MAJSTOR ZA ZARADU

Vole ga mrziti, ali Bay je jedan od vladara Hollywooda

15.07.2014 u 10:00

Bionic
Reading

On je redatelj kojega kritika voli mrziti, ali ujedno je i možda najvažniji holivudski redatelj današnjice - Michael Bay

Dok njegov najnoviji film iz franšize 'Transformera' upravo osvaja publiku širom svijeta, pa tako i u Hrvatskoj, zanimljivu analizu njegove filmografije objavio je britanski Telegraph. Ono što se uočava na prvi pogled kod Baya je to što obožava donje rakurse. 'Bay kameru drži blizu zemlji jer tako sve izgleda veće od života, ali također jer gledatelje stavlja u ležeću poziciju, u ugodan uljuljani položaj poput rimskog cara koji samo čeka da ga se nahrani sljedećom bobicom grožđa', piše Robbie Collin dodajući da to znači da u njegovim filmovima gledatelji na svijet gledaju iz dječje perspektive, iako kad snima žene, suknjice su im uvijek toliko kratke, da se to može smatrati pogledom perverznjaka. Nama se, pak, čini da je to pravi seksizam, to je djetinjasti mačistički pogled, neodraslog muškarca koji se voli igrati autićima i robotićima, dok fantazira o neosvojivim curama, koje onda od frustracije svodi na isprazni objekt. Ukratko, Bay snima filmove o tinejdžerima za tinejdžere, koliko god da su zapravo stari. Uostalom i sam kaže da snima filmove namijenjene 'dječacima tinejdžerima u svima nama'.


Brza montaža, još brži automobili, zgodne djevojke i spektakularne akcijske scene koje krše zakone fizike zaslužne su za njegovo nedavno izboreno mjesto drugog najunosnijeg holivudskog redatelja svih vremena. S više od dvije milijarde dolara zarade Michael Bay prestigao je Roberta Zemeckisa, autora Forresat Gumpa i Povratka u budućnost, na listi redatelja čiji filmovi najviše zarađuju, no na prvom je mjestu i dalje nedodirljivi Steven Spielberg.
Debitirao je 1995. filmom 'Bad Boys', s Willom Smithom i Martinom Lawrenceom, a 18 godina kasnije, nadahnut istinitim događajima, snimio jedan od svojih najboljih filmova, 'Pain & Gain', za njegove kriterije relativno ozbiljnu krimi dramu s Markom Wahlbergom (kojega je nakon toga angažirao u 'Transfromerima') i Dwayneom Johnsonom kao dvojicom napumpanih body buildera spremnih na sve da ispune svoj američki san.


Danas ga se smatra glavnom holivudskom babarogom, iako je on čovjek-defibrilator, piše Robbie Collin obrazlažući da Bay sam svojim filmovima zarađuje iznose o kojima mnogi ne mogu ni sanjati, a samo je serijal 'Transformers' u svijetu zaradio preko tri milijarde dolara.
'Brojke su tako velike jer Bayevi filmovi su među rijetkima koji masovnoj publici nude nešto što videoigre ne mogu: oni su fenomenalni, u pravom smislu te riječi, i morate ih gledati isključivo u kinu. Sviđalo vam se ili ne, on je najvažniji redatelj koji danas radi u Hollywoodu.'

Možda on i radi filmove za tinejdžere, ali gledaju ih svi. Recentni podaci o gledanosti najnovijeg filma o Transformerima 'Doba izumiranja' ukazuju da je 58 posto američke publike koja je gledala film starije od 25 godina, a 36 posto su bile žene. 'Da bi se razumjelo Baya, važno je ne otpisati ga. Svatko može uperiti kameru u lijepu djevojku, skup auto i veliki pokolj i nazvati to filmom. No ne može svatko od ta tri elementa napraviti film koji će se tjednima gledati u kinima', tvrdi Collin.


Njegov besramni američki patriotizam, militarizam i materijalizam kritičare barem podjednako nerviraju kao i seksizam koji propagira. Njegovi likovi često ponosno stoje pred američkom zastavom, problemi se rješavaju sukobima jer diplomacija uvijek zakaže, a sve što sjaji i skupo je fetišizira se.

Kao 15-godišnjak Bay se preko ljeta zaposlio u Lucasfilmu, gdje je popunjavao storyboardove za film 'Indiana Jones: Otimači izgubljenog kovčega', a njegov su talent uočili producenti Jerry Bruckheimer i Don Simpson dok je kao dvadesetogodišnjak režirao reklame i videospotove za Vanilla Icea i Meat Loafa. Dali su mu 20 milijuna dolara za Bad Boys, a on je od Willa Smitha, TV glumca poznatog po osrednjim sitcomima napravio filmsku zvijezdu velikog kalibra.

Možda je teško povjerovati, ali omiljeni mu je film mjuzikl 'Priča sa zapadne strane'. Kritika je masakrirala i 'Armageddon' (1998) i 'Pearl Harbor' (2001), a SF 'The Island' (2005) s Ewanom McGregorom i Scarlett Johansson bio je njegov jedini komercijalni neuspjeh.

'Oni vole mrziti, a mene nije briga; neka mrze. Dobro je da se odvija diskusija. To me drži na vršcima prstiju', izjavio je nedavno osvrćući se na kritike 'Transformera'.