KOZMIČKI REKORDER

Hubble potvrdio postojanje najvećeg kometa ikad: Čudovište od 137 kilometara protutnjat će našim neposrednim susjedstvom

13.04.2022 u 19:59

Najveći komet koji je Hubble dosad snimio kreće se u našem smjeru, no i dalje ne predstavlja prijetnju Zemlji

Astronomi su uz pomoć teleskopa Hubble proveli nova promatranja divovskog kometa C/2014 UN271, također poznatog kao Bernadielli-Bernstein, te potvrdili da zbilja ima najveću jezgru dosad otkrivenu.

Prema izvješću Astrophysical Journal Lettersa, promatranja Hubbleom potvrđuju da je Bernadielli-Bernstein najveći otkriven komet. Kometi imaju masivne repove koji se protežu milijunima kilometara dok im je jezgra 'prljava gruda' leda i prašine, a prema dosadašnjim promatranjima teleskopima iz ALMA-e, ovaj komet ima jezgru promjera 137 kilometara - za trećinu više od dosadašnjeg rekordera C/2002 VQ94.

'Riječ je o zbilja nevjerojatnom objektu, s obzirom na njegovu aktivnost na tako velikoj udaljenosti od Sunca', komentirao je autor rada Man-To Hui sa sveučilišta za znanost i tehnologiju u Makau. 'Pretpostavljali smo da je komet jako velik, no trebali smo podatke koji to potvrđuju', istaknuo je.

Sad imamo potvrdu da mu je jezgra oko pedeset puta veća od one većine poznatih kometa uz masu od 500 trilijuna tona. Prema izvješću NASA-e, riječ je o sto tisuća puta većoj masi tipičnog kometa koji kruži bliže Suncu.

Komet putuje iz oblaka Ooort, ogromnog područja na rubu našeg sustava poznatog po velikom broju svemirskih stijena. Kako prilaze sve bliže Suncu, zamrznute svemirske stijene počinju se zagrijavati te izbacivati prašinu i plin. Bernadielli-Bernstein također će se približiti Suncu, no nikad neće prići na manje od 10,9 astronomskih jedinica (jedna astronomska jedinica jednaka je udaljenosti između Zemlje i Sunca). Drugim riječima, 2031. će biti na nešto većoj udaljenosti od one od Sunca do Saturna.

Izazov pri mjerenju predstavljalo je razlikovanje između traga prašine i same jezgre. Premda se nalazi na udaljenosti od tri milijarde kilometara od Sunca s temperaturom duboko ispod nule, Sunčevo je svjetlo dovoljno jako da sublimira ugljikov monoksid na površini kozmičke stijene. Komet je i dalje predaleko za izravno mjerenje jezgre, što znači da se promatranja moraju usporediti s modelom koji odvaja trag i procjenjuje samo jezgru.

Jezgra kometa Bernadielli-Bernstein također je vrlo tamne boje - 'tamnije od ugljena', komentirao je koautor rada David Jewitt.

'Komet je doslovno vrh ledenjaka - u našem sustavu postoje tisuće njih koje ne možemo vidjeti zato što su predaleko', dodao je Jewitt, profesor planetarne znanosti i astronomije sa sveučilišta u Los Angelesu. 'Oduvijek smo sumnjali da je komet velik zato što se nalazi tako daleko, a tako je blistav. Sad smo to i potvrdili.'