U ZAGREBU OD 1. DO 12. PROSINCA

Lech Kowalski gost Festivala nevidljivog filma

23.11.2010 u 13:59

Bionic
Reading

Četvrto izdanje Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma održat će se od 1. do 5. prosinca u Muzeju suvremene umjetnosti u dvorani Gorgona

Filmske mutacije: festival nevidljivog filma je filmološki projekt o modusima filmskog predstavljanja i tumačenja ili politikama filmskog kustostva, što je i tema ovogodišnjeg programa i simpozija. Govori o politikama kao filmskom mnoštvu, o filmu jer se filmsko stoljeće dogodilo, o kustostvu zbog brige o drugom životu starog medija.

Ovogodišnji festival-simpozij uključuje programe i predavanja svjetskih filmologa, Alexandera Horwatha (direktor Austrijskog filmskog muzeja), Olafa Möllera (stalni kustos filmskog festivala u Oberhausenu), Nicole Brenez (profesorica na Sveučilištu Paris III) i Goa Hirasawe (predavač na tokijskom Sveučilištu Meiji-Gakuin) te filmskih autora Lecha Kowalskog i Klausa Wybornyja, koji će potaknuti raspravu i refleksiju o oblicima nekomercijalnog prikazivalaštva te o etici, estetici i politici siromašnog, manjinskog kustostva.

Na simpoziju pod naslovom Politike filmskog kustostva, čija će se prva faza održati u subotu, 4. prosinca s početkom u 11 sati, raspravljat će se početne teze, povezane s ovogodišnjim filmskim programima, a razmišljanja, izjave i zaključci bit će uključeni u zbornik o odabranim povijesnim i suvremenim modusima filmskog predstavljanja i tumačenja.

U programu Nicole Brenez pod naslovom Postoji li uzaludnija aktivnost od pokazivanja slika otkriva se lirski anarhizam u filmovima Pierrea Clémentija, a Lech Kowalski će predstaviti nekoliko radova, poput ranog punk filma 'D.O.A.: Pravo na zrelost' o prvoj i posljednjoj američkoj turneji Sex Pistolsa, kao i najnoviji film 'Kraj svijeta počinje jednom laži', koji je premijerno prikazan prije mjesec dana u Francuskoj kinoteci. U tom filmu Kowalski dekonstruira filmski klasik Roberta Flahertyja 'Priča iz Louisiane iz 1948, (koji je financirala naftna kompanija Standard Oil), s internetskim aktualnostima o ekološkoj katastrofi na istome prostoru (British Petroleum je kupio nekadašnji Standard Oil). Lech Kowalski će zaključiti ovogodišnje mutacije živom montažom, miksajući uživo poglavlja svojeg online filma-oka, koji nastoji zahvatiti složenu stvarnost izvan proprocija jednog tradicionalnog filma.

U svojoj Zvučnoj selekciji Alexander Horwath predlaže povijesni obrat unutar nekih povijesti kratkog vremena, aktualizirajući uznemirujuću skrivenost austrijskog redatelja Gerharda Benedikta Friedla čije će filmove 'Knittelfeld - grad bez prošlosti' i 'Je li Wolff von Amerongen počinio stečajne prijestupe?' izložiti unutar povijesne avangarde, a pokazati nam Vigoa i Vertova kao potencijalne nevidljive suvremenike.

Tajne materijalističkog filma otkrit će nam Olaf Möller u programu ekstravagantnog naziva Olafov svijet. Šetnja čudesnim bespućima nekonvencionalne i nekonformističke filmske estetike. Program otvara i temu politke, estetike i etike rada s 'nađenim' i arhivskim materijalima: avangardni filmaš Klaus Wyborny predstavit će jednu od svojih Povijesti filma i održati predavanja o temporalnim strukturama filma i suvremenim adaptacijama ranih oblika filmske naracije.

Go Hirasawa će u svojem program Film & Situacije predstaviti japansko revolucioniranje umjetnosti, od japanske verzije situacionizma u filmu 'Inabin bijeli zec' o najradikalnijoj japanskoj performerskoj neoavangardnoj grupi Nulta dimenzija, koji su svojim golim tijelima i ritualima osvajali urbane prostore 1960-ih, do političke filozofije Masaoa Adachija u filmu 'Zatvorenik/terorist' sa zatvorskim tekstovima Blanquija, Gramscija, Negrija

Otvorit će se i blisko pitanje siromašnog, manjinskog kustostva izvedbenih umjetnosti. Petra Zanki i Tea Tupajić trodnevnom će performativnom instalacijom Nulta faza - kratkim uvidom u istraživalačku fazu projekta Curator's piece - predstaviti svoj koncept 'osvajanja' zapadnog kustostva.

Međunarodni projekt Filmske mutacije: festival nevidljivog filma pokrenut je 2007. u Zagrebu u suradnji s utjecajim filmolozima i filmskim kustosima iz različitih zemalja: Jonathanom Rosenbaumom (Chicago), Nicole Brenez (Pariz), Alexanderom Horwathom (Beč), Adrianom Martinom (Melbourne), Kentom Jonesom (New York) i Raymondom Bellourom (Pariz). Festival je nadahnut njihovim epistolarnim esejima o filmu koji su objavljeni u knjizi 'Filmske mutacije: promjenjivo lice svjetske  filmofilije', zajedno s tekstovima i istraživanjima koje su potaknuli, naglašavajući da bi filmske mutacije trebalo proširiti izvan granica jednog projekta ili knjige.