FESTIVAL U PULI

Dva potpuno različita pristupa kriminalističkoj priči

24.07.2014 u 08:07

Bionic
Reading

Dvije drame s elementima krimića - 'Vjetar puše kako hoće' i 'Most na kraju svijeta' - obilježile su srijedu na Pulskom filmskom festivalu

'Vjetar puše kako hoće' dugometražni je igrani film eksperimentalista Zdravka Mustaća u kojemu se kroz mozaičnu strukturu prati sedmero likova i mreža njihovih isprepletenih odnosa. Prljava rabota plaćenog ubojice (glumi ga Mislav Čavajda) glavna je dramaturška okosnica filma, povezujući sve ostale likove - beskućnicu, balerinu na samrti, njenog brižnog muža koji ipak ima ljubavnicu, a ona je pak supruga opasnog kriminalca, te je njihov brak ozbiljno uzdrman zbog gubitka djeteta. Iako počiva na nekim stereotipnim postavkama, Mustaćev je film potpuna dekonstrukcija žanrovskog filma u kojoj se neprestano propituju pojmovi stvarnosti i fikcije uz naglašenu metaforičnost. Mustaćevi likovi kao da su napola živi, napola mrtvi, progonjeni duhovima vlastite prošlosti od kojih nema bijega. Vrlo dobru glumačku ekipu predvode Mislav Čavajda, Iva Mihalić i Bojan Navojec.

Za razliku od Mustaćeva modernizma, Ištvančićev pristup znatno je više klasičan. Snimljen prema scenariju književnika Josipa Mlakića, 'Most na kraju svijeta' priča je o turobnom životu i pokušajima mirne reintegracije ljudi s ovih prostora iseljenih u ratovima 1990-ih, ispričana kroz policijsku istragu o nestanku starca.


Ištvančićeva je intencija vjerojatno bila snimiti klasičan žanrovski film, bez odmaka s kakvim mu pristupa Mustać, ali s puno naglašenijim socijalnim i političkim kontekstom vremena koje je za nama, čije posljedice i dalje osjećamo. Na žalost, ono što bi trebala biti napeta igra detekcije kroz koju se odmotavaju ne samo razlozi starčeva nestanka, nego i bremenita društvena situacija koja uvjetuje ponašanje i odnose među likovima, zbog dramaturške razbarušenosti teško zadržava pažnju gledatelja. Naime pojedini segmenti priče doimaju se kao da su ili naknadno umetnuti ili dijelovi neke veće cjeline te su dramaturški 'slijepa crijeva' filma, poput epizode s obitelji vukovarskih izbjeglica koja je izgubila dvoje od svoje troje djece ili podzapleta s prostitutkama od kojih je jedna ljubavnica glavnoga junaka. Za pretpostaviti je da bi film bolje funkcionirao da su se Ištvančić i Mlakić čvršće držali temeljne priče i malo detaljnije razradili odnose među likovima (primjerice odnosi u obitelji policajca Filipa tek su naznačeni). Time je, uostalom, propuštena prilika da se nekim glumcima - primjerice Neli Kocsis, koja je svojom minijaturom kao Filipova supruga pokazala sjajan filmski potencijal - omogući da ostvari zaista upečatljivu ulogu.

***************************************
Partner Pulskog filmskog festivala je Hrvatski Telekom. Izbor atraktivnih filmova s programa bit će dostupan u MAXtv videoteci od 25. srpnja.