ZOMBIJI IZ PANČEVA

'Srpska država ne voli horor filmove'

26.01.2009 u 10:00

Bionic
Reading

'Zona mrtvih', prvi srpski zombi-horor, jedan je od najočekivanijih filmova FEST-a, a mi smo porazgovarali s redateljem o toj međunarodnoj koprodukciji

Prije više od godinu dana na ovim smo stranicama pisali o zametku projekta 'Zona mrtvih', prvom srpskom, ali i ex-YU zombi-hororu. U međuvremenu film je završen, s američkim gostujućim zvijezdama i legendama ispred kamere (prednjači Ken Foree, ikona filma o zombijima, proslavljena ulogom u Romerovom klasiku 'Zora živih mrtvaca'), a njegova se premijera očekuje 22. veljače u Beogradu, na FEST-u.

Razgovarali smo s Milanom Todorovićem, jednim od dvojice redatelja 'Zone mrtvih', koji nam je odmah objasnio zametak cijelog projekta:

Vukota Brajović i ja napisali smo 10 epizoda igrane serije, koju smo nazvali 'Fatalna pravda', misleći da je to lakši put da realiziramo igranu formu koja bi bila akcijsko-fantastičnog žanra. Koncept je sadržavao i 'the movie' koji bi slijedio poslije desete epizode. Međutim, nakon nekog vremena i nerazumijevanja mnogih producentskih kuća i televizija, odlučili smo pokušati krenuti od tog filma, koji sam trebao ja režirati, a Vukota igrati glavnu ulogu.

Prva verzija scenarija se i zvala 'Bekstvo iz Pančeva', bila je prilično low-budget i trash, a na zombijima sam ja insistirao, jer sam tih godina gledao samo zombi filmove, a i mislio sam da ćemo zombije lakše realizirati od vampira, iako se glavni junak serije borio protiv vampira. Od 'Nepoznatog', glavnog junaka serije, razvili smo lik 'Zatvorenika', također bezimenog antiheroja. Milan Konjević je kasnije uključen, najprije samo kao scenarist, a zatim smo se, uslijed odlične suradnje na razvoju scenarija, dogovorili da zajedno i režiramo film.'

Navodno je prva ideja bila napraviti srpsku verziju 'Bijega iz New Yorka', a tek kasnije se sve pretvorilo u klasični film o zombijima?

Od prve verzije scenarija, koja je bila bazirana na nekom starom scenariju za kratki film u kojem se stanovnici Pančeva pretvore u zombije jer piju pivo Weifert koje je bilo izloženo zagađenju, išlo se ka nekom spoju najboljih filmova Johna Carpentera 'Napad na policijsku stanicu 13' i 'Bijeg iz New Yorka'. S tim što smo od starta imali zombi epidemiju. Scenarij nije bio ambiciozan i ideja je bila da se snimi maltene bez dinara, s drugarima i eventualno dva-tri poznatija domaća glumca.

Međutim, vrlo brzo smo počeli razmišljati o malkice ambicioznijem projektu, s obzirom da smo osjećali da imamo dobar scenarij u rukama. Sjećam se reakcije Mikija Krstovića koji ga je pročitao još 2005. godine, a koji nas je svojim oduševljenjem natjerao da razmišljamo 'krupnije'. Zato smo i osnovali producentski kuću Talking Wolf Productions, koja je i realizirala ovaj film.


Priča o realizaciji filma navodno je pravi 'američki san' (da ne kažem 'srpski san') – nakon što ste ga napisali, mejlali ste ga Kenu Foreeju, nakon čega je on odgovorio da mu je super i da to želi raditi, u njemu glumiti, ali ga i producirati. Je li to istina ili samo mit? Kako je sve zapravo teklo od ideje do prvih znakova realizacije?

Producent Loris Curci je predložio Kena Foreeja za cameo u filmu. Vukota i ja smo bili oduševljeni time. Naša posljednja verzija scenarija morala je hitno biti 'upgradeovana'. U tom trenutku obojica smo se više bavili pakovanjem projekta, tako da nam je bio potreban još netko. Ja sam već duže vremena želio kontaktirati Milana Konjevića, koji mi je praktično bio idol kada sam bio klinac jer je pisao omiljene mi stripove 'Generacija Tesla' i 'Borci sumraka'.

Prilikom posjete Daria Argenta Beogradu upoznali smo se s Milanom i predstavili mu projekt. On je pomislio da smo nenormalni kada smo mu rekli da želimo snimiti zombi film u kojem bi se pojavio Ken Foree. Međutim, pošto je čuo da sam ja veliki fan njegovih stripova, odlučio je ipak da će nam napisati novu verziju scenarija, koja bi uključivala i novi lik napisan za Kena Foreeja. Iako je lik bio epizodan u prvom trenutku, bio je toliko dobro napisan da smo ga vrlo brzo proširili u glavnog!

Kena je kontaktirao Loris i zainteresirao ga je za film. Međutim, prošlo je skoro godinu i pol dana do trenutka kada je Ken zaista i pročitao scenarij. Od tog trenutka Ken je postao najveći podržavatelj 'Zone mrtvih'! On je bio oduševljen i ulogom i pričom i želio se maksimalno uključiti u razvoj priče, likova i realizaciju projekta. Zajedno smo nadogradili lik Mortimera Reyesa, kojeg je on igrao, a pomogao nam je i oko ostalih likova i priče. On je i sugerirao Kristinu Klebe za glavnu žensku ulogu. Zbog svog velikog angažmana na projektu uključen je u produkcijski tim kao 'associate producer'.

Strani glumci su bili Lorisov uvjet? Ili...? Kako je uopće producent Loris Curci u sve ušao?

Loris je vidio neki promotivni katalog koji smo Vukota i ja napravili s drugarima u cilju prikupljanja sponzora. Napravili smo i verziju na engleskom koju je Loris vidio na marketu u Berlinu. On je imao jedan uvjet – da se snima na engleskom. Na to smo mi, naravno, pristali. Loris je vrlo brzo došao u Beograd i tada nam je rekao da bi volio uključiti Kena Foreeja u podjelu. Sugerirao nam je da smislimo još neke uloge za strance.

On je predlagao i Daga Bradleyja, čuvenog Pinheada, ali od suradnje s njim na kraju ništa nije bilo. Loris je tada bio u pripremama za film 'Thy Kingdom Come' pa se 'Zona' prolongirala neko vrijeme. Za to vrijeme je uključen Konjević, koji je razradio našu originalnu priču, dopisao dva glavna lika i cijeli projekt učinio dosta ambicioznim! Loris je kasnije uključio i producente iz Španjolske i Italije koji su zajedno s nama producirali 'Zonu mrtvih'.

Vidim da Loris sada radi na remakeu 'Vij', koji će režirati Robert Englund. Navodno se planira i snimanje nekakvog novog srpskog horora s Englundom, znaš li što i imaš li prste u tome?

Loris i Englund su surađivali na više filmova i dugo se poznaju. Upravo je završeno snimanje filma 'Sinner', koji je producirao Loris, a u kojem glavnu ulogu igra Englund. Trenutno pripremaju još dva zajednička projekta, od kojih je jedan 'Noćni plen', srpski slasher horor, koji je po mojoj zamisli napisao Konjević, a zajedno ćemo ga režirati. Za Englunda smo napisali ulogu pravoslavnog svećenika koji kreće u obračun s krvožednim vampirima u Deliblatskoj pješčari.

Kristina Klebe glumila je u remakeu 'Noći vještica', Emilio Rosos u 'Mad Men'... Jesu li oni znatno digli cijenu projekta?

Moram priznati da nitko od njih nije podigao cijenu projekta u smislu troška, dok su, naravno, svi oni, a prije svega Foree, veoma podigli vrijednost filma. Iako su njihovi honorari nešto što neću otkrivati, reći ću samo da su svi bili veoma susretljivi, jer im se prije svega dopao projekt.


Kolik je uopće budžet? U Hrvatskoj, primjerice, to ne bi nitko radio za manje od pola milijuna eura...

Ne bi ni ovdje. Neizvodljivo je. Srećom, 'srpski' dio je završen snimanjem, a postprodukcija je dio budžeta koji pada na teret Italije.

Osim toga, kod nas imamo problem da takav film jednostavno ne bi vratio novac, a kamoli zaradio. Zato svi ovise o donacijama države pa snimaju samo ono što država smatra prikladnim. Čini se da je Srbija pronašla drugačiji recept pa osim 'Zone mrtvih' imamo i naslove kao što je 'Srpski film', koje teško da bi financirale državne institucije. Ili...?

I u Srbiji svi ovise od donacijama države. Neopisive teškoće smo imali da prikupimo sredstva za ovaj film. Svi imaju odbojnost prema žanrovskom filmu, naročito hororu. Ali to je greška! Država mora financirati i žanrovski film. To je najbolji način za promociju zemlje u cijelom svijetu. I to iz više aspekata. Prvo – šira publika će moći vidjeti neku zanimljivu priču iz, recimo, Srbije i saznati nešto više o toj zemlji, o ljudima i sl. Drugo – kvalitetan žanrovski film privući će proizvođače takvih filmova iz cijelog sveta i omogućiti poslove velikom broju ljudi. Osvrnimo se samo na Rumunjsku i Bugarsku...

'Zona mrtvih' ima jaku ekološku poruku, s obzirom da se zombi epidemija dogodi uslijed zagađenja u Pančevu. To nam je donekle pomoglo. Također, najveću podršku imali smo od ustanova i institucija poznatih po tome što pomažu mlade autore i nove ideje, prije svega Izvršno veće AP Vojvodine i Sekretarijat za kulturu Grada Beograda, a zatim i kulturne institucije grada Pančeva.

Obzirom da je riječ o koprodukciji, kako će ići distribucija? Je li film već prodan u SAD, Italiju...?

Film će imati svjetsku premijeru na FEST-u 22. 2. Zatim kreće distribucija u Srbiji. Američka kompanija EPIC PICTURES je zastupnik 'Zone mrtvih' na svjetskom tržištu i oni će prodavati film u cijelom svijetu. Za teritorij SAD-a su već zainteresirane neke velike i poznate distributerske kuće! S obzirom da je film srpsko-talijansko-španjolska koprodukcija, u tim zemljama će sigurno biti distribuiran. Štoviše, u španjolskim kinima će ići sa 75 kopija! Što je nezabilježeno za neki film odavde.

Film je cijeli na engleskom... Na što će to sličiti? Dubbing, ili su svi glumili na engleskom?

Svi su glumili na engleskom.

Miroslav Lakobrija radio je efekte i stvorio prve srpske zombije. Kako si zadovoljan njegovim poslom, može li se nositi s Romerom i stranim produkcijama?

Miki Lakobrija je velik talent i marljiv radnik. S obzirom na teške uvjete u kojima je radio, čovjeku treba skinuti kapu. Zombiji su uvjerljivi i strašni, efekti su sjajni  i mislim da bi u boljoj produkciji Lakobrija zaista pokazao što zna. Naš mali budžet ga je prilično ograničavao u tome, ali Lakobrija je dovoljno kreativan da se izbori s time, a da finalni produkt ne trpi mnogo.

Premijera je na FEST-u. Dolaze svi, pretpostavljam, Foree i strani glumci? Očekuješ spektakl?

Nadam se. Ken dolazi. Emilio je najavio dolazak. Za Kristinu još uvijek ne znam. Nadam se da će biti lijepo. Najviše me zanima reakcija publike.

Već se, naravno, priča o snimanju nastavka, a ovaj još nije ni krenuo u distribuciju? Što je s nastavkom? Samo želja, ili je već napisan scenarij, je l' se razgovaralo s producentima oko toga...?

Producenti su ga i naručili. Sinopsis je napisan. Ken je već prihvatio da bude u nastavku, čak će se vjerojatno uključiti i u pisanje scenarija. Ako 'Zona mrtvih' prođe dobro koliko se očekuje, ne sumnjam da će se krenuti u realizaciju nastavka. A da citiram Kena poslije čitanja sinopsisa za nastavak: 'You did it again! This one is even better!'