VELIKE PROMJENE

Festival igranog filma u Puli dobit će novo vodstvo

04.12.2013 u 15:33

Bionic
Reading

Ministarstvo kulture otvorilo je online savjetovanje o nacrtu Pravilnika o statusu i financiranju Festivala igranog filma u Puli, kojim bi se bitno izmijenila organizacijska struktura festivala, o čemu smo porazgovarali s ravnateljem HAVC-a Hrvojem Hribarom i umjetničkim ravnateljem Festivala igranog filma u Puli Zlatkom Vidačkovićem

'Pune 23 godine, od Ive Škrabala, raspravlja se, ne osobito plodno, o preinaci Pule u relevantan događaj za Hrvatsku, regiju i Europu. Pula je, uz inicijative gospođa Zdenke Višković Vučić i Tanje Miličić zadnjih godina postigla veliku posjećenost. Ekipa iz javne ustanove Pula Film Festival radi dobro. Istarska publika štuje taj festival kao svetinju. Vrijeme je da se ljudima 'na terenu' pomogne da Arena kao veličanstvena platforma postane dionik europske scene', istaknuo je na početku Hrvoje Hribar.

Najslabijom točkom dosadašnjeg festivala Hribar vidi komunikaciju. 'Komunikacija s javnošću kao jedno pitanje, i unutrašnja komunikacija različitih programa festivala kao drugo pitanje. Festival je ove godine organizirao čitav niz fantastičnih radioničkih i prikazivačkih programa za djecu i mlade za koje je saznala samo lokalna (istarska) javnost. Niz regionalnih panela (Alpe-Jadran i Ex Yu) bili su u pripremi pa ih je Vijeće festivala moralo otkazati mjesec dana prije festivala, jer se stvari nisu uspjele adekvatno iskomunicirati itd. Mislim da smo se u Hrvatskoj, uz Motovun, Animafest, ZFF, zašto ne reći – i Sarajevo – dosta toga naučili o ustrojavanju i organizaciji festivala. Zašto ne bismo rješenja primijenili i na Pulu?

U novoj strukturi Pule umjetničkog ravnatelja bi zamijenilo umjetničko vijeće od tri člana, što Hribar smatra dobrim rješenjem. 'Pula je festival koji u glavnom programu prikazuje većinske i manjinske projekte jedne kinematografije, dakle po defaultu. Zadaća onoga tko uređuje glavni program jest da rasporedi plan projekcija iz 'postojećeg materijala' te da zadanom broju naslova pribroji nekoliko filmova proizvedenih izvan javnog sustava, ako zaključi da zadovoljavaju standarde. Za taj zadatak festivalu ne treba umjetnički ravnatelj po uzoru na Cannes ili Motovun, gdje selekcija doista ovisi o osobnom ukusu i svjetonazoru umjetničkog ravnatelja. Stoga podržavam kolegijalni tim kao adekvatnije rješenje, a to omogućava i veću kreativnu dinamiku u cijeloj organizaciji jer će bit moguće rotacije u skladu s potrebama i zahtjevima koje će festival i publika generirati.'

Zaposleni
u Javnoj ustanovi PFF ne bi trebali strahovati za posao. Oni će, naime, i 'dalje biti zaposleni svojim poslom: Festivalom igranog filma u Puli i drugim djelatnostima, kao što su Kino Valli i drugi događaji u Areni vezanih i nevezanih uz film. Angažman 'vanjske produkcije' već je uvedena praksa, a pravilnik je samo regulira. Zamislimo primjera radi: ceremonija otvaranja, PR servis, organizacija, masterclassovi npr. oskarovca Čedomira Kolara ili Branka Lustiga i sl. natječajem se može dodijeliti vanjskoj ekipi. Trenutno zaposleni u javnoj ustanovi Pula Film Festival i dalje ostaju krovni sustav filmskog festivala, a direktor Javne ustanove ostaje direktor festivala'.

Hrvoje Hribar


Osim zaposlenih, festival bi zadržao i međunarodni dio, a ne bi trebalo doći ni do većih programskih promjena. 'Festival ima svoj smjer, zadale su ga Tanja Miličić i Zdenka Višković i njihov tim: nacionalna revija uz bogat regionalni kontekst, što se odnosi na zemlje bivše Austro-Ugarske koliko i na bivšu Jugoslaviju.'

Hribar vjeruje da neće doći ni do promjena u financiranju Pule, koju direktno financira Ministarstvo kulture, za razliku od ostalih festivala, koji su pod novčanom kapom HAVC-a. 'Kad pogledate troškove PFF-a i usporedite ih s drugih 56 hrvatskih filmskih manifestacija, upada u oko da svih spomenutih 56 festivala zajedno, od Hrvatskog audiovizualnog vijeća pri HAVC-u dobiva subvencije koje su ukupno zbrojene manje od proračuna Pule. Dvije su mogućnosti: ili Pulu pojeftiniti ili osigurati da u okviru svog velikog proračuna ostvari neupitno velike rezultate. Mislim da se Vijeće Pulskog festivala odlučilo za ovaj drugi put. Potpuno ispravno.'

Za kraj, Hribar je prokomentirao navodni sukob interesa, jer je prošle godine režirao otvaranje festivala, a istovremeno bio u vijeću koje je odlučivalo o njegovu organizatoru. 'Za ovu priliku obračunat ću samo svoje prihode: od četiri pravne osobe koje su sudjelovale u ceremoniji otvaranja nisam primio nikakav novac niti sam potpisao ikakav ugovor za svoj račun. Ustanova PFF, HAVC, Organizacija d.o.o. ili Ministarstvo kulture nisu sa mnom bili niti jesu u poslovnom odnosu vezanom uz festival. Podjednako tako, ne postoji nitko četvrti tko bi mi se zahvalio za angažman oko PFF-a, a putem neke usluge ili uplate. Utoliko mi je žao da me umjetnički direktor Vidačković ružno blati, iznoseći tvrdnje za koje zna da su neistinite. Festivalsko Vijeće me zadužilo da nadgledam rad na ceremoniji otvaranja i obavio sam zadatak: u suradnji s producentom ceremonije redigirao sam i mijenjao dijaloge voditelja, izdavao redateljske upute za svjetlo i glumce. To za sada nije kažnjivo u RH', rekao je ravnatelj HAVC-a.

Zlatko Vidačković nije želio komentirati ni pravilnik, niti Hrvoja Hribara, već je odlučio da u njegovo ime govori devetogodišnji rad na mjestu umjetničkog ravnatelja Festivala igranog filma u Puli.

'Prije početka mog rada na Festivalu, u vrijeme kada sam ga posjećivao kao novinar, on nije bio dobro posjećen, programski osmišljen ni organiziran. Arena je većinu večeri bila jako slabo popunjena, kao i ostale projekcije. Za vrijeme mog devetogodišnjeg mandata broj gledatelja povećan je na preko 70 tisuća, a osim Arene, napunio se i Kaštel i Kino Valli s europskim i drugim programima, i kod publike se razvilo povjerenje u moj filmski izbor', istaknuo je Vidačković nastavivši:

Skandale, koji su bili zaštitni znak Pule, s vremenom je zamijenio miran i stabilan razvoj festivala u svim segmentima. Menadžment manifestacije u kriznim situacijama je težak zadatak i kada vam se čini da se ništa nije desilo, tad znajte da je obavljen dobar posao i da su svi problemi riješeni prije nego što su eksplodirali.'

Zlatko Vidačković


Filmski program je produljen na 15 dana s programom na Kaštelu. Festival se programski stalno razvijao. Uveden je program manjinskih koprodukcija te program hrvatskog kratkog filma, a od prošle godine i europskog kratkog igranog filma. Međunarodni program Europolis gostovanjima je proširen na Zagreb, Rijeku i Dubrovnik te smo na taj način europske filmove bez hrvatskog distributera prikazali gledateljima širom Hrvatske. Pulu su, među ostalima, posjetili slavni glumci Greta Scacchi, Christopher Lee i Ralph Fiennes te redatelj James Ivory, brojni europski selektori, novinari i kritičari.'

'Konačno, Festival je 2013. ušao u program MEDIA Europske unije, čime je priznata njegova visoka kvaliteta i ispunjavanje europskih festivalskih standarda. Iz tog fonda dobili smo 150.000 kuna za naš program europskog filma i upravo iz tih sredstava financirali brojne naslove, uključujući pobjednika Cannesa 'Adelin život' koji smo prikazali i u Dubrovniku', izjavio je Vidačković zaključivši:

Odlazim s ove dužnosti vrlo zadovoljan postignutim, no za razliku od ravnateljice Javne ustanove Pula Film Festival Zdenke Višković Vukić, s kojom sam odlično surađivao i koja sada ide u mirovinu, ja sam još mlad, oboružan dragocjenim iskustvom, ali pun energije i novih ideja. Spreman sam za nove izazove.'