PREPORUKA UNESCO-A

S koliko godina bi djeca smjela početi koristiti umjetnu inteligenciju u školi?

08.09.2023 u 08:56

Bionic
Reading

Izvješće također ističe da škole diljem svijeta uglavnom nisu spremne za korištenje generativne umjetne inteligencije u obrazovanju

Najnovije izvješće UNESCO-a požuruje vlade da reguliraju generativnu umjetnu inteligenciju, sugerirajući da također uvedu dobno ograničenje na korištenje te tehnologije. GenAI ili generativna umjetna inteligencija slaže nov sadržaj u raznim formatima, poput slike i teksta, a postala je popularna 2022. zahvaljujući ChatGPT-u, alatu kompanije OpenAI.

ChatGPT je u siječnju 2023. imao 100 milijuna aktivnih korisnika mjesečno. Šest mjeseci kasnije, u srpnju, samo jedna zemlja na svijetu imala je izdane regulacije za ove alate, pišu autori izvješća. U dokumentu je također istaknuto da će generativna umjetna inteligencija ostaviti posljedice na 'razvoju ljudskih kapaciteta poput vještime kritičnog razmišljanja i kreativnosti'.

UNESCO također poziva na oprez oko globalnom razdvajanju koje će se povećati ako generativnu umjetnu inteligenciju ljudi počnu koristiti za stvaranje pristranog sadržaja.

'Mogućnosti softvera koje sežu tako daleko imaju potencijal utjecati na obrazovanje, s obzirom da imitiraju razmišljanje više razine na kojem se ljudsko učenje na koncu temelji' rekla je Stefania Giannini, UNESCO-va zamjenica ravnatelja za obrazovanje.

Ograničenje dobi za AI

Izvješće navodi da su škole uglavnom nespremne za generativnu umjetnu inteligenciju u obrazovanju i to prije svega zbog manjka vladinih regulacija. Autori sugeriraju da vlade počnu sprovoditi sedam koraka pri korištenju generativne umjetne inteligencije u obrazovanju uz pristup koji u fokus stavlja ljude, uključujući sprovođenje regulacija GDPR-a i poštovanje autorskih prava.

Također se spominje da djeca mlađa od 13 ne bi smjela koristiti ChatGPT, s time da se trenutno vode debate o povišenju te dobi na 16 godina starosti. Autori studije tvrde da je velik broj odredbi za online zaštitu mladih bio pisan prije izuma AI-ja što znači da zakonodavci moraju promisliti o tome koliko oni drže vodu danas.

'Dolazak raznih vrsta generativnih chatbota zahtjeva da države pažljivo razmisle i javno obrazlože prikladnu dobnu granicu za nezavisne razgovore s AI platformama', pišu iz UNESCO-a. Izvješće poziva na povećanu pažnju te navodi da će u budućnosti zbog tih tehnologija obrazovanje možda biti u cijelosti izmjenjeno.

Europski zakon o AI-ju bit će potvrđen kasnije ove ili početkom iduće godine, zaključuje Euronews.