

Izvor: tportal.hr / Autor: Goran Gazdek

Bionic
Reading

Zbog straha od terorizma, ove je godine u München na najveći svjetski pivski festival od 17. rujna do 3. listopada, sasvim očekivano, pristiglo manje turista nego inače, ali golim okom se to nije dalo zapaziti. Vreva je bila uobičajena, gužva posvemašnja, buka podjednaka, cika se mjerila jednakim intenzitetom kao ranije, čekao se red na vrtuljke, ringišpile, karusele, padalice, tunele strave, vlakove, labirinte i ostale adrenalinske sprave i zabavne radnje, a nepregledna rijeka ljudi milila je među štandovima s hranom i suvenirima. Jedini znak da sve baš i nije isto kao lani su otvorena vrata svih 14 velikih šatora kapaciteta šest do sedam tisuća sjedećih mjesta što je dalo naslutiti da bi se možda i našlo neko mjesto. Ali šipak!

Naša tročlana ekipa morala se zadovoljiti dijelom stola u vrtu što, ruku na srcu, i nije bilo tako loše jer sunce je, kao svih dana između otvaranja i zatvaranja kada je padala kiša, ugodno grijalo pa smo ga s jednakim zanosom upijali kao i čitavu oktobarfestovsku atmosferu. Kroz šatore smo ove godina mogli barem proći pa na trenutak guštati u glazbi bavarskih puhačkih orkestara, nazdravljanju, plesu na klupama i općem ugođaju razdraganosti. Lanjskih jeseni to bilo nezamislivo jer čim bi se bi se i zadnja pivopijska guza smjestila, a to bi bilo obično oko podneva, samo sat nakon otvaranja, vrata bi se zaključala. U vrijeme kad sam prije dvadesetak godina redovno počeo posjećivati Oktoberfest pod šatorom smo mogli bez problema uživati i u večernjim satima, a danas to mogu samo oni koji plate rezervaciju od najmanje 35 eura po žednom grlu. Mjesta se rezerviraju mjesecima unaprijed, u zadnje vrijeme najčešće internetom, u želji da pošto-poto sjede kod gostioničara koji nudi omiljeno pivo pojedinci nude i višestruko veći iznos.

Znan je slučaj Amerikanca iz Kalifornije koji je prije nekoliko godina iskeširao osam tisuću eura za stol oko kojeg se okupilo osam pivopija.

Ipak, prema procjeni vodstva manifestacije, Oktoberfest je ove godine posjetilo 5,6 milijuna posjetitelja (prošle godine 5,9), a ugostitelji kažu da je potrošnja jela ipića pala za 12 do 15 posto u odnosu na prošlu godinu. Vjerojatno smo i mi tome barem malo doprinijeli jer nas je skupoća natjerala da prepolovimo dnevnu potrošnju piva, a hranu tražimo izvan festivalskih kuhinja.

Strah od terorističkih napada pokazao se posve neopravdanim jer su Nijemci učinili sve kako bi posjetiteljima zajamčili sigurnost. Na prostor Theresienwise od gotovo 40 tisuća četvornih metara moglo se samo sa službenih ulaza, svi drugi prilazi na koje smo navikli bili su ograđeni, a bio je zatvoren i ulaz sa strane podzemne željeznice. Mjesecima ranije je objavljeno da se ne mogu unositi ruksaci i velike torbe što je vrlo diskretno u dvije razine, od kojih nas na prvoj ništa nisu pitali, kontroliralo četiristotinjak samo za to angažiranih zaštitara. Posjetitelji su ozbiljno shvatili preporuke pa ih nisu ni nosili, a za svaki slučaj osiguran je dovoljan broj mobilnih pretinaca u koje ih se moglo odložiti.

Na Oktoberfestu pod šatorima poslužuju samo dvije vrsta piva, bezalkoholno i lager märzenbier (ožujak) spravljen specijalno za tu namjenu. Nijemci ga zovu oktoberfestbier ili skraćeno festbier ili wisenbier, a toče ga isključivo u litrene vrčeve, mazove. Usto, dozvoljen je još samo weissbier odnosno pšenično pivo, ali samo u posebnim mjestima i u čašama od pola litre. Mi ga obavezno popijemo na vrtuljku.

Stroga oktobarfestovska pravila kazuju da se na Oktoberfestu mogu posluživati samo piva iz šest minhenskih pivovara Spaten, Paulaner, Augustiner, Hacker-Pschorr, Hofbräuhaus i Löwenbrä. Za sve ostale okuse, jer njemačka pivska scena je bogata i raznolika, samo u Bavarskoj je tristotinjak pivovara ne računajući i craftove, moramo do grada u jednu od brojnih pivnica što redovno i činimo. I još nismo požalili.

Oktoberfest se održava od 12. listopada 1810. kada je bavarski kralj Ludwig I. u čast svog vjenčanja građane počastio konjskim utrkama s točenjem piva. Nije imao namjeru raditi ozbiljnu manifestaciju, ali je zbog velikog uspjeha organizirana i sljedeće godine, a bila je obogaćena velikom poljoprivrednom izložbom s izborom najljepših konja i volova koja se i danas održava svake četvrte godine. Gradske vlasti su vrlo brzo uvidjele da bi to mogao biti dobar turistički brend pa su 1835. prilikom proslave srebrnog jubileja kraljevskog para prvi put organizirali i povorku narodnih nošnji i povijesnih streljački društava što je danas dio programa svečanog otvaranja. Još kada je 1850. po kraljevoj želji tu postavljena monumentalna statua Bavaria i dvorana slave, sve se pretvorilo u pravu veliku pučku svetkovinu koja je svake godine sve više i više rasla da bi danas bila ne samo najveća pivska fešta već i najveći kirvaj na kugli zemaljskoj koji godišnje posjeti i do sedam milijuna ljudi.

Ove godine taman je pala rečena poljoprivredna izložba, 126. po redu, a cijeli München živi u znaku petstote godišnjice proglašenja Reinheitsgebota, njemačkog Zakona o čistoći piva. Organizirana su brojna predavanja, kušaonice, tečajeva kuhanja piva i kuhanja s pivom, prezentacije, promocije, a u muzejima čak tri izložbe.

Evo još nekoliko zanimljivih podataka od kojih, kada su ovakve fešte u pitanju, zaista zastaje dah. Na Oktobefestu ima 120 tisuća sjedećih mjesta i dvije tisuće štandova, a na njemu je zaposleno 13 tisuća ljudi. U šatoru Oxenbraterei ispečeno je 109 volova na ražnju (lani 122), a u šatoru Kalbesbraterei na ražnju je okrenuto 58 teladi. Redari su ove godine oduzeli 96 tisuća pivskih vrčeva od onih koji su ih pokušali iznijeti kao suvenir i sve se uništavaju. Ako mislite da bi to za organizatore mogao biti velik trošak, varate se jer u cijenu piva je uračunat i rizik od lomljenja ili krađe. Kroz prostor službe za skrb o djeci prošlo je 158 majki koje su prematale ili dojile svoje bebe. Devetero izgubljene djece zbrinuli su službenici ovog ureda u suradnji s Crvenim križem, a u suradnji s gradskom službom za mladež pobrinuli su se i za 16 maloljetnika.

Zabilježeno je 5.348 kontakata s novinarima, izdano 55 priopćenja.

Izvještaj službe za izgubljene stvari najveseliji je dio raporta s Oktoberfesta i novinari ih vrlo rado prenose pa ćemo o mi. U uredu završilo 2.915 predmeta, od čega 680 raznih dijelova odjeće, 660 novčanika, 580 iskaznica, 410 pametnih telefona i mobitela, 250 naočala, 220 ključeva, 90 torbi i ruksaka, 55 kišobrana i štapova, 55 komada nakita i satova, kao i 15 fotoaparata. Na policama ureda završila u dva para štikli, jedne bež i jedne smeđe, jedne dječje lederhozne, jedne crne štofane hlače i jedne traperice, party-trubice, frizbi, dva romana 'Nikad više plavuša' s posvetom, jedan iPad, dvije GoPro kamere, jedan ružičasti fotoaparat, jedan liječnički atest i jedna radna dozvola za rad na Oktoberfestu, paketić paracetamola, dva slušna aparata, 510 eura i 70 centa u gotovini (vlasnik poznat) i jedna bušena kartica. Najzabavniji tražitelj izgubljenih stvari bio je jedan Bavarac, koji je rekao - 'Izgubio sam svoju staru'.

Udruga protiv prijevara ustvrdila da je u 13 od 67 litrenih vrčeva koje su jedne večeri testirali na Oktoberfestu u prosjeku bilo 0,85 litara piva, U jednom masu čak 0,77. Dosadašnji prosjek bio je 0,9 litara. Ako mass piva ove godine košta od 10,40 do 10,70 eura lako je izračunati da su nam pipničari mažnjavali i do 2,40 eura. Dozvoljeno odstupanje (zbog gužve i brzine kojom gost mora biti poslužen) je 15 milimetara ispod baždara. Mjeri se četiri minute nakon točenja, kad se pjena slegne.

Ova vijest nije pokvarila uspomene na jedinstven i neponovljiv doživljaj uživanja u zlatnoj tekućini. Ponovilo se!