UPRAVLJANJE PO SPOLU

Žene dominiraju u marketingu, PR-u i ljudskim resursima

07.05.2014 u 12:59

Bionic
Reading

U posljednje tri godine porasla je zastupljenost žena na upravljačkim pozicijama u hrvatskim tvrtkama, ali to je još uvijek daleko od željene ravnopravnosti, pogotovo ako se uzme u obzir trend rasta broja visokoobrazovanih žena, zaključci su istraživanja o poziciji žena na upravljačkim pozicijama koje je predstavila pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić

'Zastupljenost žena na upravljačkoj razini porasla je od 2011. do 2014. s 19,5 posto na 24,5 posto, što je premala, ali pozitivna promjena', naglasila je Ljubičić.

Ako se istraživanje sagleda u kontekstu sličnih istraživanja u Europskoj uniji, usredotočenih na izlistana dionička društva, zastupljenost žena u upravama dioničkih društava u Hrvatskoj iznosi 17,32 posto, a na razini EU-a 16 posto.

Promatraju li se nadzorni odbori, situacija je nešto bolja te udio žena u nadzornim odborima dioničkih društava iznosi 21,69 posto.

'Na jednu članicu upravnih tijela i nadzornih odbora hrvatskih trgovačkih društava dolaze tri člana, a vjerojatnost sudjelovanja žena nakon 55. godine u upravnim tijelima više od 100 posto manja je od vjerojatnosti sudjelovanja muškarca iste dobne skupine', naglasila je Ljubičić dodajući kako 'trend povećanja broja visokoobrazovanih žena na tržištu rada u zadnjem desetljeću zasigurno doprinosi rastu udjela žena na upravljačkim pozicijama, ali premda podaci pokazuju da je na rukovodećim pozicijama puno žena s potencijalom za upravljačke pozicije, one svejedno na tim pozicijama ostaju značajno podzastupljene'.

304306,306943,320747,279195
Bolja zastupljenost žena uočena je u društvima s ograničenom odgovornošću
pa su tako u upravama tih društva žene zastupljene s 31,87 posto, a u nadzornim odborima 24,6 posto.

Ovakav trend pripisuje se činjenici da sve više žena pokreće vlastite tvrtke kojima i upravljaju.

Istovremeno, zabrinjavajuća je činjenica da u trgovačkim društvima s ograničenom odgovornošću zastupljenost žena naglo pada što je društvo tržišno utjecajnije i njegova upravljačka struktura složenija. Tako u upravama trgovačkih društava s ograničenom odgovornosti s nadzornim odborom žene čine tek 16,30 posto.

Istraživanja pokazuju i da je tek 9,43 posto žena uspjelo doseći poziciju predsjednica upravnih tijela. S druge strane, pozitivan je pokazatelj to da je u višečlanim upravama sve veća zastupljenost žena.

Kada je riječ o menadžerskim pozicijama u okviru pojedinih poslovnih funkcija, žene dominiraju u ljudskim resursima, marketingu i odnosima s javnošću dok muškarci prevladavaju u upravljanju proizvodnjom, prodaji i održavanju. Žene su natprosječno zastupljene u financijama i kontroli kvalitete, a podjednako s muškarcima zastupljene su u nabavi.

Istraživanje je provedeno u sklopu prve faze projekta EU-a, 'Uklanjanje staklenog labirinta – jednakost prilika u pristupu pozicijama ekonomskog odlučivanja', čija je nositeljica pravobraniteljica za ravnopravnost spolova s partnerima: Ministarstvom rada i mirovinskog sustava, Hrvatskom udrugom poslodavaca, Institutom za razvoj tržišta rada i DiM – Udrugom za građansko obrazovanje i društveni razvoj.