OD IDEJE DO REALIZACIJE

Crowdfunding je budućnost hrvatskih kreativaca i inovatora

12.05.2014 u 10:24

Bionic
Reading

Toliko ideja, toliko kreativnosti, a tako malo načina njihova ostvarenja. Ako ste se i vi susreli s ovakvim razmišljanjem, možda se u ovome članku krije rješenje vaših problema. Jeste li čuli za pojam crowdfundinga? Javnost je nažalost neupućena u ovu mogućnost poticanja kreativnosti, inovacija i poduzetništva te često misli da nema načina da objelodani svoje ideje

Sindrom crowdfundinga stigao je i u Hrvatsku posredstvom mladih stručnjaka, inovatora i, vjerovali ili ne, širi se poput zaraze. Slavonijo, od mnogih zaboravljena, možda upravo u crowdfundigu ima nade, spasa i utjelovljenja za tvoje ideje i kreacije...

Crowdfundig: Spas za ideje 'malih ljudi'

Počnimo od toga što je uopće crowdfunding. Sastavljen od riječi crowd odnosno skupina/grupa i funding u značenju financiranje, podrazumijeva financiranje koje čini skupina ljudi. Jednostavna definicija: crowdfunding je način prikupljanja novca od brojnih donatora za određeni projekt ili određeni cilj, a preciznije rečeno, crowdfunding je proces traženja javnih donatora za dobivanje početnoga kapitala u svrhu financiranja novih pothvata. Dakle, uz financijsku funkciju prikupljanja sredstava, on obuhvaća izgradnju zajednice donatora/ljudi koji pomažu s istim krajnjim ciljem - da se financira ciljani projekt. Iako toga nismo svjesni, crowdfunding se svakodnevno pojavljuje oko nas u nekom od svojih oblika, putem društvenih mreža preko kojih se traže donacije ili pak medijskih apela za pomoć. Neovisno kako, svrha mu je jednaka, odnosno služi za prikupljanje novca, postizanje vidljivosti, procjenjivanje potražnje i rizika te, konačno, povezivanje s javnosti, preciznije zainteresiranim dijelom publike.

Logika crowdfundinga je veoma jednostavna, a počiva na njegovoj svrsi: financiranju. Mali poduzetnici, startup poduzetnici i obrtnici traže sredstva za financiranje projekta, koji bi potaknuli novo zapošljavanje te rast i razvoj šire i uže zajednice, prvenstveno od banke koja im u zamjenu za zajmove zahtijeva kolaterale i implicira velike troškove. I drugi su mogući financijeri projekata, ali u svijetu svega tri od 100 startupova dobije podršku tih 'velikih'. Bilo banka, bilo privatni investitori tražit će od vas detaljan poslovni plan i, što je više nego nelogično, očekuje se da odmah budete u 'plusu'. Koliko to zvuči nemoguće, toliko i jest. Srećom, stvoren je jednostavniji način za oživljavanje ideje - traženje izvora kapitala online primjenom za to predviđenih internetskih platformi koje omogućuju da online predstavljanjem svoje ideje poduzetnici pristupe tisućama i tisućama investitora. Potrebno je samo imati dobru kampanju.

Što čini dobru kampanju?

Dobra ideja na portalima za crowdfunding podrazumijeva:

•Zanimljivo područje koje odiše iskrenošću, transparentnošću i autentičnošću
•Dostižne ciljeve, čije se ostvarenje prikazuje takozvanim green barom ili zelenom trakom na sučelju, preciznije ključnim čimbenikom odluke donatora o tome hoće li donirati ili ne
•Jedinstvene pogodnosti koje nudi više od 70 posto ideja za crowdfunding
•Proaktivnu komunikaciju, odnosno preuranjenu i čestu komunikaciju s publikom, a ciljem zadržavanja odanosti i pažnje.

Sve se to ostvaruje pomoću videa, poslovnog plana vaše ideje, postavljenog na globalne mreže, koji mogu vidjeti svi zainteresirani crowdfunderi diljem svijeta. A ono što je u njemu prikazano, izuzev kreativnosti i dovoljnog obima detalja, treba biti realistično i ne tražiti, ali ni očekivati previše. Konačno, doza opreza je uvijek poželjna, stoga se u samome početku treba pripremiti i na mogućnost neuspjeha.

U četiri temeljna savjeta za uspješan crowdfunding uvrštava se:

•Stvorite interes poticanjem interesa prijatelja, rodbine, poznanika. Ili kako iskusni kažu: 'One common myth is if you build it, they will come'
•Koristite društvene mreže za stvaranje veće publike i prije nego što vam ta publika bude potrebna
•Ispričajte privlačnu priču koja će privući publiku željnu angažmana
•Zaključno, privlačnija je ideja koja nudi nešto opipljivo, stoga ponudite nešto.

Kada sve to kompilirate u kreativnu te potkrijepljenu ideju, odluka je na vama gdje je objaviti.

Top deset platformiza crowdfunding su:

1. Gofundme
2. Kickstarter
3. Indiegogo
4. Youcaring
5. Causes
6. Giveforward
7. Crowdrise
8. Firstgiving
9. Fundrazr
10. Fundly

Pa tko vam onda može reći da vašu ideju nitko ne bi podržao; možda na svijetu ima toliko ljudi sličnih interesa, pogleda i zanimacija koji će s oduševljenjem potaknuti financiranje vaše naizgled nesuvisle ideje.

A u Hrvatskoj?

A u Hrvatskoj je crowdfunding u povojima... Ipak, utjecaj sve većeg broja inicijativa za proučavanje, rad i usavršavanje projekata rezultat je spoznaja o ovome obliku prikupljanja financijskih sredstava. Kako su studenti Europskih poslovnih studija kroz Financiranje projekata upućeni u ovu materiju, smatram korisnim ukazati široj hrvatskoj populaciji na to da i oni mogu postati inovatori, ujedno kreatori hrvatskoga boljeg sutra. Inače, u Hrvatskoj je tek nekolicina intelektualaca upoznata s ovim pojmom, a u praksi ga primjenjuje HZZ kroz program 'Tvoja inicijativa - tvoje radno mjesto', a pokrenuta je i platforma za crowdfunding Diralica, neprofitnoga karaktera. Ukoliko pobudim interes, neka vam početak bude www.crowdfunding.hr.

Zašto ljudi sudjeluju?

Ovo je zasigurno jedno od najzanimljivijih pitanja - zašto ljudi uopće doniraju svoja sredstva? Otkuda povjerenje u takve ideje? Logično, imate višak novca, strastven ste igrač i želite nekako promijeniti rutinu. Savršen način. Potreban vam je samo pristup internetu i ovdje ste, na virtualnom poprištu inovacija, novih ideja, mladih inovatora, poduzetnika. Što vam to donosi? Ispunjenje vaše strasti. Sudjelovanje i ponos zbog sudjelovanja. I onaj stimulativniji dio: pogodnosti.

Pronalazite li se u nekoj od spomenutih točaka, potencijalni ste donator. Stoga puno sreće.