A 12 MU JE GODINA TEK

Facebook - dijete koje je izraslo u diva

04.02.2016 u 06:36

Bionic
Reading

Prebolio je dječje bolesti uspjeha i rasta, pokazao srednji prst onima koji su mu proricali propast i uzdignuo se u tehnološkog diva globalnih razmjera i dosega. A dvanaest mu je godina tek

Kad sam te, sad već gotovo desetljeće udaljene 2007. godine napravio korisnički račun na tada tri godine starom Facebooku, koristio sam ga mahom za komunikaciju. Djelovao mi je kao čistija i urednija inačica MySpacea, s nešto više mogućnosti za razmjenu informacija i brbljanje.

Nije bilo teško razumjeti one koji su tvrdili kako će čedoMarka Zuckerberga i društva pregaziti iduća velika stvar, što god to ona bila. Imao je magičnu lakoću povezivanja i uvida u to što rade drugi ljudi (bili bliski ili ne), ali ne i čeličnu čvrstoću korisnosti (na neki način i jedinstvenosti) Googleovog algoritma za pretraživanje.

Da sam se tada kladio u njegovu propast, sada bih jeo svoj šešir.


Facebook se u međuvremenu munjevitom brzinom prometnuo u titana svjetskih razmjera i dosega koji dominira svijetom društvenih mreža i samostalno, kamoli ne uz pomoć entiteta koje je u međuvremenu pridružio svom imperiju (WhatsApp, Instagram) ili ih sam stvorio (Messenger). Sve je važnijim dijelom ne samo digitalnog poslovanja, već i javne rasprave te političkog djelovanja.

Danas mi je gotovo nezamjenjiv alat u organizaciji i oglašavanju događanja te koordinaciji projekata te u nešto manjoj mjeri informiranju i praćenju dnevnih događanja. Komunikacija nikad nije prestala biti korisna, ali je gotovo potpuno zamijenio telefoniranje i dobrim (ako ne i velikim) dijelom e-mail.

Među ljudima koje poznajem na prste ruku brojim one koji ga ne koriste. Čak je i moja mama, već dugo u redovnoj profesorskoj mirovini, prilično aktivna na Facebooku.

A dvanaest mu je godina tek.


Prebolio je dječje bolesti uspjeha i rasta, pokazao srednji prst onima koji su mu proricali početak propasti čak i dok se još uvijek uspinjao, tvrdeći kako mu tinejdžeri hrpimice okreću leđa, recimo.

Na vrijeme je izašao s javnom ponudom dionica, požnjevši uspjeh kakav vjerojatno nećemo još dugo vidjeti. Na vrijeme je prepoznao značaj mobilnih aplikacija za razvoj poslovanja te, sudeći po dobrim poslovnim rezultatima, pronašao pravu formulu podizanje prihoda od mobilnog oglašavanja.

Radi to tako uspješno da postaje prva ozbiljna prijetnja dosad neospornoj Googleovoj dominaciji digitalnim oglašavanjem, a Zuckerberg je lansiran na šesto mjesto Forbesova popisa najbogatijih ljudi svijeta

Pretvara se, korak po korak, u punokrvnu i sveobuhvatnu multimedijalno-komunikacijsko-trgovačku platformu koja bi trebala na jednom mjestu zadovoljiti sve naše digitalne potrebe, želje i htijenja.


Ne boji se promjena. Štoviše, stalno se mijenja, često i protiv volje svojih korisnika. U pravi je tren potražio stručnu pomoć izvana i doveo u svoje redove iskusne igračice i igrače kao što su Sheryl Sandberg (Google) i Mike Schroepfer (Mozilla) te ulazeći u nova, potencijalno brzorastuća područja poput virtualne Oculus) i proširene stvarnosti te umjetne inteligencije

Onima među vama koji odmahuju rukom na proširenu stvarnost skrećem pozornost na to da u Facebooku usporedno vrlo ozbiljno rade na razvoju umjetne inteligencije čiji će glavni cilj i svrha biti bolje razumijevanje korisnika.

Kad razvoj te dvije tehnologije konvergira, a čini se izglednim kako bi se to moglo dogoditi najkasnije tijekom idućih nekoliko godina, lako bi se moglo dogoditi da virtualna stvarnost ostane u zapećku, iako bi i sama mogla postati ogromna.


Prigovaraju mu - često opravdano - zbog načina na koji koristi naše privatne podatke koje mu tako olako i svojevoljno dajemo. Zbog uvjeta pod kojima bi, u sklopu svoje inicijative Internet.org, omogućio pristup internetu idućoj, siromašnijoj milijardi korisnika. Zbog toga što se Zuckerberg pokušava prikazati kao filantrop donacijom bogatstva vlastitoj zakladi

Kritizira ga se zbog toga što revno uklanja fotografije majki dok doje, a ni približno brzo ne reagira na prikaze nasilja ili govor mržnje. Strahuje se zbog ogromnog (i rastućeg) utjecaja koji ima na medije, zahvaljujući sve većem prometu koji mu donosi u sve digitaliziranijem svijetu (u orvelijanskom strahu od jedne platforme za sve).

Zbog stotina većih ili manjih grijeha, za koje jest i(li) nije odgovoran. Pa ipak, Facebook ide dalje. Voljeli ga ili ne, čini mi se kako ćemo se s njime još dugo družiti.

Skoro pa sam spreman pojesti šešir ako se to ne dogodi.