POVIJEST ELEKTRONSKE GLAZBE

Ex Yu Electronica – zaboravljena stranica popularne kulture

04.02.2011 u 11:44

Bionic
Reading

U četvrtak, 3. veljače, u MM Centru u Zagrebu održana je prezentacija i promocija vinilne LP ploče 'Ex Yu Electronica Vol. 1: Hometaping in self-management' ili u prijevodu elektronska glazba s prostora bivše Jugoslavije prezentirana u prvom dijelu koji se odnosi na kućno snimanje kaseta u samoupravljanju. Sam naziv, kao i ideja projekta, dovoljna je da se ovom događaju i ovom projektu posveti primjerena pažnja

S ciljem da glazbene 80-e godine bivše Jugoslavije više ne vežu u tolikoj mjeri uz Novi Val, Dušan Hedl ispred svog Zavoda za umjetničko izdavaštvo Subkulturni Azil iz Maribora i Nenad Vujić ispred arhivsko-istraživačke platforme A Hogon’s Industrial Guide iz Beograda, zajedno su pokrenuli etiketu Monofonika za koju su i objavili ovo intrigantno izdanje. Na prvom od planiranih nekoliko izdanja posvećenih elektronskoj sceni na tlu bivše Jugoslavije, Hedl i Vujić su se fokusirali na marginalne trendove u nekadašnjoj zajedničkoj državi, odnosno na trendove u 80-im godinama u popularnoj kulturi s ciljem postavljanja novih vrijednosti ne bi li se na koncu taj zapostavljeni segment glazbenog stvaralaštva i zasluženo kanonizirao u glavne tokove povijesti umjetnosti. Odvažan, hrabar i hvalevrijedan potez.


Na LP-ju je predstavljeno 14 različitih projekata iz pet republika bivše Jugoslavije (s izuzetkom Crne Gore) nastalih u periodu od 1981. do 1984. Ovo izdanje tiskano je u 300 primjeraka, s četvorostranim bukletom u boji koji sadrži obilje informacija o svakom projektu ponaosob, uvod koji objašnjava prilike u ex Yu hometapingu, kao i uvodne riječi autora projekta (Dušan Hedl i Nenad Vujić). Na vinilnoj kompilaciji se tako nalaze, kako autori ističu, 'nezasluženo zaboravljene legende eksperimentalne elektroničke glazbe': Andrei Grammatik, Electric Fish, Študentsko delavski rock teater v opoziciji, Mario Marzidovšek, LX & Step Dancer, Metropolic Trans, Pagan Gadget, Klopotec, Popošev i Rozenfeld, Monotonik, Keller, Kodagain, PP Nikt i NEP.

Ono što je i više nego zanimljivo jest činjenica da je urednik kompilacije Nenad Vujić rođen 1985, odnosno u vrijeme nakon što su spomenuti izvođači već stvorili svoje prve eksperimentalne elektronske radove. Tako je Nenad, baveći se arheologijom audio povijesti elektronske glazbe s ovih prostora, shvatio da je u pitanju cijeli jedan niz sjajnih autora koji su nepravedno zaglavili u povijesti popularne kulture. Naime, fascinantno je vidjeti danas, s odmakom od 30 godina, koliko je bila avangardna ta scena i koliko je bila jaka, raznovrsna i kreativna čak u odnosu na Europu i svijet u to vrijeme, što je u razgovoru za tportal.hr potvrdio i izdavač ove kompilacije Dušan Hedl: 'Istina. Ja sam se učio kod Maria Marzidovšeka. On je bio moj profesor za nezavisno izdavaštvo. Skupa smo često nastupali i proveli puno zajedničkih noći debatirajući o svemu i svačemu. O toj sceni, filozofiji, umjetnosti, sociologiji… To je bilo jedno vrijeme rasprave kojeg danas više nema. Marzidovšek je izdao i prve kasete industrial glazbe na ovim prostorima. On je to zvao minimal brutal industrial music. Izdao je prve punk kompilacije na kojim su izašle i snimke moja prva dva benda Masakr i Centar za dehumanizaciju i onda sam ja vidio da se to tako radi, nakon čega sam osnovao prvu izdavačku kuću Front Rock. Za ovaj smo projekt osnovali novu etiketu Monofonika kroz koju ćemo objavljivati ovakve projekte.'




Na samoj prezentaciji ove kompilacije Vujić je održao predavanje o nastanku mail arta 70-ih godina prošlog stoljeća, iz kojeg je proizašao hometaping u 80-ima, pojašnjavajući vrijeme u kojem je to nastalo i naglašavajući da je protok informacija u to vrijeme bio sveden na dopisivanje glazbenih istomišljenika te vrlo skromno saznavanje o glazbenim trendovima jer nije bilo ni interneta, ni mobitela, ni progresivnih radiostanica preko kojih bi novi trendovi lakše nalazili plodno tlo. Koliko je važan taj period prve polovice 80-ih godina također je za tportal.hr komentirao Dušan Hedl: 'Cijele 80-e su jako važne. Tada su se društveni preokreti događali na ovim prostorima. Taj projekt 'Ex Yu Electronica' je možda čak i važniji nego rock muzika. Taj projekt donosi jednu novu povijest. Jednu novu istinu. Ja mislim da su mediji 80-ih donosili jednu vrstu nacionalizma na jugoslavenskom prostoru na kojem je jahala i rock muzika. Elektronska muzika je bila po strani i nikome nije bila toliko važna. Mi smo smatrali da to treba restaurirati i zato radimo na ovom projektu. 'Ne treba smetnuti s uma da su upravo iz te scene potekle grupe Laibach i Borghesia koje su naknadno doživjele i globalni uspjeh, iako su izvođači koji se nalaze na ovoj kompilaciji, a kako je naglasio Vujić, kreativci koji su tu muziku stvarali prvenstveno iz vlastitog zadovoljstva, bez zadanog cilja ili težnje za globalnim uspjehom.


Promociji je prisustvovao i jedan od izvođača s kompilacije Goran Jemrić-Monotonik, koji danas djeluje pod imenom Monofonik i koji je vrlo zorno približio o kakvom se vremenu radilo, donijevši svoj prvi, ručno izrađeni sintisajzer od dječjeg klavira i tipki s bojlera, ali na kojem je stvarao svoju glazbu i snimao prve kazete. Valja svakako na kraju naglasiti da je ovaj projekt potpomoglo i Ministarstvo kulture republike Slovenije te da razlog objavljivanja ove kompilacije na vinilu nije iz nostalgija, već je, kako Hedl naglašava, u pitanju vinil jer puno duže ostaje u vremenu, za razliku od digitalnog izdanja.