MILLENIUM FALCON

Ovaj komet gledat ćemo golim okom, a njegov trag podsjeća na poznati svemirski brod

04.08.2023 u 08:09

Astronomi su prepoznali 'jedinstven' komet u obliku Millenium Falcona iz Zvjezdanih ratova. Kozmički putnik će se iduće godine približiti Suncu te nam pružiti jedinstven prizor uoči istovremene pomrčine sunca

Astronomi su uočili komet koji se pojavljuje 'jednom u životu' te koji podsjeća na svemirski brod Han Soloa iz Star Warsa. Dobra vijest za znatiželjnike je što će ga uskoro moći vidjeti bez pomoći teleskopa.

Komet pod imenom 12P/Pons-Brooks, 20. je srpnja naglo posvijetlio 100 puta nakon što su dijelovi krhotina i leda s njega odletjeli u svemir. Ovaj mu je manevar dao oblik potkove koji su znanstvenici usporedili sa svemirskim brodom Millennium Falcon iz Ratova zvijezda. Komet će se našem Suncu najbliže približiti sljedeće godine, nakon što pored našeg planeta protutnji na udaljenosti od oko 232 milijuna kilometara 2. lipnja 2024.

Najuzbudljivija stvar vezana uz ovaj događaj je što će ga dio stanovnika Zemlje moći pratiti neposredno nakon pomrčine Sunca. U Sjevernoj Americi događaj će se desiti 8. travnja 2024.

Iako je možda moguće vidjeti komet golim okom komet je najbolje gledati dalekozorom. 'Trebao bi biti vidljiv, zajamčeno je da će postati puno svjetliji, samo na normalan način svi kometi postaju puno svjetliji' kažu astronomi.

Stručnjaci nisu sigurni zašto je komet 12P/Pons-Brooks, koji kruži oko Sunca svake 71 godine, tako drastično posvijetlio posljednjih tjedana. Jedan od potencijalnih razloga mogao bi biti aktivan ledeni vulkan.

'Revolucionarna je ideja da unutar kometa imate tekućinu, a znanstvenici se desetljećima s tim nikada nisu pomirili' prenosi Business Insider. 'Kada vidite ovaj komet kako radi ono što radi, ne možete to objasniti a da ne kažete: 'Pored krutih tvari i plinova, unutar kometa postoje i tekućine zbog kojih se on ponaša na vrlo neobičan način'.

Ovo otkriće podupire teoriju da kometi nisu samo donijeli vodu na Zemlju, već da su također pomogli u širenju klica života na našem planetu. 'Kometi dolaze iz Oortova oblaka koji je daleko izvan orbite Neptuna i Urana', rekao je Edward Gomez iz opservatorija Las Cumbres u Cardiffu u Walesu.

'To su sve stvari koje su ostale od nastanka Sunčevog sustava. Sve što se formiralo u planete razvijalo se 4,5 milijardi godina (kroz geofizičke procese i vremenske uvjete), ali Oortov oblak je ostao netaknut. On nam daje sjajnu sliku uvjeta u našem sustavu prije nastanka planeta te otkriva tajne njhova nastanka'.

Izbijanje kometa 12P/Pons-Brooks 20. srpnja je otkrio Elek Tamás sa zvjezdarnice Harsona u Mađarskoj u gradu Nyiregyhaza. Kasnije su ga snimili članovi obrazovnog projekta Comet Chasers koji vodi Helen Usher s Otvorenog sveučilišta Cardiff u Velikoj Britaniji, koristeći Faulkesov teleskop.

Komet je vjerojatno izbacio 10 milijardi kilograma prašine i leda u svemir, kaže Carrie Holt sa Sveučilišta Maryland u razgovoru za Scientific American. Dok će većina ljudi morati pričekati do sljedeće godine da vidi komet, astronomi amateri moći će ga uloviti sada i to pomoću teleskopa od 150 mm usmjerivši ga prema zviježđu Drakona na sjevernom nebu.