Film SPEKTAKLI S ISTOKA

Hollywood se preselio u Koreju

Južnokorejski film u prvoj je polovici proteklog desetljeća doživio gotovo nevjerojatan procvat, uvrstivši se među rijetke svjetske kinematografije koje mogu funkcionirati pokrivajući se na vlastitom tržištu

Udine Far East Film
'Woochi'
Taj je val izbacio niz globalno značajnih autora kao što su Bong Joon-ho ('Sjećanja na ubojstvo', 'Domaćin'), Park Chan-wook ('Oldboy') ili Kim Jee-woon ('Priča o dvije sestre', 'Gorkoslatki život'). Međutim, taj balon je morao puknuti, pa se tijekom protekle dvije godine u filmskim medijima više moglo čuti o krizi tamošnje kinematografije nego o njezinim uspjesima. Srednjobudžetni žanrovski filmovi, temeljna snaga razvijene i zdrave kinematografije kao što je korejska, počeli su donositi gubitke, no loš period je - čini se - gotov. Ne samo što financijski pokazatelji pokazuju oporavak, nego je potencijal novijih korejskih filmova na međunarodnoj sceni ponovno značajan, barem ako je suditi po predstavljenim žanrovskim filmovima na ovogodišnjem Far East Filmu, festivalu dalekoistočnih kinematografija u Udinama, najvećoj smotri azijskog filma izvan tog kontinenta.

Ono što se ove godine čini kao najuočljivija karakteristika novije azijske, osobito južnokorejske filmske produkcije, jest potpuna holivudizacija.

Kinezi snimaju sa sve većim i većim budžetima, a Korejci su usavršili žanrove u kojima su do sada apsolutno dominirali Amerikanci – filmove o superherojima i filmove katastrofe.

Koreja je - naravno, na domaćem terenu - izazvala Hollywood na dvoboj blockbustera i zamalo pobijedila! Najgledaniji korejski film u posljednje tri godine, 'Haeundae', sa 11,5 milijuna gledatelja nadomak je 'Avataru', koji je u Koreji pogledalo 13 milijuna gledatelja, a Cameronov megablockbuster nije do kraja zasjenio ni luckasti superherojski spektakl 'Woochi', koji je istodobno prikazivan u tamošnjim kinima, te je privukao itekako respektabilnih šest milijuna gledatelja.

Kvalitetom i inventivnošću južnokorejski blockbusteri nadmašuju američke.

Kad je 'Haeundae' u pitanju, korejska kinematografija definitivno je potukla Hollywood, i to njegovim vlastitim oružjem - prokušanom recepturom za film katastrofe: red spektakla, red patetike, koji su nam servirani kroz osobne priče desetak glavnih likova, među kojima su genijalni znanstvenik kojega nitko ne uzima ozbiljno, obitelj na rubu raspada, pohlepni političar kojega katastrofa podsjeti koje su prave vrijednosti itd. 'Haeundae' (to je, inače, naziv jednog dijela primorskog grada Busana) sjajan je primjer kako holivudska matrica - kad se pametno primjeni - ne mora rezultirati iritantnim filmom punim stereotipa, nego vrhunskom zabavom koja se zna odmaknuti od vlastitih nedostataka i preokrenuti glave slabosti (stereotipe) u izvor humora i zabave. To je prvi korejski film katastrofe, zaradio je milijune, a redatelja Youna Je-gyuna - dosad poznatog prvenstveno po komedijama - promovirao među najutjecajnije korejske filmaše. Fascinantni specijalni efekti, ipak, nisu u potpunosti napravljeni u Koreji, nego je animacija vode i kreacija divovskih valova nastala Kaliforniji, u Polygon Entertainmentu, kompaniji koja je kreirala efekte za 'Oluju svih oluja' i 'Dan poslije sutra', inferiornije holivudske uzore 'Haeundaea'.

Fantastični spektakl 'Woochi', pak, vrlo je maštovit i zabavan korejski izdanak žanra o superherojima. Naslovni junak je arogantni mladi čarobnjak iz 16. stoljeća (inače, utemeljen na jednoj korejskoj legendi), koji se, složenim stjecajem okolnosti, nađe u suvremenom Seulu, gdje mora spriječiti svoga moćnog rivala da se domogne čarobne frule pomoću koje bi mogao zavladati svijetom. Redatelj i scenarist Choi Dong-hoon u filmu vrlo spretno isprepliće fantastične, humorne i romantične elemente: akcijske scene u pravilu su bravurozno orkestrirane, s vrlo uvjerljivim vizualnim efektima koji doista nimalo ne zaostaju za holivudskim standardima. Istini za volju, Choiju malo nedostaje mjere - u trajanju od dva sata i 15 minuta, 'Woochi' ima nekoliko osjetnih oscilacija u ritmu, a pojedine scene previše su frenetične. Nije, dakle, riječ ni o kakvom remek-djelu, ali i sa svim svojim manama 'Woochi' je zanimljiviji i zabavniji od barem 75 posto slične holivudske produkcije.

 

  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još