INTERVJU: NIKA PINTAR, ANI BIOME

Hrvatska tvrtka želi iskorijeniti starenje te najavljuje kliničke studije i aplikaciju: Davno smo otišli preko ruba 'normalnog'

11.12.2022 u 20:14

Bionic
Reading

Na međunarodnoj sceni health i age-tech industrije već su utabali svoj put, a ljudima žele približiti longevity industriju koja cvjeta, potaknuti razvoj svijesti o važnosti mikrobića za razinu vitalnosti te pomoću AI-ja pružiti podršku u implementaciji zdravih navika. Nika Pintar i Bruno Balen pokrenuli su longevity/age-tech startup Ani Biome kako bi predstavili preventivnu biomedicinu budućnosti poticanjem epigenetskih promjena kroz personalizirani pristup crijevnom mikrobiomu i metaboličkom zdravlju korisnika

Osim što su svoje proizvode doveli na 13 europskih tržišta, sad ciljaju na američko, pripremaju dvije kliničke studije i novu aplikaciju, a to je tek jedan u nizu njihovih planova za sljedeću godinu te ni ne stanu u jednu rečenicu. Ekskluzivno su nam otkrili da su pozvani na Future Food-Tech San Francisco u ožujku iduće godine, te da će se natjecati među 35 globalnih startupa u niši nutricionizma budućnosti.

Nika Pinta ispričala nam je u velikom intervjuu odakle je sve počelo, gdje su danas, što sve čini longevity industriju i kako je dugovječnost postala biznis, koja je misao vodilja njezina tima te što još možemo očekivati. Dotaknuli smo se usto i teme zašto još uvijek imamo porazan broj osnivačica i suosnivačica startupa.

Kakvu promjenu proizvodima Ani Biome želite donijeti svijetu? Kojom vizijom se vodite od početka i što vas vodi naprijed?

Početak je inicirala vizija drugačijeg svijeta u kojem se razina osobne energije smatra najvažnijom 'imovinom', u kojoj su kreativnost i kolaboracija osnova za svakodnevni rast i probijanje granica mogućeg. Sama pomisao na takav svijet i danas nam budi leptiriće u trbuhu i daje neizmjernu snagu. Ipak, ima teških dana (i tjedana), kada izgubimo fokus na bitno i kada nas male dnevne operativne poteškoće odvoje od osjećaja sigurnosti, inspiracije i mira.

To je normalno i u biznisu i u životu, ali pogotovo u startup biznisu. U trenucima očaja i brige moj 'padobran' je tim. Ne samo uži tim predivnih ljudi koji svaki dan dolaze u ured i ostaju preko vremena da bi ostvarili tu viziju, već i investitora koji su nam dali povjerenje i prepoznali potencijal te klijentica i klijenata, od kojih dobivamo iskren feedback da smo pozitivno utjecali na njihove živote.

Naša vizija gurnula nas je preko ruba 'normalnog', spalili smo sve lađe i krenuli na put koji, iz ove perspektive gledajući, nije imao ikakve šanse za uspjeh. Danas to više nije 'naša vizija', već smo postali kotačići u pokretu koji zaista može promijeniti svijet. Kada to vidim, sa sigurnošću mogu reći – vrijedilo je.

U travnju ste predstavili novu investicijsku rundu vrijednu 190.000 eura. Za što ste iskoristili novac? Planirate li možda novu investicijsku rundu?

Točno, u prvom kvartalu zaključili smo bridge rundu kako bismo premostili jaz u cashflowu koji je nastao nakon iznenadne smrti našeg prvog investitora. U međuvremenu smo otvorili novu rundu investicije SAFE Note (pre-seed) od 900.000 eura. Do sada smo zatvorili 550.000 eura, a ostatak planiramo najkasnije do kraja godine.

Među anđelima investitorima u ovoj rundi dio je investitora iz prethodne runde, poput Luke Abrusa i Tajane Barančić, ali i mnoga nova imena, poput renomiranih znanstvenika iz švicarske longevity industrije, dr. Phillippa Rheina i dr. Arianne Bianchi, te domaćih top-notch anđela iz raznih industrija, poput Davora Brukete, Tina Težaka, Davora Runje, Berislava Horvata, Ivana Šarića, a tu su i tri fulltime člana našeg osnovnog tima. Također, uključili smo prvog institucionalnog investitora – EIT ClimAccelerator.

Otvoreni smo za razgovor sa svakim tko se želi okušati u angel investiranju, a rezonira s našom pričom i vidi dugovječan potencijal industrije. Ove godine smo od investicija i grantova do sada primili malo manje od milijun eura, što smo iskoristili za kvantni napredak u svakom području poslovanja. Na početku godine bili smo malen tim s tri punopravna člana i foodtech brendom, kojem je i dalje većinu prodaje činio jabučni ocat. Danas nam 99 posto prodaje čine fermentirani mikronapitci.

Prepoznali su vas i vani. Na što ćete se dalje fokusirati?

Lansiranjem usluge Ani Biome Vitality as a Service (VaaS) jasno smo se pozicionirali kao age-tech brend, što je potvrđeno međunarodnim priznanjima i osvajanjem prvih mjesta na Firmenich Precision Nutrition Demo Dayu, EIT ClimAcceleratoru, Infobip Shfitu, zlatom za najinovativniji proizvod u Madridu, ulaskom u Slush Top 20, ekskluzivnom pozivnicom na Future Food-Tech u San Franciscu te grantovima Pokreni nešto svoje, EIT Food, HAMAG Bicro i EIT Health.

Oformili smo STEM tim koji čine developeri, nutricionisti i psiholozi, tako da se tim utrostručio od početka godine. Započeli smo s ESOP (opcijske dionice) modelom u kojem članovi užeg tima imaju priliku postati late co-founderi.

Širenje i novi proizvodi

'Izvezli smo Cidrani u 13 europskih zemalja, predstavili se na devet međunarodnih sajmova, uložili pola milijuna eura u novi lab i proizvodni pogon, izbacili 14 novih proizvoda, uključujući biološke testove, u suradnji s third-party laboratorijima - Ani Age, koji mjere razinu sistemske inflamacije, i Ani Belly za sekvenciranje stolice.

Ukupni promet će u odnosu na prošlu godinu biti veći 2,3 puta, a webshop, koji nam je u fokusu, 3,3 puta veći. Najvažnije, napravili smo prvi model strojnog učenja koji prvi u svijetu personalizira metabolite fermentacije.'

Početkom sljedeće godine započinjemo prve dvije vlastite kliničke studije kako bismo znanstveno dokazali učinak naših intervencija na smanjenje inflamacije i povećanje kvalitete života. Zadnje, ali ne i najmanje bitno, nakon prelijepe i izuzetno korisne inkubacije u BIRD Inkubatoru, u rujnu smo se preselili u prvi vlastiti ured u sklopu kojeg imamo i mali gym. Sljedeće godine planiramo seriju A od 12 milijuna eura, što će nam biti dovoljno za ozbiljan ulazak na tržište SAD-a i širenje u područje kliničke dugovječnosti.

Ranije ste istaknuli da je cilj tvrtke postati longevity kompanija broj jedan u svijetu.

Longevity je nova industrija i kao takva nema svoj ekvivalent lideru poput Googlea ili Applea te će se u sljedećih pet do sedam godina neminovno dogoditi prodor u mainstream i konsolidacija. Povijest nas uči da u novim industrijama cvjetaju nove tvrtke koje imaju drugačiji DNK od velikih i tromih igrača, kojima pak ne nedostaje novca i ostalih resursa.

'Želimo biti No.1 age-tech tvrtka na svijetu'

'Imamo longevity DNK u svakoj pori kojom gradimo Ani i planiramo biti oni koji akviziraju, a ne koji će biti akvizirani. Naša vizija je iskorijeniti starenje i pozitivno utjecati na svijest putem preciznog dizajna gut environmenta. Nemamo sumnje da će nas uspjeh u ostvarenju te vizije pozicionirati kao No.1 age-tech tvrtku na svijetu.'

Ipak, ne želimo samo biti lider u bilo kakvoj industriji – trenutni status quo tiho pozicionira longevity kao još jednu granu farmaceutske industrije i otvoren je 'lov na sveti gral', magičnu pilulu koja će riješiti sve probleme. Svjesno plivamo protiv struje i redefiniramo industriju kao vitality-first. Longevity ne može i neće biti još jedna intervencija u postojeće čovječanstvo – ta industrija će biti najveća u povijesti upravo zato što će iz temelja promijeniti srž toga kako živimo i razmišljamo.

Takva promjena počinje danas, od malih dnevnih odluka, težnje prema izvrsnosti i drugačijeg pristupa samima sebi i svijetu u kojem živimo. Vjerujemo da je to jedino moguće ostvariti u sinergiji s mikrobićima i takav pristup nazivamo biološkim transhumanizmom.

U samo nekoliko mjeseci bili ste na nekoliko događanja i predstavljali svoj startup, proizvode i viziju. Je li tržište konkurentno?

U posljednjih nekoliko mjeseci bili smo na četiri međunarodna događanja longevity industrije i općenito se smatra da je industrija sada tamo gdje je Web3 bio 2013. – pred eksplozijom. U trenutnom kontekstu ta usporedba možda i nije najbolja, ali vjerujemo da će to tržište sazreti i nastaviti rasti, zbog čega pripremamo implementaciju Weba 3, pomoću kojega ćemo monetizirati dobre navike i pozitivne pomake u metaboličkom zdravlju.

Kao takva, suprotno trendovima i u zenitu najveće krize u našim životima, longevity industrija cvjeta i investicije su već sada 30 posto veće nego prošle godine. Naši konkurenti uredno u pre-revenue fazama podižu iznose od pet, 10 ili čak 20 milijuna eura i da bismo se ravnopravno natjecali s njima, potreban nam je ozbiljan kapital, što nam je jedan od ključnih ciljeva za 2023. Nadamo se da će regionalna VC scena na vrijeme shvatiti potencijal industrije i uskočiti na vrijeme u vlak koji juri prema dugovječnosti.

Na kojim projektima intenzivno radite? Što možemo očekivati u sljedećoj godini?

Do kraja ove godine nema puno vremena, ali imamo puno planova. Kako slogan jednog od naših uzora, Infobipa, kaže: 'Tek smo počeli', a mi volimo reći: 'Još nismo ni počeli!'

U prosincu nam izlazi potpuno nova aplikacija Ani Habit za integraciju navika s integriranim psihološkim age clockom, nova web stranica, potpuno novi proizvodi obogaćeni najboljim svjetskim nutraceuticalima poput Lion’s Manea, longevity vitamina, fermentiranog astragalusa, KSM Ashwagande i još nekoliko iznenađenja. Sve navedeno pratit će redizajn te će naglasiti Ani kao lidera u području preventivne biomedicine budućnosti i biološkog transhumanizma.

Otišli smo korak dalje u recommender modelu i konfiguratoru, tako da će od sada i personalizacija biti personalizirana. To će biti kruna dosadašnjeg multidisciplinarnog in-the-house rada na nevjerojatnom broju područja koja se polako slažu u Aniverseproduct developmenta, dizajna, UX-a, proizvodnje, izrade i optimizacije weba, machine learninga, aplikacije, registracije proizvoda, logistike, copywritinga, financija, zapošljavanja, psiholoških upitnika, growth marketinga, community managementa, fotografiranja, edukacije i sociala.

Širenje tima i lansiranje međunarodne kampanje

'Uz to, do kraja godine širimo tim, izlazimo u pet međunarodnih publikacija poput Voguea, Wireda, Vanity Faira i GQ-a te lansiramo međunarodnu kampanju preko influencera i podcasta. Kako je u longevity industriji opipljiv rezultat na well-being klijenata imperativ i prethodi dobrim financijskim pokazateljima, pet do sedam puta veći promet bit će ugodna posljedica uspjeha u ključnom prioritetu, a on je jednak i za ovu i sljedeću godinu.

Odnosi se na podizanje razine kvalitete usluge na eksponencijalno višu razinu, tako da klijenti mogu dokazano, reproducibilno i znanstveno iskusiti povećanu razinu vitalnosti i osobne energije te blagodati koje one imaju na kvalitetu života. To se prije svega odnosi na Ani, koja će od fragmentarnog ML modela i aplikacije zaista evoluirati u AI asistenticu s neizmjernim znanjem, empatijom i ciljem povećanjem vitalligencea svakog klijenta'.

S operativne strane poslovanja, sljedeće godine podići ćemo investiciju u seriji A od 12 milijuna eura, lansirati 18 novih proizvoda te tri nova biološka izvora podataka, proširiti proizvodnju vlastitim laboratorijem za ekstrakciju gljiva, prijaviti prvi patent za machine learning, otvoriti tržište SAD-a, učetverostručiti tim i završiti barem dvije kliničke studije.

U prvom kvartalu u Hrvatsku ćemo dovesti profesore Tima Spectora i Jessie Inchauspe, autore bestselera koje smo u Hrvatskoj objavili u sklopu biblioteke Ani Edu. Također ćemo predstaviti Ani kao jedini hrvatski startup na prestižnom Future Food-Techu u San Franciscu, na koji smo pozvani kao jedan od 35 startupa.

Ipak, genijalna postignuća 2023. ne možemo otkriti jer ih ne možemo predvidjeti - ona će biti rezultat tisuća sati brainstorminga, nebrojenih frustracija, rješavanja problema, valuacije povratnih informacija i uvida do kakvih može doći samo najbolji tim na svijetu.

Tko su vaši partneri i surađujete li sa znanstvenicima i fakultetima? Spominjete ne samo aplikaciju koja izlazi, već i svoje kliničke studije, ali i knjige kako biste educirali društvo i potaknuli zdrave navike.

Znanost je integrirana u svaki aspekt našeg rada. Kao čovječanstvo tek počinjemo uviđati važnost našeg crijevnog mikrobioma ne samo za bitne metaboličke funkcije u tijelu, već i za to kako percipiramo sebe i svijet oko sebe. Sve je veći broj studija na temu uloge naših mikrobića u našem imunitetu, ali i razini energije, vitalnosti, dugovječnosti i psihološkom well-beingu.

Naš machine learning model hranimo rezultatima testova Ani Age i Belly, kao i Minda (koji ima integriran psihološki age clock upitnik), a implementirali smo ga u suradnji s third-party laboratorijima, te kontinuirano radimo na uvođenju novih bioloških izvora podataka. Pomoću Ani Habita, koji nam uskoro izlazi, ponudit ćemo i podršku u uvođenju zdravih navika. Vjerujemo da duboka promjena dolazi tek uz primjenu discipline i stvaranja setova malih navika koje akumulirano čine veliku razliku za našu vitalnost i posljedično dugovječnost.

U podlozi se pak odvija suradnja s akademskim svijetom i tako su upravo u pripremi, a u 2023. kreću dvije znanstvene studije – jedna sa Sveučilištem u Rijeci i druga s Vrije Universiteitom u Amsterdamu. Rezultate ćemo također ugraditi u naš AI model, a proveli smo i malenu timsku studiju u sklopu koje smo i mjerili utjecaj konzumacije fermentiranih mikronapitaka na razinu šećera u krvi, jednog od bitnih parametara metaboličkog zdravlja. Konzumacija organskih kiselina jedna je od najboljih znanstveno validiranih intervencija za smanjenje glukoznih šiljkova koji se zbivaju kada konzumiramo ugljikohidrate, a povezuju se s čitavim nizom metaboličkih poremećaja.

Jedna od knjiga koju smo izdali u sklopu biblioteke Ani Edu upravo je 'Glukozna revolucija' te otkriva kako na jednostavan način prevenirati i smanjiti glukozne šiljke. Druga knjiga, 'Što su nam servirali', pak otkriva najveće mitove i zablude o prehrani modernog doba iz znanstvene perspektive i potkrijepljene istraživanjima. Stalo nam je do toga da najnovije i znanstveno validirane informacije o metaboličkom zdravlju i tome kako u svakodnevnom životu možemo utjecati na njegovo poboljšanje budu dostupne široj publici. Zato smo pokrenuli Ani Edu u suradnji s Koncept izdavaštvom jer je prepoznalo našu viziju biološkog transhumanizma.

Kako je danas biti poduzetnica u startup svijetu? Osnivačica i suosnivačica startupa je nažalost i dalje malo, a neke žene još uvijek svjedoče diskriminaciji. Kakva su vaša iskustva?

Statistike o investiranju u startupe u Europi koje su suosnovale ili osnovale žene su nažalost i dalje porazne, a ovaj tjedan stigao je novi Atomico State of European Tech Report za 2022. koji je nažalost pokazao da je svega jedan posto VC investicija bilo u startupe koje su osnovale žene, no da je udio investicija u startupe s miješanim suosnivačkim timovima porastao s 8,8 na 12 posto u odnosu na prethodnu godinu. Možemo se ili deprimirati statistikom ili plivati protiv struje i vlastitim djelovanjem utjecati na to da se ona promijeni. Poduzetništvo nije lako, zahtijeva puno odricanja, hrabrosti i pomalo ludosti. I beskrajno vjerovanje u svoj san (i plan) i ustrajanje kad se pojave poteškoće.

Moj osobni osvrt na građenje startupa je to da je od svega najvažnije okružiti se ljudima koji se poistovjećuju s vizijom i osjećaju onu iskru poriva za time da se nadiđu sve prepreke, da se sagradi nešto što još doslovno nitko u svijetu nije postigao. Ali i to je tek početak, pravi rezultat dolazi od svakodnevnog djelovanja, suočavanja s frustracijama i rezanja nepotrebnog koje odvlači od fokusa da bi moglo nastati remek-djelo.

Za sebe uvijek kažemo da smo design company i da dizajniramo good gut experience, a kada se osvrnem na naš put unazad, mogu reći da, iako je bilo teško, svakodnevan me rad na tom putu ispunjava i omogućuje da dizajniram novu verziju sebe u suradnji sa svojim mikrobićima. Onu koja je svaki dan malo kreativnija, malo više ustrajna, malo više prisutnija nego jučer – i spremnija za sve ono što tek dolazi.