TV KRALJEVI IDEJA

Tko su stvarni vladari reality televizije?

To da je reality televizija u novom mileniju preuzela vodeću ulogu u ispunjavanju globalnog TV programa, znaju svi – no znate li da je većinu najvećih i najpopularnijih naslova izmislila i pokrenula tek šačica istih ljudi? Ovo je priča o njima

Ne mijenjaj konja koji pobjeđuje; previše babica, kilavo dijete... zagrabite u košaru narodnog blaga, uzmite bilo koju od ovih frazetina i dobit ćete poantu: mali timovi i veliki umovi, pojedinci i njihove vizije, uvijek su i svugdje dominirali nad većinom pa ma koliko nam se činilo da su televizija i industrija zabave, ako već ne dnevna politika i korporativni svijet, heterogeni sustav u kojem se svaki talent s dobrom idejom može izboriti za svoju poziciju pod suncem generiranih milijuna (dolara i gledatelja), nije baš tako. Ponekad uopće nije tako, jer baš kao i u svakom drugom segmentu života, i televizijom vlada manje - više šačica jednih te istih ljudi, koji formiraju globalni ukus preko kabla i daljinskog, usput osvajajući bogatstva na temelju tuđih snova o istom tom bogatstvu. I slavi, naravno, koja je također postala 'bogatstvom' za sebe.
'Hrvatski idol'


Reality televizija možda je najbolji primjer ovog trenda. Iako se posljednjih desetak godina ona pretvorila u najprofitabilniju nišu TV produkcije (minimum ulaganja, maksimum gledatelja i oglašivača), kao i najrazgranatiju eksploataciju ideja i koncepata s možda najvećom količinom realiziranih naslova, većinu najpopularnijih, najgledanijih i najudarnijih kroz godine je stvarala... pa, upravo spomenuta šačica jednih te istih ljudi, superproducenata i reality mogula koji često ostaju iza kulisa cirkusa, baš kao pravi lutkari s koncima na čijem se drugom kraju nalazi vaša pažnja, vrijeme, novac i strast.

wikipedia.org
Simon Fuller
SIMON FULLER
jedan je od takvih kraljeva, vladar etera koji je stvorio franšizu poznatu pod brendovskim kišobranom 'Idol' – sve je krenulo s britanskim talent showom 'Pop Idol', a potom se pretvorilo u čudovište s pipcima na više od 100 tržišta, među kojima su naravno i 'American Idol', kao i 'Hrvatski Idol' i slični klonovi koncepta. Njegov imenjak Cowell također drži dio udjela i produkcijske moći, kao i poziciju dežurne maskote projekta, ali ovaj je Simon prava siva eminencija i stvoritelj svijeta koji već godinama dominira ne samo televizijom, već i glazbenim biznisom.

Fullerov genijalni um počeo je s ofenzivom na showbiznis još osamdesetih, kada je na čelu svoje londonske kompanije 19 Entertainment otkrivao Madonnu, a potom devedesetih postao menadžerom Spice Girlsa. Godine 1999. bacio se na televiziju i stvorio 'Idola', a sve to danas mu je u ruke donijelo kontrolu nad kreativnim naslijeđem Elvisa i Muhammadsa Alija, tek toliko, da bude siguran da unuci njegovih unuka nikada neće biti bez svežnja novčanica u džepu. I dok ga magazin Time proglašava jednim od najutjecajnijih ljudi na planetu, Fuller se nastavlja igrati sa svojom omiljenom igračkom, pa je tako, između ostalog, za Fox 2005. stvorio iznimno popularni plesni show 'So You Think You Can Dance', ''American Idol' s plesanjem'.

Čuli ste za Endemol? A za Johna de Mola? JOHN DE MOL dolazi iz Nizozemske i jedan je od najbogatijih ljudi na svijetu. A čime je zaslužio bogatstvo i zadužio svijet? Otkrićem lijeka protiv raka? Organiziranjem povijesnih ekspedicija u svemir? Otkrićem revolucionarnog edukacijskog sustava koji je poboljšao uvjete življenja u zemljama Trećeg svijeta? Naravno da ne. Gospodin Johannes 'John' Hendrikus Hubert de Mol jedan je od čelnih ljudi superkompanija Endemol i Talpa, produkcijske tvtke i privatne televizije, sustava koji je svijetu dao jedan od najpopularnijih i najdugovječnijih, ali i najradikalnijih i najrevolucionarnijih reality programa svih vremena – 'Big Brother'!

'Big Brother' nastajao je u njegovoj glavi i Endemolovoj kuhinji između 1997. i 1999. godine, taman kada je američki Web genijalac Josh Harris isti koncept stvarao na internetu, samo što je De Molov plan bio zaobići internetske slobode te iskoristiti slobode svoje zemlje pa distopijsku budućnost novog milenija predvidjeti serijalom u kojem će ljudi 24 sata dnevno razotkrivati svoju intimu pred cijelim svijetom. Ako ga je itko i proglasio luđakom prije desetak godina, sada mu se dive sa strahopoštovanjem, budući da je 'Big Brother' poput opasnog virusa u trenu zarazio cijeli svijet. I dok se Orwell okreće u grobu, De Mol hladno nastavlja dalje, a neke od njegovih kreacija su '1 protiv 100' i 'Tko želi biti milijunaš?', opet neki od najpopularnijih game showova/kvizova na planetu. Vrijedi spomenuti i to da De Mol danas dijeli vrh vlasničke piramide Endemola s još jednim poznatim reality-kič-TV mogulom, gospodinom Berlusconijem i njegovom tvrtkom Mediaset, nakon dogovora o diobi vlasti teškog 2,6 milijarde eura.

Ni MARK BURNETT nije sirotinja, a kako bi i bio kada je stvorio i producirao takav niz popularnih naslova da je teško pobrojati za što je sve 'kriv' – toliko je toga da je nedavno čak dobio i zvijezdu na Hollywood Walk Of Fame, kao jedan od rijetkih TV producenata koji je zarazio mjesto uz najveće zvijezde filma i glazbe! U moru svojih uspjeha, prvi veliki i odmah najpoznatiji bio je američki 'Survivor', popularan reality preživljavanja koji je lansirao 2000. godine, na temelju britanskog izuma – naime, 'Survivor' je još devedesetih stvorio CHARLIE PARSONS, britanski TV producent, autor showova 'The Big Breakfast' i 'The Word'. Burnett je 'Survivora' prepakirao za američke potrebe, a potom se bacio na proizvodnju niza koji danas ispunjava veliki komad komercijalnih svjetskih televizija: 'The Apprentice' (izvoz u više od 20 zemalja), 'The Contender' (boksački reality/talent show, postoji čak i tajlandska verzija), 'Are You Smarter Than A 5th Grader'? (izvoz u više od 50 zemalja), 'My Dad Is Better Than Your Dad' pa čak i 'P. Diddy's Starmaker', 'Bully Beatdown' i 'How'd You Get So Rich'. I još dvostruko toliko toga! Ove godine potrošio je pet milijardi dolara na širenje svog biznisa u Aziji.
Hrvatski 'Big Brother'


MATT KUNITZ je čak zaradio nadimak The King of Reality TV – Kralj reality televizije, nakon što je produciranjem 'The Real World', ranim MTV-jevim prototipom 'Big Brothera' (prvi put emitiranim daaavne 1992. godine!) utabao put reality formatu, a potom za NBC producirao 'Fear Factor', koji je posudio od Endemola. Godine 2006. je čak počeo raditi za Endemol USA, napustivši NBC i pozabavivši se svime na potezu od popularnih kvizova i 'Big Brothera' do 'Extreme Makeover: Home Edition', 'Estate Of Panic', 'Wipeout'... No ako je Kunitz razvio i popularizirao 'The Real World', nije ga i stvorio – tu zaslugu nose MARY-ELLIS BUNIM i JONATHAN MURRAY iz Bunim/Murray Productionsa, još jednog tima s medijskom etiketom 'pravih pionira realityja' i golemim nizom naslova u biografiji.

'The Real World' bila je njihova prva kreacija, nastala kao 'reality sapunica za MTV-ju', a tu su i drugi mega-projekti, kao što su hit-serijali 'Keeping Up with the Kardashians', 'Kourtney and Khloe Take Miami', 'Making the Band', 'Project Runway', 'The Simple Life'... Pa ako se pitate tko je 'krivac' za to što se ne možemo riješiti velike stražnjice gđice Kardashian i bogatog mozga Paris Hilton – sada znate.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još
Horoskop
Horoskop Pročitaj više