OD IDEJE DO POSLA

Evo kako ćete najbolje pokrenuti startup

26.02.2015 u 17:48

Bionic
Reading

Na pamet vam je pala odlična ideja za posao, ali ne znate odakle krenuti u realizaciju? Ne brinite - u ovom ćemo vam članku objasniti koje prve korake trebate napraviti

Za početak, prihvatite kako nijedna ideja - bez obzira koliko se genijalnom činila - sama za sebe ne vrijedi gotovo ništa. Računa se jeste li je ostvarili i kako ste to napravili.

Pretvaranje ideje u posao nije jednostavno. Naići ćete na puno prepreka, morati preuzeti značajnu količinu rizika, biti uporni, strpljivi i istrajni. No malo je toga što ćete u životu raditi, a što će biti uzbudljivije.

'Podizanje startupa iznimno je teško, samo je mali postotak uspješan, proces traje godinama, oduzima sve vrijeme koje imate. Stvarno treba dobro znati zašto se upuštate u takvu ludost.

Važno je osvijestiti što vam je cilj. Ako želite zaraditi i biti neovisni, postoje bolji načini kako to postići od pokretanja posla. Ako želite napraviti nešto novo, drukčije, bolje od postojećeg, onda ste na pravom putu', kaže Marko Kovač, suosnivač tvrtke Repsly, koja je i sama prije nekoliko godina pokrenuta kao startup.

U početku vam novac neće trebati. Nakon što odredite koji i čiji problem vaša ideja rješava, prvi je korak provjera drži li vodu, odnosno vrijedi li vremena, truda i novca koje se spremate u nju uložiti.


Možda mislite kako ste prvi kojima je takvo rješenje palo na pamet. Izgledi da ste u pravu postoje, ali su vrlo, vrlo, vrlo mali. Ne dajte da vas to što niste jedinstveni obeshrabri - ogroman broj uspješnih poslovnih pothvata ne nudi ništa revolucionarno novo, već poboljšava pojedine segmente postojećih rješenja.

U tome tražite svoju priliku. Iskoristite ih kako bi što bolje upoznali tržišni segment u koji se namjeravate ubaciti u svim njegovim aspektima: tko su kupci, što traže i trebaju, koliko su spremni platiti, tko su vam partneri i suparnici, kakve troškove imaju, kako formiraju cijene... Preuzmite ono što funkcionira kako treba, poboljšajte ono što možete.

Korisno je opisati način na koji rješavate problem, srž svoje poslovne ideje, u jednoj jasnoj rečenici. Recimo, rečenica 'Pronađite najbolje kafiće i restorane u Zagrebu i okolici' jasno govori čime se bavi web-odredište koje nudi pregled i pretraživanje ugostiteljskih objekata na širem području Zagreba.

Idući je korak razrada poslovne ideje. To je prilika da hrpu zamisli koja vam se vrzma po glavi uredno posložite i pretvorite u alat pomoću kojeg ćete ih pretočiti u život. Zapišite ih, pa ih presložite u jednostavan sažetak poslovnog koncepta koji ne treba biti dulji od jedne stranice tipkanog teksta. Važno je obuhvatiti ključne aspekte i elemente budućeg poslovanja: što i kako radite, tko su vam kupci/klijenti, koliko i kako ćete naplaćivati to što radite...

'Dobro proučite tržište,' kaže Kovač, 'radite na nečemu što će kupci cijeniti, što će puno jačoj konkurenciji pasti na pamet tek za koju godinu. I nikad ne zaboravite da kupac treba biti uspješniji i zadovoljniji zato što koristi ono što ste mu ponudili.'


Marjeta Tomulić Verhovec iz hrvatskog ogranka Founder Institutea također preporučuje podrobno istraživanje tržišta. 'Prečesto se događa da se poduzetnici zanesu svojom idejom, nađu nekoliko istomišljenika i zaključe da imaju poslovni model koji će funkcionirati na tržištu. To ne mora biti tako', upozorava. Također preporučuje okupljanje tima koji će predano raditi, razmišljati i reagirati u hodu te biti spreman prilagođavati se potrebama tržišta.

'Ako nemate dovoljno znanja, odmah nađite suosnivača koji ga posjeduje, bez obzira o čemu se radilo. Potraga može potrajati, ali nećete dobiti uspješan proizvod ako ga prepustite agenciji koja će ga odraditi kao svaki drugi klijentski projekt, niti ćete tako išta naučiti', upozorava Ivan Brezak Brkan, osnivač tehnološkog bloga Netokracija i regionalni skaut za bugarski startup akcelerator i ulagački fond Eleven.

Kad završite s izradom dokumenta, vrijeme je da ga srežete na doista najvažnije. Sve dodatke i nadogradnje ostavite za kasnije: u ovoj fazi fokusirate se na minimum potreban kako biste pokrenuli posao.

Dobra metoda za to je Lean Startup - pripremite i lansirate ogoljenu inačicu svog proizvoda/usluge kako biste provjerili funkcionira li i zanima li ikog to što radite dovoljno da posegne za novčanikom.


'Ne trebate napraviti cijeli projekt pa vidjeti zanima li ikog vaša velika vizija. Bolje je napraviti testni proizvod (makar na papiru) i razgovarati s potencijalnim kupcima i korisnicima. Iznenadit ćete se što ćete sve doznati.

Jedan američki startup, koji se bavio modom i htio postati ključnom lokacijom za razmjenu robe putem interneta, krenuo je tako što je suosnivačica trčala po gradu s haljinama koje su korisnice izmjenjivale. Htjela je dokazati da postoji tržište. Kad to dokažete, investitori će biti zainteresiraniji', objašnjava Brezak Brkan.

Za provjeru proizvoda/usluge postavite mjerljive ciljeve koje treba ostvariti tijekom ograničenog razdoblja. Uspijete li ih ostvariti, vjerojatno ste spremni za proširenje proizvoda, odnosno njegovo mijenjanje u skladu s tržišnim zahtjevima.

U pomoć pozovite rodbinu, prijatelje, poznanike, kolege na poslu, sve do kojih možete doći, a koje bi to što radite moglo zanimati. Dajte im da isprobaju to na čemu radite. Slušajte pažljivo što imaju za reći jer ćete tako doznati koje su dobre i loše strane uratka.


Mjerenje možete izvesti uživo, ali i pomoću jednostavnog web-odredišta koji ćete sami napraviti u, recimo, Wordpressu. Poslužit će i druge platforme, poput Facebooka, Tumblra ili Pinteresta, iako na njima imate manje mogućnosti upravljanja. Ne morate potrošiti ništa osim vlastitog vremena i truda.

Kako god prikupili povratne informacije, temeljito ih proučite, izvucite iz njih pouke i ugradite ih u iduću verziju proizvoda/usluge. Nemojte usavršavati bez kraja i konca - postavite razumno ograničenje do kada ćete biti u probnoj fazi i držite se tog roka.

Na kraju, ali ne i najmanje važno - nemojte zaboraviti osmisliti i način kojim ćete oglašavati i prodavati to na čemu radite te razmisliti kako ćete financirati daljnji razvoj.

O tome ćemo više pisati u idućem nastavku.