Film NEIZVJESNOST DO SAMOG KRAJA

Iznenadni filmski obrati

Neki od najuzbudljivijih filmskih doživljaja nastaju kada shvatimo da smo nasjeli na spretnu naraciju koja nas je kriomice odvukla na krivi put spoznaje što se zaista u filmu zbiva, da bi nas zaprepastila neočekivanim obratom i kulminacijom koju nismo očekivali. Karakteristika dobrog filma s takvim obratom jest da tek na drugo gledanje shvaćamo da nam zapravo cijelo vrijeme servira suptilne naznake onoga što će se ustvari dogoditi. Prisjetimo se nekolicine filmova s najspretnije smišljenim obratima radnje

Privedite osumnjičene

Uz 'X-Men' najpoznatiji film Bryana Singera jedan je od najpoznatijih filmova s neočekivanim obratom. Nastup Kevina Spaceyja kao nepouzdanog naratora hipnotizira gledatelje još od premijere 1995. godine.

Živčani i skrušeni Rober 'Verbal' Kint uvlači gledatelja u priču koju prodaje policiji, o sjeni straha koja se nadvila nad kriminalno podzemlje Kalifornije. Njezin uzrok je briljantni zlikovac Keyser Soze. Veliko otrkiće i odgovor na pitanje cijelog filma – tko je Keyser Soze – otkriva se na samom kraju kada Kint napušta policijsku stanicu u koju istovremeno pristiže foto-robot Keysera Sozea, koji policajcima otvara oči te spoznaju da su tog zloglasnog kriminalca upravo pustili da ode.

Prava genijalnost leži u činjenici da je Kint, zapravo Soze, dobivao na vremenu izmišljajući cijelu priču na licu mjesta, koristeći informacije pročitane na oglasnoj ploči sobe u kojoj su ga ispitivali.





Uljezi

Nicole Kidman i njezino dvoje djece maltretiraju 'uljezi' u istoimenu jezovitom klasiku Alejandra Amenabara. Djeca pate od rijetke bolesti zbog koje ne podnose dnevno svjetlo, pa je tročlana obitelj osuđena na stalni boravak u zamračenoj kući na osami, a pomaže im troje misterioznih staratelja. Da stvar bude gora, uljezi s vremenom postaju sve napadniji, dovodeći lik Nicole Kidman na sam rub razuma.

Na kraju razum popušta pred izmjenom realnosti u kojoj postaje jasno da su zapravo majka i djeca pokojni, no ostali su kao duhovi nastanjivati kuću, a 'uljezi' za koje cijelo vrijeme misle da su duhovi koji čine kuću ukletom, zapravo su živi ljudi koji nad njima, stvarnim duhovima, pokušavaju izvršiti egzorcizam i očistiti kuću od njihove prisutnosti. Zajedno s već stoput prežvakanim 'Šestim čulom', 'Uljezi' su najpoznatiji primjer 'već su bili mrtvi' podžanra.





Iskonski strah


Edward Norton prvi put je zapeo za oko javnosti svojim portretom zbunjenog ministranta koji usto pati od teškog mucanja u trileru Gregoryja Hoblita iz 1997. godine. Javnost ostaje zabezeknuta optužnicom prema kojoj je taj prestrašeni ministrant ubio lokalnog nadbiskupa, što je dovoljan mamac za beskrupuloznog odvjetnika, kojeg izvrsno portretira Richard Gere, da se prihvati slučaja i još jednom dospije na naslovnicu brojnih novina.

Nakon što je otkrio da njegov klijent pati od poremećaja višestruke ličnosti, odvjetnik uspjeva isprovocirati ministranta da pokaže Roya, svoj agresivni alter-ego, pred sucem i porotom, čime ga posljedično spašava od zatvorske kazne nakon što sud ministranta proglasi neuračunljivim.

Zadovoljan svojim uspjehom, odvjetnik se oprašta od zbunjenog ministranta da bi kasnije saznao da je cijela priča bila izmišljotina, zajedno s likom prestrašenog ministranta kojeg je Nortonov lik izmislio da bi zavarao svog odvjetnika, sud i porotu.





Prestiž

Fantastična zvjezdana ekipa glumaca sačinjena od Hugha Jackmana, Christiana Balea, Michaela Cainea, Scarlett Johansson i Davida Bowiea bila je dovoljan mamac za horde gledatelja da posjete kino-dvorane, no prava poslastica, mimo odličnih glumačkih izvedbi, je bio iznenađujući rasplet.

Dvojica zakletih suparnika u svijetu madžioničarstva londonske scene s početka dvadesetog stoljeća pokušavaju se nadmudriti i nadjačati što boljom iluzijom teleportacije. Njihovo nadmetanje ubrzo postaje opsesija koja ugrožava živote ljudi koji ih okružuju. Prava prijetnja koju predstavljaju postaje jasna kada se napokon razotkrije prava tajna iza njihovih trikova.

Baleov lik Alfred Borden svoje iluzije stvara uz pomoć brata blizanca, čije postojanje je uspio sakriti čak i od vlastite supruge koja nije bila svijesna da život ne dijeli samo sa svojim mužem, nego i s njegovim bratom. S druge strane, pak, Jackmanov lik Angier otkrio je tajnu kloniranja, a prilikom svake svoje predstave utopi jednog svog klona.





Klub boraca

Za očekivati je da će biti dosta tučnjave u filmu naziva 'Klub boraca', no najčudnija i svakako najpamtljivija je borba Edwarda Nortona s – Edwardom Nortonom!

Nakon cijele filozofije preuzete od karizmatičnog Tylera Durdena, sve što treba učiniti da bi raskrstio sa svojim uredskim poslom i starim načinom života je optužiti svog šefa za fizički napad. No da bi u tome uspio, posljedice tog napada moraju izgledati vjerno, za što su se pobrinule njegove vlastite šake pred zabezeknutim šefom. U cijeloj toj neobičnoj sceni najbizarnije je Nortonovo fućkanje dok odlazi iz firme isprebijan, nakon što je dobio ono što želi.

No to nije ni blizu pravom obratu radnje, gdje na samom kraju saznajemo da Tyler Durden zapravo ne postoji, osim u glavi neimenovanog lika Edwarda Nortona te da je zapravo sam tvorac svega učinjenog, a jedini način da ubije Tylera Durdena jest da ubije sebe. Na njegovu sreću, promašuje dovoljno da preživi za dlaku, istovremeno se rješavajući svojeg superseksi, kreativnog i anarhistički razornog alter-ega.






Otok Shutter

Scorseseovom pokeraškom igrom film 'Otok Shutter' prvenstveno udara na instinktivne osjećaje. Sve je svedeno na uznemirujuće nagađanje jezovitih tajni koje nikako da se u potpunosti razotkriju. Počevši od pitanja kako je pacijentica uopće nestala iz ustanove maksimalne sigurnosti? Zašto se pričinja da Cawley i Naering stalno nešto prikrivaju? Zašto boravak na otoku uopće potiče Danielsove flashbackove?

Ipak, Otok Shutter ne završava tradicionalno definirano. Odnosno, završetak filma je jednako neizvjestan i ostavlja nedoumicu kao vrhunac radnje, što ga na prvi pogled čini nesavršenim, nedorađenim. No sve zapravo ima smisla. Svi mi imamo svoje viđenje istine poput lika Leonarda DiCapria - Teddya Danielsa, pa će tako i svatko vidjeti ovaj film na sebi svojstven način, što i jest sama finalna poanta kraja koji ostavlja prostor svakom gledatelju da odabere svoju 'pravu' stranu istine.






Zanimat će vas u MAXtv videoteci:

Otok Shutter
Iskonski strah
Memento
Mandžurijski kandidat
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još