nevjerojatno pulsiranje

Otkrivena kolosalna zvijezda ‘srcolomka’, ima 35 puta veću masu od Sunca

15.08.2023 u 11:51

Astronomi često dijele vijesti o čudnim i egzotičnim egzoplanetima, poput onog koji ima oblik nogometne lopte ili drugog s metalnom kišom, a ogromnu novu vrstu zvijezde koju su sada otkrili nazvali su zvijezdom ‘srcolomkom’

Zvijezda, službenog naziva MACHO 80.7443.1718, odaje pravilne pulseve sjaja, što je čini sličnom poznatoj vrsti pulsirajućih zvijezda. Zvijezde poput ove obično su jedna od para koje kruže jedna oko druge u izduženoj orbiti ovalnog oblika. Kada se dvije približe jedna drugoj, njihove gravitacijske sile ih privlače, stvarajući valove na njihovim površinama, slično kao što Mjesec uzrokuje plimu i oseku na Zemlji. Ipak, ova posebna zvijezda je ekstremna verzija fenomena, sa svjetlinom koja varira 200 puta više od tipičnog primjera.

Ova zvijezda je doista velika. Ima 35 puta veću masu od Sunca, a njen puno manji pratitelj stvara goleme valove koji uzrokuju pulseve sjaja. Ovi valovi dosežu do jedne petine polumjera zvijezde, ili 2,7 milijuna milja u visinu, što je otprilike ista visina kao tri naša sunca.

‘Svaki udar visokih plimnih valova zvijezde oslobađa dovoljno energije da se cijeli naš planet dezintegrira nekoliko stotina puta’, rekao je voditelj istraživanja Morgan MacLeod iz Centra za astrofiziku pri Harvardu i Smithsonianu. ‘Ovo su stvarno veliki valovi’, dodao je.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Morgan MacLeod

Stvaranje i kretanje valova simulirano je pomoću računalnog modela, koji je pokazao da se valovi dižu prema gore prije nego što se obruše, baš poput oceanskih valova. To oslobađa ogromne količine energije i rezultira prskanjem i mjehurićima, stvarajući zvjezdanu atmosferu i utječući na vrtnju na površini zvijezde. To se događa otprilike jednom mjesečno kada se dvije zvijezde mimoiđu.

‘Ova zvijezda ‘srcolomka’ mogla bi biti samo prva u rastućoj klasi astronomskih objekata’, kaže MacLeod. ‘Već planiramo potragu za još takvih zvijezda, tražeći blistave atmosfere koje su raspršili njihovi valovi’, dodao je MacLeod.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature Astronomy.