MOTOVUN FILM FESTIVAL

Obiteljsko nasilje, odrastanje i bullying

29.07.2014 u 13:57

Bionic
Reading

U ponedjeljak je Motovun film festival bio u znaku Arsena Dedića, kojemu je na rođendan uručena nagrada za životno djelo, a premijerno je prikazan domaći dokumentarac 'Djeca tranzicije', kao i dva filma u trajanju od skoro tri sata - ambiciozni njemački 'Policajčeva žena' i iščekivani američki 'Dječaštvo'

Arsenu Dediću u ponedjeljak navečer, baš na njegov 76. rođendan, dodijeljena je Nagrada 50 godina na velikoj pozornici na motovunskom trgu. Nagradu je dobio za minuli filmski rad i bogatu filmografiju koja uključuje skladanje glazbe za 34 igrana filma.

Uslijedila je premijerna projekcija novog dokumentarca iz produkcije Fatum, 'Djeca tranzicije' Matije Vukšića, u kojemu je autor pokušao na primjerima četvero djece prikazati posljedice tranzicijskog društva poremećenih vrijednosti na formiranje osobnosti najmlađih. Pronašao je četiri zanimljive i jake priče o djeci pobjednicima i gubitnicima tranzicije, dvije o zlostavljanoj djeci, žrtvama bullyinga, i dvije o klincima koji su pravi produkt konzumerističkog društva, no u svojoj namjeri uspio je samo polovično. Svaka priča zasebno bila bi sasvim solidan materijal za film, no okupljene u materijalu organiziranom na ovakav način doimaju se kao vrlo konfuzna cjelina. Drugi velik problem filma tretman je djece čija se intima razotkriva pred kamerama, ponekad narušavajući principe etičkog prikazivanja maloljetnika.

'Policajčeva žena' Philipa Gröninga pedantna je i spora studija obiteljskog nasilja, poremećenih odnosa u mladoj disfunkcionalnoj obitelji u kojoj hladnoća i nezainteresiranost partnera s vremenom eskaliraju u fizičko zlostavljanje iz kojega će tek proizaći prava tragedija. Iako ponešto predug, s trajanjem od 175 minuta, film je zanimljivo strukturiran i nudi distanciran uvid u psihologiju nasilnika, ali i žrtve. Svaka sekvenca čini jedno od šezdeset poglavlja, ispričanih polaganim ritmom, dugim, često statičnim kadrovima. Vizualno elaboriran i lišen 'povišenih' emocionalnih stanja, čak i kad prikazuje najtraumatičnije prizore, te svojim pedantnim prikazivanjem detalja, film povremeno više nalikuje kakvom dokumentarcu nego igranom filmu. To ne treba čuditi s obzirom da se autor afirmirao kao dokumentarist i 'Policajčeva žena' mu je prvi dugometražni igrani film, za koji je u Veneciji osvojio jednu od nagrada. Ono što je posebno potresno u Gröningovom filmu je način na koji tretira temu ne naglašavajući nasilje, ni njegove posljedice, nego ravnodušnim tonom sugerirajući 'normalnost' situacije. Na zanimljiv način tretira i temu odnosa čovjeka i prirode u kojoj čovjek u prirodi pokušava izigravati boga, upravljati životom i smrti, a nije u stanju kontrolirati ni vlastito ponašanje.


Slavni američki indie redatelj Richard Linklater snimao je film 'Dječaštvo' punih 12 godina prateći odrastanje, odnosno starenje svojih likova, tj. glumaca koji ih tumače. Njegov nevjerojatan eksperiment jedan je od najviše očekivanih filmova festivala, iznimno hvaljen nakon premijere na Sundanceu, no unatoč sjajnoj reputaciji, ova priča o odrastanju i transformaciji obiteljskih odnosa prikazana u kasne noćne sate ponešto je iznevjerila visoko postavljena očekivanja. No daleko od toga da je film loš, naprotiv, riječ je o sjajno elaboriranoj mreži kompleksnih međuobiteljskih odnosa koja budi asocijacije na sjajni Golikov 'Imam dvije mame i dva tate' - samo što se ovdje radi o dvije mame i trojici tata - a unatoč teškim temama, ostavlja dojam lakoće i nepretencioznosti, toliko da 166 minuta proleti u čas. Možda je baš to najveća Linklaterova majstorija.

*********************

Glavni pokrovitelj Motovun film festivala je Hrvatski Telekom koji je osigurao pokrivanje cijelog grada wi-fijem. Izbor atraktivnih filmova s festivalskog programa dostupan je u MAXtv videoteci.