INTERVJU: BOJAN HADŽISEJDIĆ

Hrvatske tvrtke mogu u pohod na svijet

13.09.2016 u 15:44

Bionic
Reading

Sada je pravo vrijeme za fokusiranu transformaciju poslovanja, ali i iskorak na svjetsko tržište uz pomoć računalstva u oblaku

Bojan Hadžisejdić vlasnik je i direktor tvrtke Nephos koja se bavi transformacijom poslovanja prihvaćanjem računalstva u oblaku. Skupio je dugogodišnje poslovno i tehnološko iskustvo u IT industriji, poglavito u segmentu javne uprave.

U sklopu ovogodišnje konferencije Mobility Day, najavljene za 29. rujna u Zagrebu, održat će predavanje na temu 'Padaju li novci iz oblaka?', tijekom kojeg će dati svojevrstan pregled globalnih prilika i izazova kad je poslovanje u računalnom oblaku u pitanju te ukazati na bitne činjenice koje donosi transformacija poslovanja za pružatelje IT usluga, ali i za njihove kupce.

Je li konačno došlo vrijeme kad možemo reći da je poslovanje u cloudu sazrelo ili je na pragu sazrijevanja?

Definitivno da. Odnosno, da budem precizan, došlo je vrijeme kada možemo reći da je cloud sazrio da prihvati transformaciju poslovanja. Razina dostupnosti i raznolikost usluga su tu. Zakonodavni okviri za korištenjem cloud usluga, poglavito nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju, jasniji su.

Raste povjerenje u cloud iz perspektive sigurnosti i privatnosti. Iz osobnog iskustva, dugogodišnjeg rada u Microsoftu i transformacije kroz koju prolazi ta korporacija, savjetodavne aktivnosti u Nephosu, kao i kroz djelovanje u, na primjer, udruzi EuroCloud Hrvatska, mogu sa sigurnošću reći da je cloud tehnološki zreo.


Ono što nam predstoji je završni korak prihvaćanja korištenja IT-ja kao stvarne usluge, prvenstveno od poslovnih korisnika. Prvi primjeri su tu, ali nam je cilj stvoriti kritičnu masu te njihova pozitivna iskustva s računalstvom u oblaku kako bismo vidjeli rezultate koje svi očekujemo.

S kojim se izazovima susreće tvrtka koja želi početi zarađivati koristeći računalni oblak kod nas i u inozemstvu?

Najčešće je to problem naslijeđa, tj. onoga što volimo nazivati legacy. Većina danas etabliranih IT tvrtki u Hrvatskoj, a i šire (čast izuzecima), još uvijek dobro živi nudeći i prodajući tradicionalne IT proizvode i usluge. Teško je donijeti svjesnu poslovnu odluku kojom ćete 'kanibalizirati' dio svojih uhodanih prihoda na račun investicije u nešto, iz domene očekivane dobiti, novo i nepoznato kao što je cloud.

Međutim, problem u odlaganju takve odluke jest samo tržište; to što tradicionalne tvrtke ne nude proaktivno nove usluge temeljene na računalstvu u oblaku, ne znači da netko drugi (tzv. Born-in-a-Cloud) to ne radi.

Drugi je najveći izazov, što znam iz osobnog iskustva, fokus. Oblak donosi neslućene mogućnosti. Tržište je po prvi puta istinski globalno. Ulazni pragovi za njega su nikad niži. Prilike su globalne, ali i konkurencija jednako tako. Jedina mogućnost za uspjeh u takvom okruženju je fokus: na tržišnu nišu, proizvod, odnosno uslugu. I u tome morate biti najbolji.

Zadnjih godinu dana prenosim svoja iskustva nekim hrvatskim tvrtkama, prvenstveno onima koje se bave razvojem softvera, pomažući im razviti poslovne modele koji uključuju cloud kao medij isporuke usluge. Upravo na tim iskustvima temeljim fokus kao bitnu činjenicu uspjeha.


U čemu tvrtke obično griješe kad je transformacija poslovanja u smjeru monetizacije clouda u pitanju?

Transformacija je sama po sebi uvijek izazovna. Tvrtke koje i krenu u smjeru prilagodbe i promjene svog poslovnog modela nerijetko pokušavaju koristiti do tada naučeno kao osnovnu premisu uspjeha i u cloud svijetu. Ne kažem da trebaju odbaciti sve iskustvo i krenuti od početka, ali apsolutno trebaju biti spremne preispitati i najosnovnije metode dosadašnjeg načina rada.

Evo konkretnog primjera. U tradicionalnom IT-ju većina projekata, proizvoda, usluga, ako ne i svi, rađena je za poznatog kupca i 100 posto prilagođena svim poznatim poslovnim potrebama konkretnog korisnika.

Kada je riječ o paketiranim cloud uslugama za globalno tržište, onda je nužno obuhvatiti univerzalno primjenjive funkcionalnosti i biti spreman na kompromise, i pružatelja, ali i naručitelja usluge. Dakle, svojevrstan je to pomak od projektnog pristupa prema 'upravljanim uslugama' kako bi se osigurao dugoročniji poslovni odnos s korisnikom i 'ponavljajući prihod'. 

Što smatrate najslabije iskorištenim prilikama koje nudi poslovanje u računalnom oblaku?

Mislim da je rano govoriti o propuštenim prilikama jer se one, realno, tek stvaraju. Sada je pravo vrijeme za fokusiranu transformaciju poslovanja kako bi se tvrtkama osigurao stabilan prihod od cloud usluga u budućnosti. Period u kojem danas živimo i radimo je taj u kojem se zauzimaju pozicije za narednih 10 i više godina.

Ako pak trebam izdvojiti najslabije iskorišteni element, to bi onda bio spor iskorak lokalnih IT tvrtki na globalno tržište. Već sam ranije spomenuo da nikada nije bilo jednostavnije s vrijednošću koju stvorite u Hrvatskoj 'napasti' čitav svijet.

Taj 'kontrolirani napad', nerijetko praćen i podrškom globalnih vendora, čiji je cilj osigurati dio platformskog tržišnog kolača, može pomoći u testiranju održivosti vašeg novog ili transformiranog poslovnog modela.

Čitateljima tportala darujemo četiri kotizacije za konferenciju Mobility Day, a imena dobitnika objavit ćemo u utorak 20. rujna. Više detalja na ovom linku